Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فرزند ابراهیم یزدی : در ایران اسلامی جلوی برگزاری نماز را می گیرند


ایلیا جزایری _ العربیه. نت
مقام های قضائی جمهوری اسلامی ایران چندی پیش اعلام کردند، ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران و کهنسال ترین زندانی سیاسی جهان 16 آذر آینده (7 دسامبر) محاکمه خواهد شد. خلیل یزدی فرزند ابراهیم یزدی در مصاحبه با "العربیه .نت"، دستگیری پدر خود و شرایط به وجود آمده برای او را "توهین به اسلام و مسلمانان" دانست و نسبت به وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کرد.

ابراهیم یزدی که در آستانه 80 سالگی قرار دارد ، به همراه تنی چند از اعضای نهضت آزادی، 1-10-2010 به اتهام آن چه "شرکت در نماز جمعه غیر قانونی" خوانده شد، توسط نیروهای امنیتی در شهر اصفهان دستگیر شدند. ابراهیم یزدی پیش از این 7 دسامبر گذشته بازداشت و 8 ماه را در زندان سپری کرده بود. او هم اکنون در بند امنیتی 209 زندان اوین تهران به سر می برد.
به مسئولان بی اعتمادیم
خلیل یزدی در مصاحبه با العربیه. نت، نسبت به وضعیت جسمی ابرهیم یزدی ابراز نگرانی کرد و گفت: "من چون از وضعیت جسمی ایشان آگاه هستم، نگرانم. خبر به ما رسیده است که ایشان را به بیمارستان تحت کنترل خودشان برده بودند اما آن جه پزشکی ملاقاتشان نکرد. داروهایی هم که ما برایشان فرستاده بودیم را مسئولان زندان نپذیرفتند."

او ادامه می دهد که ابراهیم یزدی به دلیل وضعیت خاص بیماری اش باید در وضعیت کاملا استرلیز و ضد عفونی باشد و چنانچه عفونتی برایش پیش بیاید، احتمال وخامت وضعیت جسمی او وجود دارد.

دبیر کل نهضت آزادی از بیماری سرطان پروستات رنج می برد. او همچنین پس از بازداشت اول تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. اجازه دادستان تهران به ابراهیم یزدی برای مرخصی از زندان نیز به دلیل وخامت حال جسمی او و نیاز به عمل قلب بوده است.

خلیل یزدی در این باره می گوید: "ما شک داریم که مسئولان دلشان بسوزد. چنانچه این فشارها ادامه پیدا کند بیم آن داریم که برای او مشکلی پیش آید." و تاکید می کند: "من نمی توانم به سیستم اعتماد کنم."
بی احترامی به تاریخ
فرزند دبیر کل نهضت آزادی ایران، وضعیت پیش آمده برای پدر خود را، بی احترامی به تاریخ ایران می داند. او در این باره تاکید می کند: "در جهان به هیچ کس که این همه زحمت کشیده باشد، چنین رفتاری نمی کنند."

ابراهیم یزدی یکی از فعلان با نفوذ در انقلاب اسلامی ایران بود. او مدتی در عراق و سپس در پاریس، آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایرارن را همراهی کرد و پس از آن به سمت وزیر امور خارجه در دولت موقفت مهدی بازرگان برگزیده شد.

خلیل یزدی ادامه می دهد: "من که از نزدیک فعالیت ها و زحمت ها را دیده ام و شاهد فشارها بوده ام، برای من این گونه پاسخ دادن غیر قابل قبول است." او خاطرنشان می کند که پدرش همیشه برای ملت و خدا فعالیت کرده است و این نیت را هیچ کس نمی تواند از او بگیرد."
در ایران اسلامی جلوی نماز را می گیرند
فرزند کهنسال ترین زندانی سیاسی جهان درباره اتهام "برگزاری نماز جمعه غیر قانونی" به العربیه گفت: "در شوروی سابق هم جلوی نماز مردم را نمی گرفتند اما در ایران اسلامی این کار را می کنند."

مرحوم آیت الله غروی که نماز جمعه را واجب می داند، سالها این نماز را در منزل خود در اصفهان با حضور دوستان و آشنایان برگزار می کرد. با وجود ممانعت گاه به گاه نیروهای امنیتی اما روند برگزاری نماز ادامه داشت. پس از فوت او، فرزندش علی اصغر غروی مسئول شاخه اصفهان نهضت آزادی، این وضیفه را بر عهده گرفت. ابرهیم یزدی به همراه برخی دیگر از اعضای نهضت آزادی که برای حضور در یک مجلس ختم به اصفهان رفته بودند، برای ادای نماز جمعه به منزل آقای غروی رفتند که نیروهای امنیتی با یورش به این منزل، شماری از حاضران را دستگیر کردند.

خلیل یزدی می گوید: "پدر من به همراه یاران خود همچون مصطفی چمران برای اسلام و ایران بسیار زحمت کشیدند. آیا هنگامی که می بینند اسلام دارد زیر پا می رود، نباید دادشان بلند شود؟ برخی آبروی اسلام را همه جا برده اند. نباید این اجازه را به آن ها بدهیم."
نامه به مسلمانان جهان
خانواده ابراهیم یزدی هفته گذشته در نامه ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار اقدام آن ها برای آزادی دبیر کل نهضت آزادی شدند.

در این نامه با اشاره به بازداشت دکتر یزدی و دیگر اعضای نهضت آزادی در هنگام اقامه نماز آمده است: "پلیس بر نماز آنان تاخت و نمازشان را شکست و تمام آنان را بازداشت نمود. مقامات ایران که وانمود می کنند به باورهای اسلامی تعهد دارند، با «غیر قانونی» و «بدون مجوز» خواندن این نماز، سعی در توجیه این حرکت داشته اند. دو بار پیش از این نیز، دستگیری دکتر ابراهیم یزدی هیچ دلیلی به جز گفتن و نوشتن حقیقت نداشت. اکنون نیز سردمداران حکومت ایران با تکیه بر این قانون تلاش می کنند که یک نماز ساده را جرم پندازند و عبادت را جنایت."

خلیل یزدی درباره دلیل نوشتن نامه خطاب به مسلمانان جهان به العربیه گفت: "بازداشت پدر توهین به اسلام است. فعالیت او تاثیرات آن برای همه مسلمان ها بود. مسلمانان باید جلوی چنین اقدامی بایستند."

او همچنین ادامه داد: "اعمال کشوری که رهبران آن خود را به عنوان جمهوری اسلامی معرفی می کنند، مسئولیت تمام مسلمانان است. اگر نام این کشور جمهوری شیعه بود، نامه را خطاب به شیعیان جهان می نوشیم. و اگر نام نظام جمهوری ایران بود، سازمان های بین المللی مورد خطاب ما قرار می گرفتند."

او تاکید کرد: "ایران در این مورد با چین و کره یا کشورهای دیگر تفاوت دارد. حکومتی که خود را اسلامی معرفی می کند، باید پاسخگوی تمام مسلمانان جهان باشد نه تنها ایرانیان یا شیعیان."

در ادامه نامه خانواده دکتر یزدی به مسلمانان جهان آمده است: "حکومت ایران برای منحل کردن یکی از قدیمی ترین جناح های سیاسی دکتر یزدی را تحت فشار مضاعف قرار داده اند، تا دست از مخالفت در برابر سیاست های سرکوبگر حاکم بردارد اما وی با کردار و گفتار خویش به سکوت تن نداده است، چرا که نقض حقوق بشر و کرامت انسانی به بدنامی دین می انجامد و وی صدای استوار مطالبه حقوق اقلیت های قومی و نژادی، و اقلیت های مذهبی چون پیروان تصوف و اهل تسنن بوده است."

فرزند کهنسال ترین زندانی سیاسی جهان به العربیه گفت: "مسلمانان باید بدانند در ایران چه پیش می آید و شاید مساله پدرم بتواند به این هدف کمک بکند تا حد اقل دیگران فراموش نشوند. اگر راهی هست تا از موقعیت دکتر یزدی استفاده شود تا مسلمانان جهان از وضعیت مسلمانان ایران آگاه شوند و نظر آن ها جلب شود، باید از آن استفاده کرد."
سوء استفاده از دین
خلیل یزدی در پاسخ به این که آیا خبری از اتهام های دقیق دبیر کل نهضت آزادی که قرار است بر پایه آن ها محاکمه شود وجود دارد یا نه گفت: "از اتهام ها خبری نداریم و تنها اتهام برگزاری نماز را می دانیم."

او همچنین خاطرنشان کرد: "کسی که از نماز خواندن ما ناراخت می شود کسی است که می خواهد از دین و ایمان ما سوء استفاده کند و از آن به عنوان ابزار بهره ببرد."

او درباره اقدام در مجامع بین المللی گفت که دوستان و آشنایان ابراهیم یزدی از نهادهای مختلف تماس گرفتند و نسبت به وضعیت پیش آمده برای او، ابراز شگفتی کردند.

No comments:

Post a Comment