Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:

sandaliehabi.com
سرخط‌ خبرها

ترکمنستان و هند توافقنامه احداث خط لوله گاز امضا کردند
ترکمنستان با هند، پاکستان و افغانستان توافقنامه احداث خط لوله گاز امضا کرد.طبق این توافقنامه که امروز (شنبه) در شهر عشق آباد، پایتخت ترکمنستان امضا شد، خط لوله ای به طول ۱۷۰۰ کیلومتر احداث خواهد شد تا گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هند منتقل کند.خط لوله مذکور "تاپی" نام دارد و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز از میدان نفتی دولت آباد در جنوب شرقی ترکمنستان به هند انتقال خواهد داد.

کشورهای جهان بر سر طرح جدیدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به توافق رسیدند
کشورهای جهان بر سر طرح جدیدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به توافق رسیدند.این توافق روز شنبه پس از دو هفته بحث در نشست سازمان ملل در شهر کنکون مکزیک حاصل شد.کشورهای جهان همچنین توافق کردند تا ۱۰ سال دیگر مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار را برای کمک به کشورهای فقیر برای حفاظت از محیط زیست جمع آوری کنند.منتقدان می گویند توافق حاصل شده کافی نیست چرا که درباره آینده پیمان کیوتو پس از انقضای آن در سال ۲۰۱۲ میلادی سکوت کرده است.

یک مرد در ایران به جرم اسیدپاشی نابینا می شود
با تایید دیوان عالی کشور مردی در شهر قم به جرم اسیدپاشی نابینا می شود.به گزارش رسانه های ایران، این مرد که مجتبی نام دارد و 25 ساله است با پاشیدن اسید به صورت مردی دیگر، باعث کوری هر دو چشم او شده است.طبق رای دادگاه بدوی و با تایید دیوان عالی کشور، مجتبی به قصاص محکوم شده است و از ناحیه هر دو چشم با حضور پزشک قانونی کور خواهد شد.صدور و احکام قصاص در ایران، همواره مورد اعتراض نهادهای حقوق بشری در جهان بوده است.

پاپ برای آزادی ملوان های بریتانیایی بازداشت شده توسط ایران وساطت کرده است
اسناد جدید منتشر شده توسط وبسایت ویکی لیکس نشان می دهد، پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، سه سال پیش برای آزادی ۱۵ ملوان بریتانیایی بازداشت شده توسط ایران وساطت کرده بود.طبق این اسناد، یک دیپلمات آمریکایی در این باره نوشته است، واتیکان برای حفظ جایگاه خود به عنوان واسطه میان ایران و غرب، به طور علنی درباره سرکوب معترضان انتخاباتی در ایران موضعگیری نکرده است.۱۵ ملوان بریتانیایی در فروردین سال ۸۶ به اتهام ورود غیرقانونی به آبهای ایران در شط العرب (اروند رود) بازداشت و حدود دو هفته بعد آزاد شدند.

به گفته یک مقام آمریکایی، غرب آماده افزایش تحریم ها علیه ایران است
گَری سِیمور، هماهنگ کننده کاخ سفید در زمینه کنترل سلاح، می گوید، اگر ایران ثابت نکند، برنامه هسته ایش صلح آمیز است، کشورهای غربی برای افزایش تحریم ها علیه ایران آمادگی دارند.آقای سیمور جمعه شب در یک سخنرانی گفت، در صورتی که ایران از مذاکره "جدی" درباره برنامه هسته ایش سرباز بزند، تحریم ها تشدید خواهند شد.پس از حدود ۱۴ ماه وقفه، دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، هفته گذشته در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و دو طرف بر سر ادامه مذاکرات در ماه ژانویه در ترکیه به توافق رسیدند.

۱۵ نفر کشته در انفجار بمب کنار جاده‌‌ای در جنوب افغانستان
در انفجار يک بمب کنار جاده‌ای در ولايت هِلمَند، در جنوب افغانستان ۱۵ غيرنظامی کشته شدند.در بيانيه‌ای که دفتر والی هِلمَند، امروز صادر کرده است، تصريح شده که اين حادثه عصر جمعه در منطقه‌ی دورافتاده‌ی «خان نشين» به وقوع پيوست.در شرح اين حادثه، در بيانيه‌ی والی هِلمَند آمده: هر ۱۵ قربانی اين حادثه سرنشينان غيرنظامی يک خودرو بودند و اين عمليات تروريستی هيچ ارزش نظامی نداشته است.

شش دانشجوی دانشگاه هنر تهران بازداشت شدند
شش دانشجوی دانشگاه هنر تهران از جمله افراد بازداشت شده در جریان اعتراضاتِ دانشجوییِ شانزدهم آذر ماه هستند، که اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.ادوار نیوز، سایت خبری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، اسامی این دانشجویان بازداشت شده را وحید نصرتی، هومن جعفری، سوین شیوا، مجید صادقی، حجت صحرایی و سعیدی گزارش کرده است.پیش از این گزارش‌هایی در مورد بازداشت دانشجویان معترض در دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، صنعتی امیرکبیر تهران و صنعتی شیراز در روز شانزدهم آذر ماه منتشر شده بود.

ابراز تأسف کلینتون از بن‌بست به وجود آمده در گفتگوهای صلح خاورميانه
هيلاری کلينتون، وزير خارجه‌ی امريکا، از بن بست به وجود آمده در گفتگوهای صلح خاورميانه ابراز تأسف کرد. وی با اين همه، تأکيد کرد که دولت اوباما به تلاش‌های خود برای رفع موانع موجود ادامه خواهد داد.خانم کلينتون، در سخنرانی جمعه شب خود بر اين نکته پای فشرد که اسرائيل و فلسطينی‌ها بايد به تلاش برای پايه‌گذاری يک کشور مستقل فلسطينی ادامه دهند.فلسطينی‌ها توقف کامل شهرک‌سازی اسرائيل در اراضی اشغالی را شرط آغاز گفتگوها اعلام کرده‌اند، شرطی که از جانب تل‌آويو و واشنگتن به عنوان شرط لازم برای آغاز دوباره گفتگوها تلقی نمی‌شود.

جريمه يک شرکت آمريکايی به جرم پرداخت رشوه به مقام‌های چينی
وزارت دادگستری آمريکا، يک شرکت آن کشور را به جرم پرداخت رشوه به مقام‌های چينی، به پرداخت يک ميليون و ۷۰۰ هزار دلار جريمه محکوم کرد.در بيانيه‌ی وزارت دادگستری ايالات متحده در اين باره تصريح شده که شرکت آراِی‌ای سيستمز، توليدکننده‌ی تجهيزات شناسايی و مهار نشتی گاز، مبالغی را به صورت ناموجّه به مقام‌های وزارت خارجه‌ی چين پرداخت کرده است.شرکت آراِی‌ای سيستمز، ضمن موافقت با پرداخت اين مبلغ، همچنين پذيرفته است که مبلغ ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار به «کميسيون امنيت و مبادله‌ی آمريکا» بابت نقض قانون مبارزه با فساد در تجارت خارجی، پرداخت کند.

خواستِ محکومیت قتل دانشمند هسته‌ای ایران توسط سازمان ملل
هیئت دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با انتشار نامه‌ای خطاب به بان گی مون، دبیر کل این سازمان، خواستار محکومیت قتل استاد فیزیک هسته‌ای ایران شد. مقام‌های ایرانی غرب و اسرائیل را به دست داشتن در آنچه «حملات تروریستی برای متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» می‌خوانند متهم می‌کنند.پیش از انتشار این نامه، نمایندگان دولت‌های غربی در شورای امنیت ایران را به آنچه «شیوه‌های پیچیده و بغرنج برای تجارت اسلحه و مواد منفجره» خواندند، متهم کردند.

محکومیت اعتراف‌گيری تلويزيونی از سکينه محمدی آشتيانی
سازمان عفو بين‌الملل با صدور بيانيه‌ای اعتراف‌گيری مجدد از سکينه‌ محمدی آشتيانی در تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد. شبکه‌ی دولتیِ انگليسی زبان پرس تی وی، جمعه شب خانم محمدی را در منزلش نشان داد که چگونگی قتل شوهرش را تشريح می‌کرد.عفو بين‌الملل، اعتراف‌گيری‌هايی از اين دست را نقض معيارهای بين‌المللی برای برپايی محاکمه‌ای عادلانه خوانده است.دادستان انقلاب تبريز روز جمعه، خبر آزادی خانم محمدی را که پيشتر به سنگسار محکوم شده بود تکذيب و تصريح کرد که وی در بازداشت به سر می‌برد.

در آینده نزدیک تحریمها ی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا میشود
مشاور ارشد کاخ سفید واشنگتن از اجرای تحریمهای جدیدی علیه ایران ازطرف آمریکا و متحدانش خبر داده است. گَری سیمور ، مشاور ارشدِ دولت باراک اوباما در امور سلاحهای کشتار جمعی، روز جمعه بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت که در چند هفته آینده تحریمهای جدیدی برای وادار ساختن ایران به توقف روند تولید سوخت هسته ای به اجرا در خواهد آمد. آقای سیمور گفت آمریکا و متحدانش مصمم هستند فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه داده و حتی آنرا افزایش دهند. مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که موضوع غنی سازی اورانیوم قابل بحث و مذاکره نیست و روند غنی سازی ادامه خواهد یافت. در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نیز، کشورهای غربی از ایران خواستنند در دور بعدی گفتگوها در استانبول به نگرانیهای جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای خود بطور جدی پاسخ دهد. طبق توافقی که هفته گذشته در نشست گروه ۵+۱ و ایران بدست آمد قرار است گفتگوهای هسته ای حدود یکماه دیگر در استانبول ادامه یابد.

اعضای شورای امنیت ،از نقض تحریمهای سازمان ملل توسط ایران اظهار نگرانی کردند
روز جمعه ، کمیته ناظر بر اجرای تحریمهای سازمان ملل علیه ایران ،جدیدترین گزارش خود را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد. نماینده ژاپن در سازمان ملل و رئیس این کمیته، به شورای امنیت اطلاع داد که در ۹۰ روز گذشته این کمیته تحقیقاتی را در باره نقض تحریمهای سازمان ملل توسط ایران در دو مورد آغاز کرده است. یکی از این دو مورد ،کشف اسلحه و مهمات در یک محموله باری از ایران به مقصد نیجریه است. مورد دیگر مربوط به کشف حدود هفت ُتن مواد منفجره بسیار قوی در یک محموله باری به مقصد سوریه است که در ایران بارگیری شده بود. در نشست روز جمعه شورای امنیت ، نمایندگان آمریکا ، فرانسه و بریتانیا بار دیگر از نقض تحریمهای سازمان ملل توسط ایران اظهار نگرانی کردند. در سال ۲۰۰۷ شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای صادرات اسلحه و مهمات از ایران را ممنوع کرد.

آمریکا میگوید قطع رابطه شرکتها با ویکی لیکس تحت فشار دولت نیست
ِاریک هولدر، دادستان کل آمریکا گزارشهای مربوط به ترغیب شرکتهای مالی و اینترنتی برای قطع رابطه با وب سایت ویکی لیکس را تکذیب کرده است. وب سایت ویکی لیکس بتازگی انتشار دهها هزار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا را آغاز کرد. بخشی از این اسناد به گفتگوهای خصوصی دیپلماتهای آمریکایی با رهبران کشورهای مختلف جهان اختصاص یافته است. بدنبال انتشار این اسناد، شرکت آمازون اعلام کرد که دیگر میزبان وب سایت ویکی لیکس نخواهد بود. پس از آن شرکتهای ویزا ، مستر کارت ، َپی َپل و یک بانک سوئیس ،روابط خود را با ویکی لیکس و بنیانگذار آن ، جولیان آسانژ، قطع کردند.

No comments:

Post a Comment