Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

"اصلیه" دومین خودروی صد در صد سعودی با قیمت 50 هزار ریال

ریاض _ محمد عطیف
پس از عرضه اولین خودروی سعودی با نام "غزال" که آن را دانشگاه ملک سعود تولید کرد، شهرک علوم و فنآوری ملک عبد العزیز اقدام به ساخت خودرویی 100 در صد ساخت داخل کرد که اسم آن را "اصیله" گذاشته است. این خودرو هم اکنون در نمایشگاه بین المللی خودروی ریاض 2010 در معرض دید عموم قرار داده شده است.

این خودرو آرم "مهر" را حمل می کند. شهرک علوم و فنآوری ملک عبد العزیز در پی آن است که این خودرو هسته اولیه یک نشان تجاری جدید ساخت خودرو در پادشاهی سعودی باشد.

خودروی "اصیله" که آن در چارچوب پروژه ملی فناوری خودرو در شهرک علوم و فنآوری ملک عبد العزیز طراحی شده است، یکی از مهمترین دستاورهای انتقال و پیشرفته سازی فنآوری خودرو به شمار می رود. این خودرو از مزایای چندی بهره مند است از جمله قیمت مناسب آن که از 50 هزار ریال سعودی تجاوز نمی کند. همچنین موتور این خودرو کم مصرف است.

"اصیله" موفق شده است در نمایشگاه ریاض، توجه بازدید کنندگان را به شکل ظاهری و توانایی های خود و همچنین توانای های محققان و مهندسان سازنده اش جذب کند. وزن خودرو 1245 کیلوگرم می رسد. انتظار می رود هزینه ساخت سالانه 2هزار تا 5 هزار خودرو در سال به 60 میلیون ریال سعودی برسد.

بازدید کنندگان نمایشگاه شاهد نمایش توانایی های برنامه ملی فنآوری خودرو در اجرای طراحی های اولیه و سه بعدی و همچنین تراز قطعات به وسیله ابزارهای خاص آن بودند. در این نمایشگاه، اسکلت خودرو با مقیاس 1.3 و چگونگی ساخت اجزای خارجی به نمایش گذاشته شد. فیلمی مستند نیز درباره مراحل طراحی، آزمایش، اجرا و ساخت خودرو در نمایشگاه پخش شد. حاضران نمایشی از پروژه هایی که توسط پروژه مشترک با اکادمی ملی علوم در بلاروس نیز مشاهده کردند از جمله یک ماده پلاستیکی قوی که به عنوان جایگزینی برای بعضی قطعات خودرو ساخته شده است. به علاوه این که طرح هایی از خودروهای مسابقه ورزشی به نمایش گذاشته شد که در آینده نزدیک کار ساخت آن آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، بازدید کنندگان نمایشگاه با فنآوری ارتباطات در خودروهای مدرن نیز آشنا شدند که از آن برای ردیابی خودرو، کنترل الکترونیک آن، ارائه خدمات اینترنت در آن، تعیین موقعیت آن و درخواست خدمات اورژانس یا تعمیرات در مواقع ضروری استفاده می شود.

شایان ذکر است که پادشاه سعودی پیشتر در اقدامی بی سابقه از اولین خودروی ساخت این کشور با نام "غزال1" رونمایی کرده بود. دانشکده مهندسی دانشگاه ملک سعود اولین خودروی سعودی که گروه علمی تخصصی دانشکده آن را ساخته عرضه کرده بود. گروهی از دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه ملک سعود اقدام به طراحی خودرویی کرده اند که با آب و هوا و همچنین نوع جاده ها در کشورهای عربی خلیج تناسب داشته باشد. این پروژه شامل دوره ها و کارگاه های آموزشی در ریاض و شهر تورنتوی ایتالیا نیز بود که در آن دانشجویان دانشگاه شرکت کردند.

http://www.alarabiya.net/articles/2010/12/10/129108.html

No comments:

Post a Comment