Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

افشاگری تازه ویکی‌لیکس در مورد حامد کرزی

اسناد تازه ای که در سایت ویکی لیکس منتشر شده، نشان می دهد که تنش و درگیری بین رئیس جمهوری افغانستان، و مقام های آمریکایی در مورد قاچاقچیان مواد مخدر و تعدادی دیگر از کسانی که "مجرمان خطرناک" خوانده شده اند وجود داشته است.

در سند تازه ای که در ویکی لیکس منتشر شده، آمده است که آقای کرزی تعدادی از قاچاقچیان و مجرمان خطرناک را از زندان آزاد کرده است.

در این سند یک دیپلمات آمریکایی آقای کرزی را متهم کرده که علی رغم مخالفت آمریکاییها، چند نفر را که سایت ویکی لیکس از آنها به عنوان قاچاقچیان مواد مخدر و مجرمان خطرناک یاد کرده، آزاد کرده است.

در اسناد ویکی لیکس آمده است که آقای کرزی پنج پلیس افغان را که با صدها کیلوگرم هروئین باز داشت شده بودند، بخشیده و دستور آزادی آنها از زندان را صادر کرده است.

ویکی لیکس مشخص نکرده که افراد آزاد شده چه کسانی بوده اند، اما نوشته است که این افراد وابسته به دوتن از شخصیت های بانفوذی هستند که در دوران جنگهای بین گروهی کشته شده اند.

پیش از این نیز ویکی لیکس اسنادی را در مورد فساد اداری در افغانستان منتشر کرده بود که نشان می داد دیپلمات های آمریکایی از ابعاد فساد در افغانستان نگرانند.

در یک سند محرمانه آمده است که مقامات مبارزه با مواد مخدر آمریکا با خبر شده اند که معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان پنجاه و دو میلیون دلار پول نقد با خود حمل کرده است.

در یک پیام دیگر، کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در کابل خاطر نشان کرده که که احمد ولی کرزی، برادر حامد کرزی، در قاچاق مواد مخدر به شدت فعال است.

واکنش ها به ویکی لیکس

وزارت خارجه آمریکا انتشار متن های محرمانه را محکوم کرده است.

یک نماینده کنگره آمریکا گفته است از آنجا که ویکی لیکس جان آمریکایی ها را به خطر انداخته، باید یک سازمان تروریستی خوانده شود.

پاکستان از گزارش نگرانی آمریکا از این که از اورانیوم با غلظت بالا ممکن است برای ساختن مخفیانه تسلیحات استفاده شود، انتقاد کرده است.

دولت عراق گفته است انتشار این اسناد محرمانه کمکی به بهتر شدن وضعیت نمی کند.

ولی سخنگوی دولت اسرائیل گفته است این کشور از افشای اسناد محرمانه، روسفید بیرون آمده است.

در یک مکاتبه، مقامات اسرائیلی به مقامات آمریکایی می گویند که قبل از حمله به نوار غزه در اواخر سال 2008، با مصر و حکومت خودگردان فلسطینیان مشورت کرده اند.


BBC

No comments:

Post a Comment