Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وب‌سایت رادیو فردا - خبرهای کوتاه از ایران و جهان

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:

webpeyma.biz

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

setarezard.com

سرخط‌ خبرها

هوای تهران همچنان در شرايط «هشدار» قرار دارد
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شاخص كيفيت هوای تهران در حال حاضر در شرايط «هشدار» قرار دارد.از سوی دیگر، رئیس شرکت کنترل هوای تهران نیز به خبرگزاری مهر گفته است برای بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران امروزکمیته‌ی اضطرار تشکیل می‌شود و در باره‌ی وضعیت تهران در هفته‌ی آینده تصمیم‌گیری می‌کند.پیش از این، استانداری تهران، روز چهارشنبه را به دلیل پایداری هوای آلوده در شهر تهران تعطیل اعلام کرده بود؛ اما رئیس شرکت کنترل هوای تهران می‌گوید تعطیلات روزهای اخیر باعث کاهش آلودگی هوا شده است.

هند از پاکستان خواست عوامل تروریستی عملیات بمبئی را محاکمه کند
همزمان با دومین سالگرد حملات تروریستی بمبئی، هند از پاکستان خواست عوامل اصلی آن حادثه‌ی خونبار را به دست عدالت بسپارد.اس. ام. کریشنا (S.M Krishna)، وزیر خارجه‌ی هند، قویا از پاکستان خواست با گروه‌های تروریستی در خاکش مبارزه کند و طراحان عملیات دو سال پیش مومبای (بمبئی) را، که گفته می‌شود از اعضای لشکر طیبه بوده‌اند، محاکمه کند.در نوامبر سال ۲۰۰۸ حدود ده اسلامگرای مسلح، در رشته حملاتی به چند هتل در شهر بمبئی، مرکز تجاری هند، ۱۶۶ تن را از پای درآوردند.

عملیات پلیس علیه گروه‌های تبهکار در برزیل شدت یافت
بنابر گزارش‌ها، درگیری میان پلیس برزیل و گروه‌های تبهکار در حومه‌ی پایتخت امروز شدت یافته است و تبهکاران ساکن در حومه‌ی شمالی پایتخت، به خشونت‌های بیشتری روی آورده‌اند.هدف عملیات پلیس، پایان دادن به حضور تبهکاران و قاچاقچیان مواد مخدر در زاغه‌های حومه‌ی ریو دوژانیرو، پایتخت این کشور است و تاکنون دست‌کم ۳۰ کشته برجای گذاشته است.درگیری‌ها از روز گذشته در محله‌ی زاغه‌نشین ویلا کروزیرو (Vila Cruzeiro) در شمال پایتخت جریان دارد. پلیس پیش از این گفته بود کنترل کامل این محله را در دست گرفته است اما تصاویر رسانه‌ها نشان می‌دهد که شماری از ساکنان مسلح این محله در حال فرار به محلات مجاور هستند.

ولادیمیر پوتین امروز با صدراعظم آلمان دیدار می‌کند
ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه که به آلمان سفر کرده است، قرار است امروز با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو کند.انتظار می‌رود موضوع سرمایه‌گذاری چهارونیم میلیارد دلاری شرکت آلمانی «رور گاز» (Ruhrgas) در طرح‌های شرکت روسی گازپروم محمور مذاکرات امروز خانم مرکل و آقای پوتین باشد.ولادیمیر پوتین همچنین قرار است امروز در نشست انجمن اقتصاد سخنرانی و با عمده‌ترین بازرگانان آلمان دیدار کند.

کره شمالی می‌گوید رزمایش آمریکا منطقه را به «آستانه‌ی جنگ» می‌کشاند
با بالا گرفتن تنش در شبه‌جزیره‌ی کره و تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای برگزاری رزمایشی مشترک در آب‌های دریای زرد، کره شمالی امروز اعلام کرد این رزمایش، منطقه را به «آستانه‌ی جنگ» می‌کشاند.رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی از روز یک‌شنبه آغاز می‌شود و گروهی از رزمناوهای آمریکایی رهسپار دریای زرد شده‌اند.کره شمالی، روز سه‌شنبه، جزیره‌ی یانگ پیانگ، متعلق به همسایه‌ی جنوبی‌اش را گلوله‌باران کرد که در پی آن، چهار تن از نیروهای کره جنوبی کشته شدند. امروز نیز صدای شلیک توپخانه در این جزیره شنیده می‌شد.

ورزشکاران ایران به بیستمین مدال طلا در مسابقات آسیایی دست یافتند
کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی به بیستمین مدال طلا دست یافت.بنابر گزارش‌ها، جاسم ويشگاهی، كاراته‌كای وزن منهای ۸۴ کیلوگرم و کاپیتان تیم ملی کاراته ایران، امروز (جمعه) با شکست دادن حریف ژاپنی‌اش به مدال طلا دست یافت.پیش از او سميرا ملكی‌پور نیز در وزن منهای ۶۸ كيلوگرم زنان، به مدال برنز دست یافته بود.در حال حاضر، و در چهاردهمین روز از مسابقات، ایران با ۲۰ طلا، ۱۱ نقره و ۲۴ برنز پس از چین، کره جنوبی و ژاپن در مقام چهارم قرار دارد.دو تیم والیبال و هندبال ایران نیز به مرحله فینال راه یافته‌اند. تيم ملی واليبال ايران امروز ساعت چهارونیم بعدازظهر (به وقت تهران) به مصاف تیم ژاپن می‌رود،‌ و تیم هندبال ايران نیز در ديدار فينال در برابر تيم كره جنوبی قرار می‌گیرد.

تنفس دود سيگار سالانه جان ۶۰۰ هزار نفر را می‌گیرد
سالانه ۶۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر تنفس دودِ سيگارِ افرادِ سيگاری، جان خود را از دست می‌دهند. بر پايه‌ی گزارشِ سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰۰ مورد مرگ و مير در جهان، يک مورد به استشاق غيرمستقيم دود سيگار مربوط می‌شود.اين گزارش که برآمده از داده‌های ۱۹۲ کشور جهان است، بيشترين شمار مرگ و مير را در ميان کودکان در کشورهای جنوب آسيا و آفريقا نشان می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود بيماری‌های ذات‌الريه و آسم در بين کودکان و بيماری‌های قلبی و تنفسی و سرطان ريه در بين بزرگسالان را شايع‌ترين اثرات قرار گرفتن در معرض دود سيگار ذکر کرده است.

۳۰ کشته درگيری پليس با تبهکاران در برزيل
پنج روز درگيری ميان پليس برزيل با قاچاقچيان مواد مخدر و گروه‌های تبهکار، دست‌کم ۳۰ کشته برجای گذاشت.شدت درگيری‌ها در روز پنج‌شنبه در شمال شهر ريودوژانيرو، در محله‌ی زاغه‌نشين ويلا کروزيرو متمرکز بود. اين محله اکنون در کنترل کامل نيروهای ويژه‌ی پليس قرار دارد.جدا از ۱۵۰ نيروی ويژه پليس که به طور مستقيم در درگيری‌ها حضور داشتند، مقام‌های امنيتی از پشتيبانی بيش از ۱۷ هزار نيروی پليس از عمليات پاکسازی سخن گفته‌اند.

وزیر دفاع جدید کره جنوبی معرفی شد
لی میونگ ـ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی، امروز مشاور امنیتی خود را به عنوان وزیر دفاع جدید آن کشور معرفی کرد.این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که پس از حملات مرگبار توپخانه‌ای کره‌شمالی در روز سه‌شنبه و رزمایش مشترک قریب‌الوقوع آمریکا و کره جنوبی، تنش‌ها در شبه‌جزیره‌ی کره بالا می‌گیرد.پیشتر سخنگوی رئیس جمهوری کره جنوبی درباره علت پذیرش استعفای وزیر دفاع پیشین گفته بود: «استعفای وزیر دفاع برای بهتر شدن فضا و جوّ موجود در میان قوای نظامی و مدیریت رویدادهای پیشِ رو صورت پذیرفت».مطبوعات روز جمعه‌ی سئول، لی هی ـ ووُن، وزیر دفاع جدید کره جنوبی را نظامی هوشمندی توصیف کرده‌اند که در پیش‌بینی و واکنش نسبت به تحرکات نظامی سریع عمل می‌کند.

پارلمان اروپا خواستار کمک به مجاهدین خلق شد
پارلمان اروپا از ایالات متحده و سازمان ملل خواست: برای اعضاء سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف کمک فوری ارسال کنند.نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه‌‌ ای غیرالزام‌آور همچنین از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا خواسته‌اند از واشنگتن بخواهند سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمانهای تروریستی خارج کند.اتحادیه‌ی اروپا سال گذشته این سازمانِ مخالفِ حکومتِ ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی که فعالیت‌شان در این اتحادیه ممنوع است، خارج کرد.

اقامه دعوی علیه یک ايرانی و سه تبعه‌ نیجریه به اتهام قاچاق اسلحه
دادگاهی در نيجريه يک ايرانی و سه تبعه‌ی آن کشور را در ارتباط با محموله‌ای تسليحاتی که ماه گذشته ضبط شد، به قاچاق اسلحه متهم کرد.دادگاه بخشِ اَبوجا، روز پنجشنبه اعلام کرد عظيم آقاجانی، شهروند ايرانی را به تلاش برای ورود تسليحات غيرمجاز به نيجريه به قصد صدور آن به گامبيا، متهم کرده است. خبرگزاری رويترز آقای آقاجانی را عضو سپاه پاسداران معرفی کرده است. وی در مقابل اتهام وارده، اظهار داشته است: لازم است پيش از ارائه ی دفاعيه‌ی خود در دادگاه، سفارت جمهوری اسلامی به نيابت از وی در دادگاه حضور يابد. قاضی دادگاه اعلام کرده است که اين چهار نفر تا پايان تحقيقات در بازداشتِ دستگاه امنيتی نيجريه باقی خواهند ماند.

موافقت مسکو با تردّد خودروهای نظامی ناتو به مقصد افغانستان
مسکو با رفت و آمد خودروهای نظامی ناتو به افغانستان از راه روسيه موافقت کرده است.سرگئی لاورُف، وزير خارجه‌ی روسيه در مورد اين توافق‌ می‌گويد: «توافقی حاصل شده است که بر اساس آن راه ترانزيت روسيه برای ناتو گسترش بيشتری پيدا خواهد کرد تا مسير بازگشت خودروهای زرهی ضد – مين به کشورهای عضو ناتو را نيز دربر بگيرد».مسکو و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) هفته‌ی پيش توافق کردند تا جريان ارسال محموله‌های نظامی غرب به افغانستان از طريق روسيه افزايش پيدا کند.

آزادی شماری از زندانيان سياسی در ايران
شماری از زندانيان سياسی در ايران با تخفيف در احکام صادره از زندان‌های اوين و رجائی‌شهر کرج آزاد شدند.شمار اين زندانيان که از فعالان دانشجويی و معترضان به حکومت هستند، بر پايه‌ی گزارش برخی سايت‌های خبری اصلاح‌طلب، به ۱۹ نفر می‌رسد.رسانه‌های دولتی ايران پيشتر گزارش داده بودند: صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه در نامه‌ای از آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود با عفو يا تخفيف در مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، موافقت کند.

رهنورد: ایران زندانی بزرگ با محیطی سرتاسر پلیسی
زهرا رهنورد، از چهره‌های منتقد و معترض به حکومت ایران، به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان، در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوّه قضائیه، ایران را به زندانی بزرگ تشبیه کرد.خانم رهنورد در بخشی از نامه‌ی خود خطاب به قاضی ‌القضات جمهوری اسلامی، یادآور می شود که در کشور زنانی به جرم آزادیخواهی، دموکراسی طلبی، حمایت از حقوق زنان و کودکان، و به جرم روزنامه نگاری گرفتار خشونت سیاسی شده‌اند.همسر میرحسین موسوی در پایان نامه‌ی خود به رئیس قوّه قضائیه گوشزد کرده است: بیرون از زندان‌های کوچکِ اوین و گوهردشت و سایر زندان‌های پنهان و آشکار، ایران سرتاسر به زندانی بزرگ با شنودها، تعقیب‌ و مراقبت‌ها و محیط سرتاسر پلیسی تبدیل شده است.


Radiofarda

No comments:

Post a Comment