Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
 
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:

webpeyma.biz

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:

bidard.com

سرخط‌ خبرها

وزیر دفاع کره جنوبی استعفا کرد
کیم تائه یونگ وزیر دفاع کره جنوبی روز پنج شنبه و در پی بالا گرفتن انتقادها از نحوه اداره بحران اخیر با کره شمالی، استعفا کرد.به گفته مقامات سئول، کره شمالی روز سه شنبه به شکلی ناگهانی، یکی از جزایر کوچک کره جنوبی را در نزدیکی مرز دو کشور زیر آتش خود گرفت؛ حادثه ای که چهار کشته برجای گذاشت.وزیر دفاع کره جنوبی، در این حادثه، متهم به عدم واکنش مناسب شده بود.در همین حال، پیونگ یانگ می گوید که مسبب این اقدام نظامی، همسایه جنوبی اش بوده و تهدید کرده است که در صورت ادامه آنچه «تحریکات سئول» نامید، دست به اقدامات نظامی بیشتر بزند.این وخیم ترین رویداد میان دو همسایه طی نیم قرن اخیر، و پایان جنگ دو کره به شمار می رود.

«یک فعال دانشجویی در همدان بازداشت شد»
به نوشته وبسایت دانشجونيوز، سياوش حاتم دبيرسابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سينای همدان، که به دانشگاه شهيد بهشتی تهران منتقل شده بود، بازداشت شد.بنا بر این گزارش، اين فعال دانشجويی پیشتر نیز در پی اعتراضات انتخابات سال گذشته بازداشت، و پس از مدتی با قيد ضمانت آزاد شده بود.به نوشته دانشجونیوز که تحولات مربوط به جنبش دانشجویی را منعکس می کند، آقای حاتم روز سه شنبه بازداشت شد، و پس از ضبط وسایل شخصی اش به مکان نامعلومی منتقل شده است.طی چند هفته گذشته، چهار فعال دانشجویی دیگر از جمله علی قلی زاده، علی رضا کيانی، محسن برزگر و محمد حيدرزاده بازداشت شده بودند.

انتقاد کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از نقض حقوق کارگران در ایران
دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری اعلام کرد که این سازمان به اقدامات و تلاش‌های خود برای حمایت از حقوق تشکل‌های کارگری در ایران ادامه خواهد داد.شاران باراو، با اعلام این مطلب در نامه‌ای به سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از نقض حقوق تشکل‌های کارگری در ایران که برخلاف مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی است و ایران هم آنها را امضا کرده است، انتقاد کرد.وی نوشت: کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به اعمال فشار بر مقام‌های ایران ادامه خواهد داد تا آنها بدانند که نقض حقوق اتحادیه‌های کارگری از طریق اعدام، زندان، ضرب و شتم و ارعاب رهبران و اعضای تشکل‌های مستقل درست نیست. در حال حاضر، منصور اسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ابراهیم مددی، رضا شهابی، غلامرضا غلام حسینی و مرتضی کمساری، در زندان به سر می‌برند.

رئیس جمهوری عراق رسما از نوری المالکی خواست دولت جدید این کشور را تشکیل بدهد
روز پنج شنبه جلال طالبانی ، رئیس جمهوری عراق از نوری المالکی درخواست کرد دولت جدید این کشور را تشکیل بدهد. طبق قوانین عراق آقای المالکی برای تعیین وزرای کابینه اش ۳۰ روز فرصت دارد. دو هفته پیش رهبران فراکسیونهای مختلف شیعه ، سنی و کرد درپارلمان عراق پس از ۸ ماه مذاکره موافقت کردند دولتی ائتلافی به رهبری نوری المالکی تشکیل دهند. بر اساس توافق بدست آمده آقای المالکی برای یک دوره دیگر در پست نخست وزیری باقی میماند واسامه النُجیفی از نمایندگان سنی مذهب پارلمان هم به مقام ریاست پارلمان انتخاب شده است. ایاد علاوی ، رهبر ائتلاف العراقیه هم به ریاست شورای عالی سیاست گذاری عراق که نهادی نوبنیاد است، انتخاب شده است.

ایران به نوزدهمین مدال طلا دربازیهای آسیایی دست یافت
سجاد مرادی ، ورزشکار ایرانی ، در بازیهای فینال دوی ۸۰۰ متر به مدال طلا دست یافت. ایران اکنون با ۱۹ مدال طلا ، ۱۱ نقره و ۲۳ برنز پس از چین ، کره جنوبی و ژاپن در مقام چهارم قرار دارد. بازیهای آسیایی که امسال در گوانگ جوی چین برگزارمیشود روز شنبه ، ۶ آذر بپایان میرسد.

دادستان افغانستان دستگیری دو مقام ارشد کمیسیون انتخابات این کشور را تائید کرد
دادستانی کل افغانستان خبر دستگیری دو مقام ارشد کمیسیون انتخابات این کشور را تائید کرده و گفته است تحقیق و بررسی جنایی درباره نقش این دو نفر در انتخابات آغاز شده است. به گفته دادستانی ،این دو مقام ارشد انتخاباتی به تقلب در انتخابات پارلمانی این کشور متهم شده اند. دو نفر دیگر نیز که گفته میشود مسئول ردو بدل پول در جریان تقلب انتخاباتی بودند، دستگیر شده اند. دادستان کل افغانستان اعلام نتایج رسمی و نهایی توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور را زودرس خوانده و گفته است تحقیقات در باره تقلب در انتخابات هنوز بپایان نرسیده است.

آمریکا از انتشار اسناد محرمانه جدید توسط سایت ویکی لیکس اظهار نگرانی کرد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتشار اسناد محرمانه جدیدی توسط وب سایت ویکی لیکس اظهار نگرانی کرده است. روز گذشته ویکی لیکس اعلام کرد بزودی اسناد محرمانه جدیدی را منتشر خواهد کرد. به گفته مسئولان این سایت، حجم اسنادی که منتشر خواهد شد هفت برابر اسنادی است که چندی پیش درباره جنگ عراق منتشر شد . اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا و دیگر نهادهای نظامی و امنیتی این کشور درباره جنگ عراق بیش از ۴۰۰ هزار سند بود. فیلیپ کراولی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است دولت خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده میکند. به گفته او بخشی از این اسناد احتمالا به مذاکرات دیپلماتهای آمریکایی با مقامات کشور های خارجی مربوط میشود.

چین مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی را نگران کننده خواند
دولت چین مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را که قرار است روز یکشنبه آغاز شود ،نگران کننده خوانده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که این کشور با هرگونه حرکتی که صلح و ثبات در شبه جزیره کره را خدشه دار سازد، مخالف است. دولت کره جنوبی برگزاری این مانور مشترک نظامی را پیام روشن و قاطعی به کره شمالی خوانده است . کره جنوبی همچینین اعلام کرده است که تدابیر امنیتی در پنج جزیره دیگر متعلق به این کشور را افزایش خواهد داد. هفته گذشته در حمله نیروهای کره شمالی به یکی از جزایر کره جنوبی چهار نفر کشته شدند و دهها ساختمان مسکونی نیز آسیب دید.

رهبر سابق حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا مجرم شناخته شد
دادگاهی در آمریکا ، تام دیلی رهبر سابق فراکسیون اکثریت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا را مجرم تشخیص داد. آقای دیلی ، به انتقال غیر قانونی کمکهای مالی شرکتهای آمریکایی به نامزدهای انتخاباتی در ایالت تگزاس متهم شده بود. طبق قوانین آمریکا ،شرکتها ی خصوصی و اشخاص حقیقی میتوانند به احزاب و یا نامزدهای انتخاباتی تا حد نصاب تعیین شده کمک مالی کنند ولی احزاب حق ندارند این کمکهای مالی را آنطور که میخواهند در بین نامزدهای انتخاباتی توزیع کنند. آقای دیلی ۶۳ ساله ، پنج سال پیش، پس ازاعلام جرم دادستانی علیه او از سمت خود کناره گیری کرد.

آغاز مهلت قانونی نوری المالکی برای تشکیل دولت عراق
کاخ ریاست جمهوری عراق اعلام کرد جلال طالبانی، رئیس جمهوری آن کشور امروز حکم نخست وزیر نوری المالکی را تنفیذ خواهد کرد. بدین ترتیب مهلت ۳۰ روزه‌ی آقای المالکی برای تشکیل دولت عراق آغاز می‌شود. روزنامه‌های پنجشنبه‌ی بغداد کار انتخاب و هماهنگی وزرای کابینه را چالشی سخت پیشِ روی نخست وزیر آن کشور خوانده‌اند. با توجه به توافق‌های به دست آمده بین گروه‌های رقیب، در صحنه‌ی سیاسی عراق، انتظار می رود که دولت آینده‌ی عراق ترکیبی از کردهای آن کشور احزاب عمده‌ی شیعه و چهره‌هایی از ائتلاف ملی‌گرایان و گروه‌های سنی باشد.

هفدهمين مدال طلای ايران در بازی‌های آسيايی
احمدرضا طالبيان، در مسابقات استقامتی قايقرانیِ کاياک مدال طلا گرفت.وی با پشت سر گذاشتن ديگر حريفان خود در مسافت هزار متر، و با فاصله‌ای زياد از آنها، رکورد ۳ دقيقه و ۳۴ ثانيه و ۲۵ صدم ثانيه را ثبت و مدال طلای اين رشته را از آن خود کرد.پس از احمد رضا طالبيان، قايقرانی از چين در مکان دوم قرار گرفت. ايران اکنون با ۱۷ مدال طلا در جايگاه چهارم رده‌بندی مدال‌ها در بازی‌های آسيايی گوانگ‌جو قرار دارد.

تقویت حضور نظامی کره جنوبی در جزایر مرزی
به دنبال حملات توپخانه‌ای کره شمالی به یکی از جزایر همسایه‌ی جنوبی خود، سئول اعلام کرد که حضور نظامی خود در جزایر مرزی اش را افزایش خواهد داد.کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی پنجشنبه اعلام کرد: حضور نیروهای نظامی آن کشور، از جمله شمار نیروهای زمینی در پنج جزیره‌ی مرزی در دریای زرد، برای مقابله با تهدیدهای پیونگ‌یانگ، افزایش می‌یابد.این تصمیم در پی جلسه‌ی اضطراری رئیس جمهوری کره جنوبی با وزرای اقتصادی و امنیتی دولت آن کشور برای پاسخ به حملات روز سه‌شنبه کره شمالی، اتخاذ شده است.

نخست وزیر ترکیه برای دیداری دو روزه وارد لبنان شد
رجب طیب اِردوغان، نخست وزیر ترکیه، برای یک دیدار رسمی دو روزه، چهارشنبه وارد بیروت، پایتخت لبنان شد.آقای اِردوغان در بدو ورود خود در جمع خبرنگاران گفت: «ما خواهان صلح و عدالت، آرامش و امنیت هستیم». نخست وزیر ترکیه اضافه کرد که کشورش حمایت از حقوق ساکنان بیت‌المقدس شرقی و غزه را پیگیری می‌کند.رجب طیب اِردوغان قرار است در کنار ملاقات‌های خود با مقام‌های رسمی دولت لبنان با سران برخی گروه‌های سیاسی از جمله گروه حزب‌الله هم دیدار و گفتگو کند.

ايران در مصادره سهام يک شرکت آمريکايی مقصر شناخته شد
دادگاهی در آمريکا دولت ايران را در پرونده‌ای که مربوط به مصادره‌ی سهام شرکت مک‌کسون در شرکت لبنياتی پاک بود، مقصر تشخيص داد.پرونده‌ی مصادره‌ی سهام شرکت مک‌کسون بيش از ۲۸ سال روند دادرسی خود را طی می‌کرد و در نهايت دولت ايران به دليل نقض قوانين بين‌المللی و قوانين داخلیِ خود در مصادره‌ی سهام اين شرکت، مقصر شناخته شد.دادگاه صادر کننده‌ی حکم که در واشنگتن آمريکا است، دولت ايران را به پرداخت زيان اين شرکت و سود مبلغ زيان آن که بالغ بر ۴۴ ميليون دلار می‌شود، محکوم کرده است. وکيل آمريکايی دولت ايران در اين پرونده اعلام کرد: احتمالاً به اين حکم اعتراض خواهد شد.

مدودیف:نظام سیاسی روسیه با رکود مواجه شده است
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: نظام سیاسی آن کشور دچار یک رکود ویرانگر شده است.رئیس جمهوری روسیه در این اظهارات که با انتقاد تند وی به حزب حاکم ولادیمیر پوتین، نخست وزیر، همراه بود، از کنترل اقتصاد کشور و صنایع نفت و گاز توسط دولت مرکزی ابراز نارضایتی کرد.سخنان رئیس جمهوری روسیه که با تأکید بر ضرورت افزایش رقابت سیاسی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای رقابتِ اقتصادی همراه بود، چهارشنبه از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد.

اعتراض‌های گسترده دانشجویان بریتانیایی به خیابان‌ها کشیده شد
اعتراض‌های گسترده دانشجویان بریتانیایی به خیابان‌ها کشیده شددانشجویان دانشگاه‌های بریتانیا در اعتراض به تصمیم دولت محافظه‌کار آن کشور به کاهش هزینه‌ها و افزایش شهریه‌ها تظاهرات گسترده و فراگیری را در شهرهای مختلف برگزار کردند.در خیابان‌های مرکزی لندن تظاهرات ده‌هاهزار دانشجوی معترض با رویارویی پلیس مواجه شد و در چند نقطه به خشونت گرایید. دستکم دو مامور پلیس و یازده تظاهرکننده در برخوردهای پراکنده‌ی مجروح و پانزده تن از معترضان دستگیر شدند.یک سخنگوی دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا، درباره‌ی اعتراض‌های دانشجویی گفت که شرکت در تظاهرات آرام و قانونی حق مسلم شهروندان است.

نیروهای طالبان پنج ریش سفید یک روستا در شمال افغانستان را کشتند
ناتو می گوید، نیروهای طالبان با شلیک خمپاره به یک خودرو، پنج تن از ریش سفیدان یک روستا در شمال افغانستان را کشته اند. سازمان پیمان آتلانیک شمالی در بیانیه ای اعلام کرد، در این حمله که روز چهارشنبه در استان فاریاب روی داد، پنج تن دیگر زخمی شدند.نیروهای طالبان تا پیش از این بیشتر در مناطق جنوبی افغانستان فعالیت داشتند ولی در ماه های اخیر عملیات خود را به ولایت های قندوز، فاریاب و بغلان در شمال افغانستان نیز گسترش داده اند.

آمریکا از دولت چین خواست برای رفع تنش میان دو کره وارد عمل شود
دولت آمریکا از چین خواست تا برای رفع تنش میان کره شمالی و جنوبی وارد عمل شود.فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت، نقش چین در این بحران حیاتی است و دولت این کشور باید موضع روشنی را در قبال آن در پیش بگیرد.کره شمالی روز سه شنبه چندین گلوله توپ به یک جزیره کره شمالی شلیک کرد که در پی آن دو نظامی و دو غیرنظامی کشته شدند.چین که روابط نزدیکی با پیونگ یانگ دارد، تا کنون از محکوم کردن اقدام کره شمالی خودداری کرده است.

یک مقام نظامی ایران می گوید باید دعا کنیم تا تحریم ها بیشتر شود
محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین، می گوید، باید دعا کنیم تا تحریم ها علیه ایران افزایش یابد.آقای نقدی روز چهارشنبه در یک سخنرانی ضمن ابراز خشنودی از تصویب تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: "اگر دانشگاه‌هاي كشورمان از نظر علمي به پيشرفت‌هاي بالايي برسند اين تحريم‌ها به نفع ما خواهد بود." در پی اصرار ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم، سازمان ملل و کشورهای غربی تحریم های گسترده ای را علیه تهران وضع کرده اند.

No comments:

Post a Comment