Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پارلمان اروپا خواستار حذف سازمان مجاهدین خلق از فهرست تروریستی آمریکا شد

وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که مجاهدین خلق را همچنان یک سازمان تروریستی می داند

پارلمان اروپا طی قطعنامه ای از وزارت خارجه آمریکا خواسته است نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست سازمان های تروریستی خود خارج کند.

قانونگذاران اروپایی در این قطعنامه که روز پنجشنبه به تصویب بیش از نیمی از ۷۳۶ نماینده رسید، از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند در این زمینه با دولت باراک اوباما گفتگو و رایزنی کند.

سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۰۲ در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اما هفت سال بعد از این لیست خارج و محدودیت های آن رفع شد.

دولت بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در سال ۱۹۹۷ و بدنبال ریاست جمهوری محمد خاتمی سازمان مجاهدین خلق را در فهرست سازمان تروریستی وزارت خارجه قرار داد.

طی چند ماه گذشته برخی اعضای کنگره آمریکا فشارهای زیادی بر وزارت خارجه برای حذف نام مجاهدین از این فهرست اعمال کرده اند.

یک دادگاه فدرال نیز در تابستان گذشته به وزارت خارجه آمریکا دستور داد تروریست بودن سازمان مجاهدین خلق ایران را مورد بازنگری قرار دهد.

اما وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که مجاهدین خلق را همچنان یک سازمان تروریستی می داند.

پارلمان اروپا در این قطعنامه که لازم الاجرا نیست، از سازمان ملل متحد خواست برای ساکنان اردوگاه اشرف در عراق امنیت لازم را تامین کند.

سازمان مجاهدین خلق بعد از دستگیری و اعدام بسیاری از اعضایش در اوایل دهه ۱۳۶۰، مقر خود را به عراق منتقل و در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، به ارتش صدام حسین کمک کرد.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این اردوگاه تحت کنترل آمریکا در آمد، اما ارتش آمریکا در فوریه ۲۰۰۹ حفاظت از آن را به عراق واگذار کرد.

سازمان مجاهدین خلق ایران دولت عراق را متهم کرده که ۳۴۰۰ نفری که در اردوگاه اشرف مستقر هستند را مورد بدرفتاری قرار داده است.

این گروه که در درگیری های اوایل انقلاب بسیاری از مقام های ارشد جمهوری اسلامی را به قتل رسانده، می گوید سالهاست که به فعالیت های خشونت آمیز خود پایان داده است.

قطعنامه پارلمان اروپا از دولت عراق می خواهد تسهیلاتی در حصر اردوگاه اشرف ایجاد کند و شرایط زندگی اعضای سازمان مجاهدین خلق را بهبود بخشد.

BBC

No comments:

Post a Comment