Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

آهن زياد سرطان‌زاست

مصرف خودسرانه مكمل‌هاي آهن از آنجا كه تركيبي شيميايي است و شايد مورد نياز بدن نباشد، كار اضافي بر دوش كبد مي گذارد و سبب بروز برخي بيماري‌ها از جمله برخي از انواع سرطان مي‌شود.

از آنجا كه مصرف اين ماده شيميايي كار كبد را افزايش مي‌دهد و از آنجا كه كبد متابوليسم تمام بدن، دفع سموم و مواد زايد و داروها را بر عهده دارد، افزايش كار مي‌تواند در برخي شرايط سبب بروز سرطان از جمله سرطان كبد شود.

غير از بيماري‌هاي كبدي، مصرف خوسرانه اين مكمل مي‌تواند سبب بالا رفتن ميزان آهن بدن شود و آهن اگرچه در فعاليت‌هاي بدن نقش دارد، اما مازادش به عنوان يك راديكال آزاد مي‌تواند سرطان‌زا باشد.

از طرف ديگر، رابطه مستقيمي بين افزايش آهن و بالا رفتن هموسيستئين و بروز بيماري‌ قلبي عروقي وجود دارد؛ براي مثال، در آقايان به ويژه در سنين بالا اين كه گفته مي‌شود گوشت قرمز مصرف نكنند، به دليل فراواني آهن است.

افزايش آهن همان‌طور كه گفته شد سبب افزايش هموسيستئين و بروز بيماري‌ قلبي عروقي مي‌شود.

به علاوه، اين عادت بد غذايي مي‌تواند سبب تجمع آهن در بافت‌هايي شود كه آهن نبايد در آنها وجود داشته باشد و عملكرد اين بافت‌ها در اثر اين تجمع مختل مي‌شود؛ از جمله اين بافت‌ها مي‌توان به بافت كليه اشاره كرد.

تحقيقات نشان داده‌اند در خانم‌هاي باردار، آهن بايد حد نرمالي داشته باشد و بيشتر از آن مي‌تواند در رشد جنين اختلال ايجاد كند.

در كشورهايي كه برنامه غني‌سازي مواد غذايي مانند غلات با آهن را دارند، اين كار براي گروه‌هاي آسيب‌پذير مناسب نبوده است.

در كل، مصرف مكمل آهن براي افراد كم خون و كساني كه در معرض ابتلا به كم‌خوني هستند مانند كودكان، خانم هاي باردار و نوجوانان به ويژه دختران لازم است، اما مقدار آن بايد زير نظر پزشك يا متخصص تغذيه بر اساس ميزان هموگلوبين خون تنظيم شود، زيرا دريافت بيش از مقدار مورد نياز آهن، مضر خواهد بود.

دكتر خديجه رحماني - متخصص تغذيه

No comments:

Post a Comment