Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daresiah.com

سرخط‌ خبرها

ایران: در مذاکرات آینده با ۵+۱، درباره توقف غنی سازی مذاکره نمی کند
ایران می گوید در مذاکرات آینده هسته ای با نمایندگان شش قدرت جهانی درباره توقف غنی سازی اورانیوم گفت و گو نمی کند.سعید جلیلی، نماینده ایران در مذاکرات هسته ای و دبیر شورای امنیت ملی امروز (سه شنبه) در شهر ژنو سوییس در یک کنفرانس خبری گفت: ما تنها "برای همکاری حول نقاط مشترک" به گروه پنج بعلاوه یک گفت و گو می کنیم.نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین امروز پس از دو روز گفت و گو درباره برنامه هسته ای ایران توافق کردند که مذاکرات خود را در ژانویه آینده (کمتر از دو ماه دیگر) در شهر استانبول ترکیه ادامه دهند.

دانشجویان چندین دانشگاه ایران به مناسبت روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی زده اند
گزارش ها ازایران از برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان در چندین دانشگاه، به مناسبت روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، حکایت دارد.صدها دانشجو امروز (سه شنبه) در شهرهای تهران، قزوین و گیلان در این تجمعات شرکت کرده اند.به گزارش سایت دانشجو نیوز، تنها در دانشگاه آزاد قزوین حدود هزار دانشجو شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "یاحسین میرحسین" سر داده اند.گزارش ها همچنین از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشگاه آزاد قزوین خبر داده اند.

ایران و شش قدرت جهانی بر سر ادامه گفت و گوهای هسته ای در ترکیه به توافق رسیدند
با پایان دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، دو طرف بر ادامه مذاکرات در ترکیه به توافق رسیدند.کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این باره گفت، مذاکرات اواخر ژانویه سال آینده میلادی (یعنی کمتر از ۲ ماه دیگر) در استانبول برگزار خواهد شد.خانم اشتون گفت و گوهای دو روزه در ژنو را "پرمحتوا و مفصل" خواند و گفت در استانبول بدنبال یافتن "ایده های عملی و راههای همکاری برای برطرف کردن نگرانی هایمان از برنامه هسته ای ایران هستیم."گفت و گو میان ایران و نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پس از حدود ۱۴ ماه وقفه دیروز و امروز (سه شنبه) در شهر ژنو سوئیس ازبرگزار شد.

مدیر سایت ویکی لیکس در لندن بازداشت شد
جولین اَسانژ، بنیانگذار و مدیر سایت ویکی لیکس که در روزهای گذشته هزاران سند محرمانۀ متعلق به دولت آمریکا را منتشر کرده است، امروز (سه شنبه) در لندن بازداشت شد.بازداشت مدیر ویکی لیکس به درخواست مقام های سوئدی صورت گرفته است که وی را به تجاوز جنسی متهم کرده اند.جولین اسانژ صبح امروز به وقت محلی با قرار قبلی در یک پاسگاه پلیس حاضر شد و پس از بازداشت قرار است تا ساعات آینده در دادگاه حضور یابد.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران به مناسبت روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی زده اند
گزارش ها از ایران حاکی است دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران به مناسبت روز ۱۶ آذر و در حمایت از دانشجویان زندانی دست به تجمع اعتراضی زده اند.به گزارش سایت دانشجو نیوز، نیروهای امنیتی در اطراف این دانشگاه حضور چشمگیری دارند و از ورود دهها دانشجو به داخل دانشگاه جلوگیری کرده اند.دانشجو نیوز می افزاید نیروهای بسیجی، دانشجویان معترض را محاصره کرده اند و می کوشند تا با تجمع کنندگان "درگیری لفظی و فیزیکی" ایجاد کنند.

تا کنون نشانه ای از پیشرفت در گفت و گوهای هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی دیده نمی شود
با آغاز دومین روز از گفت و گوهای هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی نشانه ای از پیشرفت در این مذاکرات دیده نمی شود.یک مقام غربی ِ حاضر در مذاکرات که نامش فاش نشده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، روز نخست مذاکرات نشان داد که ایران حاضر نیست به درخواست های جامعه جهانی پاسخ دهد.دیپلمات مذکور افزوده، بدین ترتیب امیدها برای یک نشست جدید در سال جاری میلادی از بین رفته است.گفت و گو میان ایران و نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پس از حدود ۱۴ ماه وقفه از دیروز (دوشنبه) در شهر ژنو سوئیس از سر گرفته شده است.

ایران از غرب خواست تا حق این کشور را برای داشتن چرخه سوخت هسته ای بپذیرد
ایران از غرب خواست تا حق این کشور را برای داشتن چرخه سوخت هسته ای به رسمیت بشناسد.رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارتخارجه ایران، روز سه شنبه گفت، پذیرش این موضوع "آغازی برای همکاری های گسترده در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای است."دور جدید گفت و گوهای ایران و شش قدرت جهانی پس از حدود ۱۴ ماه وقفه، از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است.

پیکر شمس آل‌احمد امروز به خاک سپرده می‌شود
پیکر شمس آل‌احمد، نویسنده و پژوهشگر، قرار است امروز (سه‌شنبه) در تهران به خاک سپرده شود.شمس آل‌احمد به علت نارسایی ریوی در بیمارستان باهنر تهران بستری بود و سرانجام یکشنبه شب در ۸۱ سالگی در همان بیمارستان درگذشت.شمس برادر کوچک جلال آل‌احمد، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان ایرانی، بود.

حمله کوسه‌ها در مصر، ۴ کشته و زخمی بر جای گذاشته است
در پی حملات اخیر کوسه‌ها در مصر، تیمی از جانورشناسان زبده دیروز (دوشنبه) از آمریکا راهی مصر شدند. در آخرین مورد از حمله کوسه‌ها، یک شهروند آلمانی ۷۰ ساله ، روز یکشنبه در آب‌های بندر شرم‌الشیخ جان خود را از دست داد.پیش از آن کوسه‌ها با حمله به غواصان و شناگران سرگرم تفریح در این ساحل، سه تن را مجروح کرده بودند.در پی این حملات، سواحل شرم‌الشیخ تا اطلاع بعدی به روی شناگران بسته است و هدف تیمی که به مصر سفر کرده، «یافتن علت این حملات غیرعادی» عنوان شده است.

بنا بر اسناد ویکی لیکس، ایران برای حزب الله لبنان شبکه مخابراتی مخفی ساخته است
تازه‌ترین اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده نشان می‌دهد که ایران برای حزب الله لبنان شبکه‌ای گسترده از فیبرهای نوری و خطوط پرسرعت اینترنت احداث کرده است.به نوشته ویکی‌لیکس، دولت لبنان در سال ۲۰۰۸ میلادی، پس از آنکه یک شبکه مخابراتی مخفی متعلق به حزب‌الله را کشف کرد، هشدار داده بود که شرکت مخابرات ایران «در حال به دست گرفتن امور کشور لبنان است».ویکی‌لیکس همچنین در بخش دیگری از اسنادی که روز دوشنبه آنها را بر روی وبسایت خود قرار داد، فهرستی از اماکن، پايگاه‌ها، کارخانه‌ها و تاسيسات حساسی را که برای آمریکا اهمیت حیاتی دارد، منتشر کرده است

آرژانتین نیز کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت
پس از برزیل، دولت آرژانتین نیز کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت.وزارت خارجه آرژانتین روز دوشنبه اعلام کرد که کشور مستقل فلسطینی را در چارچوب مرزهای تعیین شده سال ۱۹۶۷ به رسمیت می شناسد.سه روز پیش‌تر، برزیل در بیانیه‌ای مشابه، از تاسیس کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت کرده و آن را به رسمیت شناخته بود.اسرائیل از اقدام این دو کشور انتقاد کرده و گفته است رویکرد آنها با جریان صلح و توافق‌های میان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی مغایرت دارد.از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی ست چند کشور دیگر آمریکای لاتین، از جمله اروگوئه و پاراگوئه، نیز در صددند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، دست به اعتصاب غذا زد
وبسایت خبری کلمه گزارش کرده است که نسرین ستوده، وکیل زندانی، از امروز (سه‌شنبه) دست به اعتصاب غدای خشک زده است.به گزارش وبسایت کلمه، خانم ستوده گفته است در اعتراض به ادامه بازداشت خود و دیگر زندانیانی که با احکام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، اعتصاب غذا را تا تحقق خواسته‌هایش ادامه خواهد داد.از دیگر مواردی که خانم ستوده گفته است در اعتراض به آنها اعتصاب غذا می‌کند، جلوگیری از ملاقات حضوری او با فرزندان خردسالش و همچنین تهدید وکیلانی ست که دفاع از پرونده او را بر عهده دارند. نسرین ستوده، که به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده، از روز سیزدهم شهریور در بازداشت است و تاکنون چندین بار در اعتراض به وضعیت رسیدگی به پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

ايران در پيوند با سوخت هواپيما از پنج کشور اروپايی شکايت کرد
ايران با ارسال نامه ای به سازمان بين المللی هواپيمايی از چند کشور اروپايی که به خطوط هواپيمايی ايران اجازه سوختگيری نداده اند، شکايت کرده است.روبرتو کوبه، رييس شرکت بين المللی هواپيمايی اين شکايتنامه را به کشورهای اروپايی فرستاده است. جمهوری اسلامی ميگويد دست کم پنج کشور بريتانيا، آلمان، دانمارک، سوييس و هلند به خطوط هواپيمايی ايران اير اجازه سوخت گيری در خاکشان را نداده اند.تصميم کشورهای اروپايی مبنی بر ندادن اجازه سوخت گيری به هواپيماهای ايران پس از صدور قطعنامه چهارم سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای تهران اجرا شد.

نخستين روز گفت و گوهای گروه پنج بعلاوه يک با ايران، سازنده اعلام شد
روز اول گفت و گوها بين ايران و شش قدرت بزرگ جهان عصر دوشنبه در ژنو به پايان رسيد. مذاکرات نمايندگان گروه پنج بعلاوه يک و جمهوری اسلامی بامداد سه شنبه بار ديگر از سر گرفته خواهد شد. يکی از ديپلمات های غربی با اعلام اين خبر گفته است که مذاکرات سازنده و خوب بودند. تلويزيون دولتی ايران به نقل از هيات ايرانی اعلام کرد گفت و گو ها در فضايی مثبت و رو به جلو انجام شد.بسياری از کشورهای غربی بيم دارند که ايران از اورانيوم غنی شده ی خود در ساخت سلاح هسته ای استفاده کند اما مقامهای جمهوری اسلامی می گويند مقاصد برنامه هسته ای ايران صلح آميز است.

دو بمب گذاری انتحاری در پاکستان موجب کشته شدن دست کم ۴۰ نفر شد
دو انفجار در مناطق قبايلی شمال غرب پاکستان موجب کشته شدن دست کم ۴۰ نفر و زخمی شدن ۱۲۰ نفر شد.مقام های پاکستان می گويند حال بعصی از مجروحين وخيم است.هدف اين دو بمب گذاری، يک مجتمع دولتی در منطقه قبايلی مجاور مرز افغانستان بود و انفجارها زمانی رخ داد که ريش سفيدان محلی برای بحث درباره تشکيل يک گروه شبه نظامی ضد طالبان جمع شده بودند. حدود صد نفر از رهبران قبايل و ماموران دولتی در اين نشست شرکت کرده بودند.مقام های پاکستانی می گويند يکی از بمب گذاران انتخاری، بمب خود را در محل ساختمانی که اين نشست برگزار می شد منفجر کرد و دومين بمب در خارج از اين ساحتمان منفجر شد. هنوز هيچ فرد يا گروهی مسووليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است.

روز سه شنبه کرج نيمه تعطيل است
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} استاندار البرز از تعطيلی کارخانجات، مدارس ابتدايی، پيش دبستانی و راهنمايی در روز سه شنبه در اين استان خبر داد. استاندار البرز به خبرگزاری مهر گفته که با شدت گرفتن آلودگی هوا در کرج و گزارش هواشناسی مبنی بر افزايش غلظت آلاينده ها، جلسه اضطراری در اين استان تشکيل شد و برای کاهش ميزان آلودگی هوا، روز سه شنبه اين استان نيمه تعطيل خواهد بود. به گفته استاندار البرز، طرح زوج و فرد بودن خودروها روز سه شنبه در کرج انجام می شود و پليس از تردد خودروهای تک سرنشين جلوگيری خواهد کرد.

رهبران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس برای بحث درباره برنامه هسته ای ايران گرد هم آمدند
رهبران شش کشور عربی متحد آمريکا روز دوشنبه در ابوظبی گرد هم آمدند تا درباره مسايلی چون برنامه هسته ای ايران گفت و گو کنند.نشست سالانه شش کشور عضو شورای همکاری های خليج فارس به دنبال انتشار اسناد ويکی ليکس صورت می گيرد. در اين اسناد آمده است که بعضی از رهبران اين کشورها خواهان حمله آمريکا به ايران بوده اند و درباره برنامه هسته ای ايران نگرانی های جدی داشته اند.رهبران بحرين، قطر، کويت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان در اين نشست شرکت کرده اند. امير کويت در اين نشست گفت کشورهای عربی متحد آمريکا خواستار نتيجه ای صلح آميز درباره بحران برنامه هسته ای ايران هستند. رهبران اين شش کشور معتقدند برنامه هسته ای ايران امنيت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

جانشين فرمانده نيروی انتظامی از برخورد با اخلالگران در روز شانزدهم آذر خبر داد
در آستانه روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی از برخوردهای قاطعانه به گفته او با اخلالگران سخن گفت و اضافه کرد که نيروی انتظامی برای آرامش و امنيت مردم تلاش می کند. وی افزود، هر گروه يا افرادی که بخواهند آرامش مردم را بر هم بزنند، با آنها برخورد می شود.جانشين فرمانده نيروی انتظامی پيشتر گفته بود جريان تجمع ها از يک جريان اجتماعی خارج است و به يک جريان ضد انقلابی و ضد دينی تبديل شده است. پس ازاعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته و اعتراضات مردم، نيروی انتظامی در مناسبت های مختلف، به برخورد با تظاهرات کنندگان پرداخته است. فعالان دانشجويی در سراسر ايران، از دانشجويان خواسته اند روز سه شنبه شانزدهم آذر در سکوت تحصن کنند.

دانشجويان دانشگاه های ايران با انتشار بيانيه هايی، خواستار برگزاری مراسم روز دانشجو شدند
دانشجويان در بعضی از دانشگاه های ايران در آستانه روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، بيانيه هايی صادر کردند. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی امير کبير با انتشار بيانيه ای از دانشجويان اين دانشگاه دعوت کرده در روز سه شنبه ۱۶ آذر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ کلاس های درس در اين دانشگاه را تعطيل کرده و تحصن سکوت برگزار کنند.سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت هم با انتشار بيانيه ای به دانشجويان زندانی اشاره کرده و آذر امسال را "آذری سبز" ناميده است. دانشجويان دانشگاه آزاد قزوين هم با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که روز شانزدهم آذر بار ديگر حضور پرشور خود را نشان خواهند داد و به گفته آنها جلوی استبداد خواهند ايستاد. دانشجويان دانشگاه آزاد واحد های تهران شمال، تهران جنوب، تهران مرکز، تبريز، شهرری، کرج و مشهد هم با انتشار بيانيه ای مشترک با اشاره به همکلاسی های زندانی شان گفته اند که ثابت خواهند کرد که دانشگاه، آخرين سنگر آزادی، هنوز زنده است.

جعفر پناهی برای شرکت در هيات داوران شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين دعوت شد
[جشنواره فيلم برلين می گويد دعوتنامه ای برای جعفر پناهی، کارگردان ايرانی فرستاده که در جشنواره سال بعدی ميلادی در برلين، جزو هيات داوران باشد.رييس هيات مديره جشنواره فيلم برلين گفته است اميدوار است جعفر پناهی اجازه يابد که از ايران خارج شود و برای شرکت در هيات داوران شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين در روزهای دهم تا بيستم فوريه سال ۲۰۱۱، دو ماه ديگر به آلمان برود.جعفر پناهی بهار امسال توسط نيروهای امنيتی و اطلاعاتی دستگير شد. او پس از دو ماه با وثيقه ای ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد. آقای پناهی به دليل اينکه در بازداشت بود، امسال موفق به شرکت در جشنواره فيلم کن نشد. فيلم آفسايد جعفر پناهی در سال ۲۰۰۶ جايزه خرس نقره ای جشنواره فيلم برلين را از آن خود کرد.

شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود ِ یکی از کشته شدگان عاشورای 88 بازداشت شدند
شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود امیر ارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان عاشورای سال گذشته بازداشت شدند.منابع آگاه به رادیو فردا گفتند، این مراسم روز یکشنبه در بهشت زهرا به مناسبت سالگرد تولد آقای تاجمیر برگزار شده بود.مادر سهراب اعرابی، یکی دیگر از قربانیان اعتراضات انتخاباتی، نیز در بین افراد بازداشت شده بوده ولی پس از چند ساعت دوباره آزاد شده است.در روز عاشورای 88، هزاران نفر از مخالفان دولت در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند . این تظاهرات توسط ماموران امنیتی به شدت سرکوب شد.

طبق اسناد ویکی لیکس، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابراتی مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است
اسناد جدید منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس نشان می دهند، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابرات مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است. طبق این اسناد، شبکه مذکور که مجهز به کابل های نوری است، به هنگام بازسازی جاده ها و پل های تخریب شده در جریان جنگ اخیر حزب الله و اسرائیل، ایجاد شده اند.دولت لبنان پس از آگاهی از این شبکه به متحدانش گفته است، مخابرات ایران در حال قبضه کردن لبنان است.

قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد
قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد.به گزارش سایت مدرسه فمینیستی، رضا خندان، همسر خانم ستوده روز یکشنبه با اعلام این خبر گفته است که نسرین ستوده همچنان در زندان انفرادی نگهداری می شود.خانم ستوده که از جمله به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از روز ۱۳ شهریور بازداشت شده، تا کنون چندین بار در اعتراض به وضعیت رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

در جریان جام باشگاه های فوتبال جهان در ابوظبی، مصرف الکل و بوسیدن در ملا عام ممنوع است
نوشیدن مشروبات الکلی و بوسیدن در ملا عام در جریان جام باشگاه های فوتبال جهان در ابوظبی ممنوع خواهد بود.روزنامه اماراتی "امارات الیوم" نوشت، بروشورهای حاوی هشدار در این زمینه منتشر شده که در بین هوادارانی که به ابوظبی سفر می کنند، توزیع می شود. به گزارش روزنامه مذکور، سخنگوی کمیته برگزار کننده این رقابت ها گفته است، هر کشوری آداب و سنت هایی دارد که باید رعایت شوند و فیفا نیز از چنین اقدامات "پشتیبانی" می کند.

No comments:

Post a Comment