Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فوت 3641 نفر بر اثر آلودگي هواي تهران

عصر ايران : نوروزي، رئيس مركز معاينه فني خودروهاي تهران در وبلاگش، آواي سبز نوشت:

اين سه مطلب آخرين مطالب من در مورد آلودگي هواي تهران مي باشند. لطفا حدس و گمان عجيب و غريب نزنيد. خداوكيلي كسي هم به من امر نكرده كه سخن نگويم . خودم دوست دارم و تصميم گرفتم مدتي حرف نزنم. اگر هم در اين چند روز مطالبي در رسانه ها ديديد همگي مربوط به مصاحبه هاي قبلي من مي باشند. به اميد هواي پاك....

مطلب اول: امروز ظهر به اتفاق دكتر رشيدي مهمان تعدادي از نماينگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بوديم.موضوع بحث هم آلودگي هواي تهران بود.دكتر زارع نماينده تهران جمله جالبي گفتند.ايشان محيط زيست را خطاب قرار داده و ضمن انتقاد جدي از وضعيت بوجود آمده گفتند متاسفانه اين يك ماهي كه هواي شهر به اين وضع دچار شده است با حيثيت كشور بازي شده است.

خانم لاله افتخاري هم در مورد آلودگي شديد هوا در جنوب تهران كه تقريبا هميشگي است نكاني را گفتند.آقاي كوثري اشاره مهمي داشتند به اين نكته كه طبق قانون توسعه چهارم كه به اتمام رسيده است آلودگي هواي تهران بايد رفع مي شد كه اين اتفاق نيفتاده است.نمايندگان ديگر هم نكاتي را گفتند و استاندار تهران هم بيست دقيقه اي به اقدامات كميته اضطراري آلودگي هوا اشاره كردند.

بعد از مدير كل محيط زيست تهران من به نمايندگي از شهرداري صحبت كوتاهي كردم و يادآور شدم خواسته ما فقط اجراي قانون است.حال كه قوانين مصوب هم در حوزه آلودگي هوا و حمل و نقل عمومي اجرا نمي شود خواهش مي كنيم يك فكر اساسي شود.پيشنهاد ابطال تمام قوانين و مصوبات مرتبط با آلودگي هوا و پيشنهاد تصويب قانون جامع كاهش آلودگي هواي كشور با ذكر بودجه،مجري، ناظر و زمان اجرا را مطرح كردم با اين توضيح كه در كنار اين قانون جديد بايد عزم ملي جزم شده و فعل خواستن هم صرف شود در غير اينصورت ۱۵ سال ديگر هم بگذرد هيچ اتفاقي نمي افتد.

مطلب دوم: همانطوري كه دكتر رشيدي مدير عامل كيفيت هوا در جلسه دوشنبه كميته اضطراري آلودگي هوا در محل سازمان محيط زيست تاكيد داشتند متاسفانه پيش بيني هواشناسي غلط از آب در آمد و سه شبه و چهارشنبه شاخص استاندارد آلاينده ها بهتر نشد كه بدتر هم شد.به راستي الان چه كسي بايد يقه هواشناسي رابگيرد؟ وقتي نماينده وزارت بهداشت التماس مي كرد تا آخر هفته شهر را تعطيل كنيم رييس جلسه با استناد به پيش بيني هواشناسي با اين كار مخالفت كرد. نماينده وزارت بهداشت بعد از جلسه به يكي از خبرگزاري ها اينگونه گفتند:

" با توجه به تداوم وضعيت آلاينده‌هاي هواي تهران، پيشنهاد وزارت بهداشت آن بود كه دو روز پاياني هفته جاري تعطيل شود اما از آنجا كه سازمان هواشناسي وضعيت جوي روزهاي آينده را مناسب و ناپايداري‌هاي جوي را پيش بيني كرد، جمع‌بندي جلسه بر آن شد كه اين ناپايداري‌هاي جوي طي روزهاي آينده سبب كاهش غلظت آلاينده‌هاي هوا شده و نيازي به اعمال تعطيلي در پايتخت نيست."

بيچاره دكتر رشيدي كه پيش بيني آلودگي هوا را روي صفخه مانيتور لپ تاپش به من نشان مي داد و فرياد مي زد هوا آلوده تر خواهد شد اما در نهايت پيش بيني هواشناسي ملاك عمل قرار گرفت.

مطلب سوم: اگر اشتباه نكنم پارسال نماينده وزارت بهداشت در جلسه اي كه در مجلس داشتيم آماري از مرگ و مير شهروندان در اثر آلودگي هوا را دادند ولي تاكيد كردند محرمانه است و اين آمار نبايد منتشر شود.براي همين هم تا امروز اين آمار را شخص من جايي مطرح نكرده ام.

امروز دكتر ندافي از وزارت بهداشت در جلسه با نمايندگان تهران آمار مرگ و مير ساليانه شهروندان در اثر آلودگي هوا را در شهر تهران به تفكيك آلاينده بيان كردند ولي نگفتند اين آمار جايي مطرح نشود و براي همين اين آمار را اينجا ذكر مي كنم.حداقل فوتي در اثر ذرات معلق در سال در تهران ۲۶۵۸ نفر، منوكسيد كربن۱۵ نفر، ازون ۷۲ نفر و دي اكسيد گوگرد ۸۹۶ نفر مي باشد.


No comments:

Post a Comment