Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ویکی‌لیکس:وکلای پارلمان افغانستان مزد‌بگیران ایران

در شماری از اسناد فاش شده از سوی ویکی‌لیکس، سفارت امریکا در کابل در یادداشت‌هایی به واشنگتن گفته است که ایران به شماری از رهبران مذهبی، سیاسی، ملاها و حتا اعضای پارلمان افغانستان پول می‌دهد. این یادداشت‌ها حاکی است که حتا ایران برای طالبان نیز زمینه‌های آموزشی فراهم کرده است.

درحالی که چندی پیش گزارش‌هایی مبنی بر دریافت پول از سوی عمر داوودزی، رییس دفتر کرزی از ایران منتشر شد، یکی از دیپلومات‌های ارشد امریکایی گفته است که شمار متنوعی از مقام‌های افغان به شمول کسانی که به پست‌های وزارت نامزد شده بودند، نیز از ایران پول دریافت می‌کنند.

عمر داوود‌زی، به معاون سفیر امریکا، فرانسیس ریکاردون، در ماه فبروری گفته است که «برعلاوه رهبران مذهبی افغانستان، ایران مدد‌معاشی را برای شماری از معینان و دیگر مقام‌های دولتی پرداخت می‌کند، به شمول یک یا دو تن در قصر ریاست جمهوری.»
براساس این یادداشت‌ها داوودزی گفته است که شماری از این مقام‌ها از پست‌های‌شان برکنار شده‌اند، زیرا به گفته وی «شما نمی‌توانید یک افغان صادق باشید، در حالی‌که از ایران کمک دریافت می‌کنید.» این حکایت از زبان داوودزی از آن جهت جالب است که در ماه اکتوبر خبر دریافت «بکس‌های پول» از جانب او از کشور ایران، سرخط خبرهای بسیاری از رسانه‌ها بود.

داوودزی به ریکاردون گفته است که حکومت افغانستان کمک‌های دوامدار نقدی ایالات متحده را نسبت به کمک‌های مقطعی نقدی ایران ترجیح می‌دهد. او هم‌چنین گفته است که افغان‌ها در ایران آموزش داده می‌شوند تا با طالبان یکجا بجنگند. به گفته داوودزی هزاران ملای افغان از سوی دفتر آیت‌‌الله علی خامنه‌ای معاش دریافت می‌کنند.

یادداشت‌های فاش شده در مورد روابط افغانستان و ایران نشانگر این است که ایرانی‌ها هم‌چنان به اعضای پارلمان افغانستان رشوه می‌دهند و نیز برای طالبان، سلاح و تجهیزات می‌فرستند.

این یادداشت ها حکایت از آن می‌کند که در اواخر سال 2007 معین پالیسی وزارت دفاع امریکا، اریک ایدلمن به کرزی گفته است که «دخالت‌های بیجایی ایران به صورت روز‌افزونی غیر‌قابل تحمل شده‌‌ است.» این هشدار بعد از آن داده شده است که گزارش‌ها حاکی از آن بودند که طالبان علاوه بر آموزش در داخل ایران، به موشک‌های انفجاری و سلاح‌های سرشانه‌ای که توانایی ساقط کردن هواپیماهای ناتو را داشته است، مجهز شده بودند.

براساس این یادداشت‌ها، کرزی باور دارد که ایران می‌خواهد تا روند توسعه افغانستان را سبوتاژ کند تا از تبدیل شدن این کشور به یک دهلیز ترانزیتی در منطقه جلوگیری نماید. هم‌چنین به باور کرزی، ایران می‌خواهد تا از این طریق برنامه صدور گاز طبیعی‌اش را به هند و پاکستان حفاظت نموده و مصوون سازد.
یک گزارش فاش شده دیگر از سوی ویکی لیکس که متعلق به سال 2009 است، می‌نگارد که مقام‌های ایرانی به صورت مداوم «اعضای پارلمان افغانستان را تشویق می‌کنند تا در جریان مجالس پارلمان سیاست‌های ضد نیروهای ایتلاف و امریکا را بالا بکشند.»
میرویس یاسینی، معاون ولسی‌جرگه افغانستان به یک مقام امریکایی گفته است که یک کارمند استخباراتی ایران بر وی فشار آورده است تا آجندای بحث پارلمان را عوض کرده و در آن موضوع تلفات ملکی را که در جریان عملیات ناتو رخ داده است، جابجا کند. این مامور استخباراتی در عوض به وی وعده «کمک» داده است. زمانی که یاسینی این درخواست را رد کرده، دو تن از اعضای دیگر ولسی‌جرگه این موضوع را در مجلس عمومی بالا کرده‌اند و دقیقا همان موضوعاتی را مطرح کرده‌اند که جاسوس ایرانی از یاسینی خواسته بود تا آن را در آجندای جلسه عمومی ولسی‌جرگه جابجا کند.

براساس این یادداشت‌ها، سید حسین عالمی بلخی، احمد علی جبرییلی و استاد محمد اکبری از کسانی‌اند که بیشترین کمک‌ها را از جانب ایران دریافت می‌کنند.
این درحالی است که به نقل از این یادداشت‌ها، حکومت افغانستان با وجود فشارهای امریکا در مورد دخالت ایران در امور این کشور، سکوت اختیار کرده‌است.

برگرفته از : http://www.8am.af

No comments:

Post a Comment