Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان ---- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

sandaliehabi.com
sandaliehghermez.com
sandaliehsefid.com
سرخط‌ خبرها

برخی گزارش ها حاکی از وقوع درگیر ی هایی در چند میدان تهران است
برخی گزارش ها از جمله در سایت اینترنتی جنبش راه سبز "جرس" حاکی از وقوع درگیری هایی در چند میدان شهر تهران است. برپایه این گزارش ها، نیروی انتظامی با باتوم و پرتاب گاز اشک آور مانع از پیوستن معترضین به یکدیگر در میدان های هفت تیر و ولیعصر می شود. همچنین گفته می شود شمار زیادی از شهروندان تهران بدون اعلام و هماهنگی قبلی بر مزارعلی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسین موسوی در بهشت زهرا گردهم آمدند.گزارش ها همچنین حاکی است که از صبح امروز صدها نیروی نظامی و دهها خودروی سنگین زرهی از کرج به تهران وارد شده اند.

رضا پهلوی خواستار تحقیقات سازمان ملل در مورد سرکوب های خونین در ایران شد
رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران، در نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از او خواسته است تا دستور دهد درباره سرکوب خونین معترضین در ایران تحقیقاتی انجام شود. در این نامه از سازمان ملل خواسته شده تا جمهوری اسلامی را برای آزادی بازداشت شدگان و "توقف روند خطرناک رویدادها"، زیر فشار بگذارد. رضا پهلوی همچنین از کشورهای جهان خواسته است تا در اعتراض به رفتار جمهوری اسلامی، سفرای خود را از تهران فرا خوانند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باردیگر به معترضان هشدار داد
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید اطلاعات موثقی از ارتباط ِ "برخی از فتنه‌گران با بيگانگان و گروهك‌های ضد انقلاب" دارد و بزودی آنرا منتشر می کند. در این اطلاعیه همچنین آمده است که "به فریب خوردگان هشدار داده می شود تا در فرصت باقی مانده راه خود را از فتنه گران و بیگانگان جدا کنند در غیر اینصورت با آنها بدون هیچگونه مماشاتی برخورد قانونی می شود." اطلاعیه مشابه ای هم از سوی قوه قضائیه منتشر شده است. مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی در چند روز گذشته از بازداشت کسانی که منافقین و مارکسیست ها توصیف شده اند در روز عاشورا خبر داده و می گویند که در بازجویی ها، اطلاعات خوبی بدست آورده اند.

5 نفر در تیراندازی یک مرد مسلح در فنلاند کشته شدند
یک مرد مسلح با تیراندازی در شهر "اسپو" ی فنلاند پنج نفر را کشت. به گفته پلیس فنلاند سه مرد و یک زن در تیراندازی این مرد در مرکز خریدی در این شهر کشته شدند و اندکی بعد پلیس جسد دوست دختر او را نیز پیدا کرد. پلیس شخص تیرانداز را ابراهیم شوکپُلی 43 ساله و متولد کوسوو معرفی کرده است که دارای سابقه جنایی بوده است.پلیس فنلاند همچنین اعلام کرده است که شخص تیرانداز سرانجام با شلیگ گلوله خودکشی کرد و جسد او در خانه اش در حومه شهر هلسینکی پایتخت فنلاند پیدا شد.

در ۴ سال گذشته ۵۲۰۰۰ از کارگران عسلویه‌ بیکار شده اند
به گفته عیسی محمد كمالی، دبیر اجرایی خانه كارگر بوشهر ۵۲ هزار تن از کارگران منطقه صنعتی عسلویه در چهار سال گذشته شغل خود را از دست داده اند.آقای کمالی افزوده: بیش از ۶۰ هزار نفر در صنایع نفت و گاز این منطقه کار می کردند که کاهش این رقم به ۸ هزار نفر، نشاندهنده تعطیلی ‌واحدها و بحران صنایع در این بخش عظیم صنعتی و خروج شرکت های پیمان کاری داخلی و خارجی از این منطقه است. دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته است که اقدام محمد جهرمی، وزیر كار دولت نهم در اعلام منطقـه عسلویه بعنوان منطقه آزاد تجاری و عدم شمول مقررات قانون كار در آنجا سبب شده است تا دست کارفرمایان در اخراج کارگران باز باشد.

روسیه گزارش معامله مخفیانه قزاقستان با ایران را بررسی می کند
وزارت خارجه روسیه می گوید در حال بررسی صحت و سقم گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره معامله قزاقستان برای فروش مخفیفانه 1350 کیلوگرم سنگ اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد به ایران است.سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مطابق قطعنامه 1737شورای امنیت سازمان ملل، فروش مواد هسته ای به ایران اکیدا ممنوع است و همه دولت ها باید آنرا رعایت کند. قزاقستان و ایران روز چهارشنبه این گزارش را "بی اساس" خواندند. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش هشدار داده است که صدور سنگ اورانیوم پالایش شده به ایران، ناقض قطعنامه های شورای امینت سازمان ملل خواهد بود.

سفارت آمریکا در اندونزی درباره احتمال حمله تروریستی هشدار داد
سفارت آمریکا در اندونزی در اطلاعیه ای به جهانگردان در باره احتمال حمله تروریستی در جزیره بالی هشدار داده است. در اطلاعیه سفارت آمریکا آمده است که این هشدار بر اساس اطلاعاتی است که فرماندار این جزیره درباره حمله احتمالی تروریستی در اختیار آنها گذاشته است.در سال 2002 میلادی 202 نفر در جریان انفجاری در جزیره بالی کشته شدند.

روزنامه گاردین: سپاه پاسداران در ربودن 5 بریتانیایی درعراق دست داشت
روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی می گوید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ربودن 5 شهروند بریتانیا در عراق در سال 2007 میلادی دست داشت. یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران که نامش برده نشده به این روزنامه گفته است که "پیتر مور"، متخصص کامپیوتر و چهارنفر از محافظانش را نیروی قدس در عراق ربود و آنها را در ظرف چند روز به داخل ایران منتقل کرد. یکی از مقام های اطلاعاتی عراق نیز که نام او هم برده نشده به این روزنامه گفته است که گروگان ها در حالیکه سر و صورت آنها پوشانده و دستبند زده شده بودند با خودروهایی از بغداد به ایران برده شدند.وزارت خارجه بریتانیا از ابراز نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.گروگانگیران "پیتر مور" را روز چهارشنبه آزاد کردند. سه محافظ او مدتی پیش بدست گروگانگیران بقتل رسیدند و گفته می شود نفر پنج نیز احتمالا کشته شده است.

نیروی انتظامی تهران: فیلم رد شدن یک خودرو از روی معترضین احتمالا جعلی است
درپی پخش وسیع فیلمی بر روی سایت های اینترنتی و شبکه های خبری بزرگ جهان درمورد بزیرگرفتن معترضین توسط یک وانت نیروی انتظامی در روز عاشورا، فرماندهی نیروی انتظامی تهران در اطلاعیه ای این فیلم را احتمالا ساخته رسانه های بیگانه و ضد انقلاب خوانده و درعین حال گفته است که صحت موضوع در دست بررسی است. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دیروز وجود چنین فیلمی را انکار کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفته بود: دیگر از این سوال های دروغ نپرسید. نیروی انتظامی می گوید تنها دو نفر از کسانیکه این نیرو آنها را"اغتشاشگران" خوانده، به علت تصادف با یک پاترول شخصی در خیابان آزادی کشته شدند که آن پاترول هم به سرقت رفته بود و مالک آن بازداشت شده است.

فرمانده ناجا تایید کرد تفنگ ساچمه ای جزو سلاح های پليس ضد شورش است
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تایید کرده است که تفنگ ساچمه ای جزو سلاح های پلیس ضد شورش است. او روز چهارشنبه درمورد نحوه كشته شدن افراد در روز عاشورا و كشته شدن يك يا دو نفر با اسلحه ساچمه‌ای به خبرگزاری ایلنا گفت : پليس هم در دفاع از خودش مجاز به استفاده از ابزارش است.اسماعيل احمدی مقدم در همين مصاحبه ضمن رد تیراندازی از سوی نیروی انتظامی در روز عاشورا، در مورد کشته شدگان در تهران گفته است: یکی را از پل انداختند، دیگری را با اسلحه ساچمه ای کشتند که حاکی از جریان "کشته سازی" است. این در حالی است که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران یک روز پیش از آن گفته بود: نیروی انتظامی اعلام کرده است که این نیرو اساسا تفنگ های ساچمه ای در اختیار ندارد.

صدر اعظم آلمان از احتمال وخامت اوضاع اقتصادى كشورش خبر داد
صدراعظم آلمان «آنگلا مركل» از احتمال وخامت اوضاع اقتصادى كشورش خبر داد. او گفت احتمالا اقتصاد آلمان پيش از آنكه در سال آينده ميلادى، به وضعيت مطلوب برسد، يك دوره افول را طى خواهد كرد.آلمان صاحب بزرگترين اقتصاد اروپا محسوب مى شود.خانم «مركل» در نطق سالانه خود گفت دولت وى آنچه در توان دارد براى ايجاد شغل و حمايت از مشاغل موجود به كار خواهد برد.صدراعظم آلمان افزود كشورش در زمان مناسب به معرفى راهبردهاى جديد اقتصادى براى جلوگيرى از نابسامانى اقتصادى خواهد پرداخت.

وزير اطلاعات ايران، معترضان روز عاشورا را «ماركسيست» خواند
وزير اطلاعات جمهورى اسلامى گفت معترضان روز عاشورا مجموعه‌هايى از ماركسيست‌ها، - به گفته او – منافقان و ديگر گروه‌ها بودند.به گزارش خبرگزارى كار ايران «ايلنا» حيدر مصلحى افزود عوامل و عناصرى شناسايى و دستگير شده‌اند و دربازجويى‌ها سر‌نخ‌هاى خوبى به دست آمده است. حيدر مصلحى درپاسخ به اين سوال كه آيا هويت قاتل على موسوى، خواهرزاده ميرحسين موسوى كه در جريان ناآرامى هاى عاشورا كشته شد، مشخص شده است يا نه گفت : اين حادثه در قالب ترور روى داده و درمكانى غير از مكان برگزارى اغتشاشات صورت گرفته است. وزير اطلاعات اضافه كرد تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

برخى ادارات دولتى روز گذشته واحدهاى خود را تعطيل كردند
برخى وزارتخانه ها و دانشگاه هاى مختلف دولتى يا وابسته به دولت براى تشويق كاركنانشان به شركت در تظاهرات دولتى در ايران اقدام به تعطيلى واحدهاى مختلف خود كردند.در اين راستا، روزنامه جمهورى اسلامى به نقل از مدير روابط عمومى سازمان آموزش و پرورش" از لغو امتحانات تمام دانش آموزان استان تهران در روز پنجشنبه" خبرداده است.اين روزنامه از قول اين مقام وزارت آموزش و پرورش نوشته " با توجه به شركت دانش آموزان و فرهنگيان در راهپيمايى روز چهارشنبه در محكوميت آنچه "حرمت شكنى" عاشوراى حسينى خوانده، كليه امتحانات داخلى مدارس استان تهران لغو شده است."در همين حال به گزارش تارنماى جنبش راه سبز (جرس)، هيات رئيسه دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات، ديروز (چهارشنبه) كلاس‌هاى بعد از ظهر اين دانشگاه را تعطيل كرد تا دانشجويان را تشويق به شركت در تظاهرات امروز نمايد.اين تارنما به نقل از خبرنامه اميركبير نوشته است كه هيات رئيسه دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات با انتشار اطلاعيه اى ضمن اعلام تعطيلى دانشگاه از دانشجويان خواست تا در تظاهرات شركت كنند.

سازمان حفاظت محيط زيست درباره پى نشت چاه نفت هشدار داد
يكى از معاونان سازمان حفاظت محيط زيست روز چهارشنبه اعلام كرد يك مخزن نفت كه حدود ۴۰ سال قبل در اين منطقه كشف و پلمپ شده بود، بر اثر فشارهاى جانبى و رانش زمين دچار تركيدگى و نشت نفت و گاز شده است. به گفته او اين مساله از دو روز گذشته آغاز شده و نشت نفت و گاز همچنان ادامه دارد.به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) ، دكتر اصيليان با اشاره به اينكه تلاش مسوولان وزارت نفت و ستاد حوادث غير مترقبه بر جلوگيرى از ورود نفت رهاسازى شده به رودخانه بود، افزود: وزارت نفت در اطراف منطقه‌اى كه در آن نشت نفت اتفاق افتاده، خاكريز ايجاد كرده و هنوز نفت وارد رودخانه و تالاب بين‌المللى «شادگان» نشده است.

ميزان كشته شدگان غير نظامى در افغانستان افزايش يافت
چهار سرباز و يك خبرنگار كانادايى بر اثار انفجار يك بمب كنار جاده اى در استان قندهار افغانستان كشته شدند.ساعاتى قبل از اين انفجار نيز هشت شهروند آمريكايى بر اثر يك حمله انتحارى در استان«خوست» افغانستان در نزديكى مرز پاكستان كشته شدند. در همين حال گزارش ها حاكى از آن است كه بر اثر حمله نيروهاى چند مليتى «ناتو» طى روزهاى آخر هفته گذشته ، ۱۰ شهروند افغانى از جمله چند كودك دبستانى كشته شده اند.

رييس بنياد علوى به اتهامات خود اعتراف كرد
رييس سابق بنياد علوى كه پيش از اين به اتهام داشتن روابط مالى با جمهورى اسلامى ايران تحت تعقيب قانونى قرار گرفته بود، به اتهام خود اعتراف كرد.فرشيد جاهدى روز چهارشنبه طى دفاعياتش در دادگاه فدرال «منهتنManhattan» اظهار داشت مداركى را كه ممكن بود در تحقيقات دادگاه عالى به ضررش تمام شود، پاره كرده و به دور ريخته است. «بنياد علوى» مالك يك مركز بزرگ تجارى در منطقه منهتن نيويورك، متهم است كه با يك بانك ايرانى مرتبط با برنامه هسته اى جمهورى اسلامى ارتباط دارد .يك قاضى دادگاه فدرال گفت جلسه بعدى دادگاه در روز ۱۳ فروردين سال آينده برگزار مى شود و «فرشيد جاهدى» طبق قانون ممكن است به يك تا يك سال و نيم حبس محكوم شود.

امام جمعه مشهد مخالفت با ولايت فقيه را مخالفت با اسلام خواند
امام جمعه مشهد روز چهارشنبه در تجمع حاميان دولت در ميدان انقلاب مخالفت با ولايت فقيه را مخالفت با امام زمان، اصل امامت، قرآن و اسلام خواند.«احمد علم‌الهدى» با حمله شديد به معترضان و مخالفان دولت و تمجيد از رهبر جمهورى اسلامى به عنوان «تنها گزينه رهبرى روى كره زمين» معترضان به آيت‌الله خامنه‌اى را «مشتى بزغاله و گوساله» خواند.آقاى علم‌الهدى همچون ديگر مقامات دولتى از سران مخالفان به عنوان سران فتنه ياد كرد و افزود كه اكنون كه رهبرى راه توبه را براى سران فتنه باز گذاشته است، آنها بايد در ضرب‌الاجلى كه قوه قضائيه تعيين مى‌كند توبه كنند وگرنه محارب شناخته خواهند شد و اين مردم و اين نظام با آنها به عنوان محارب برخورد مى‌كند.با گذشت نزديك به هفت ماه از برگزارى انتخابات رياست جمهورى در ايران، اعتراض‌هايى كه با واكنش به نتايج اعلام شده براى انتخابات آغاز شد، همچنان ادامه دارد و ابعاد گسترده‌ترى به خود گرفته است.

هشت شهروند آمریکایی در افغانستان کشته شدند
روز چهارشنبه هشت شهروند آمریکایی در شرق افغانستان کشته شدند. سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد این افراد غیرنظامی در یک حمله انتحاری در استان "خوست" جان باختند.سخنگوی ناتو در این مورد گفت که هیچ یک از این افراد از نیروهای سازمان ناتو نیست و افزود بنظر میرسد کشته شدگان از کارکنان غیرنظامی آمریکایی بودند.علیرغم حملات خونبار طالبان، شمار شرکت های خصوصی آمریکایی در افغانستان رو به افزایش گذاشته است. بسیاری از این شرکت ها سرگرم اجرای طرحهای عمرانی یا کمک رسانی اند.

درگیری بین دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و انصارحزب الله چند زخمی به جای گذاشت
روز چهارشنبه، يك تجمع دانشجويى در دانشگاه آزاد مشهد از سوى نيروهاي انصار حزب الله به خشونت كشيده شد و در جریان درگیریها دست کم ۱۰ دانشجو مجروح و ۴۰ نفر نيز بازداشت شدند.سايت هاى نزديك به محافل دانشجويى خبر داده اند كه دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد قصد داشتند، مراسم عزادارى سوم شهداى عاشورا را برگزار كنند كه از سوى نيروهاى موسوم به انصار حزب الله و بسيج مورد حمله قرار گرفتند.خبرنامه امير کبیر گزارش داده در حوالى ساعت يك بعد از ظهر چندين اتوبوس حامل نيروهاى انصار و بسيج وارد محوطه دانشگاه شده و بيش از ۵۰۰ تن را پياده كردند. اين افراد مسلح به چاقو و قمه به سمت دانشجويان حمله كردند. سايت جنبش راه سبز میگوید 10دانشجوی دختر و پسر به شدت مجروح شده اند كه حال دو نفر از آنها وخيم است.

در راهپیمایی دولتی در تهران، دهها هزار تن از هواداران حکومت شرکت کردند
روز چهارشنبه در راهپیمایی دولتی در میدان انقلاب تهران، دهها هزار تن از هواداران حکومت شرکت کردند و علیه سران مخالف دولت شعارهایی سر دادند. احمد علم الهدی امام جمعه تند روی مشهد در سخنرانی خود در جمع حامیان دولت در تهران، به معترضان حمله کرد و آنها را "مشتی بزغاله و گوساله" خواند. وی همچنین سران مخالف دولت را تهدید کرد.آیت الله علی خامنه ای سه روز پس از رویدادهای خونین عاشورا با اشاره به پیوستن برخی از حامیان نظام به مخالفان حکومت گفت: «واقعیت های جامعه نشان میدهد هر مقدار ریزش بود، دوبرابر آن رویش وجود دارد.»

فرار سران مخالف دولت از تهران، تکذیب شد
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شامگاه چهارشنبه خبر داد که سران مخالف دولت، از تهران گریخته اند و در شمال ایران در مازندران بسر می برند. در گزارش کوتاه این خبرگزاری دولتی، بدون ذکر نام، از آنها با عنوان "سران فتنه" یاد کرده است.این در حالیست که حسین کروبی فرزند مهدی کروبی، این خبر را تکذیب کرد آن را شایعه خواند. وی گفت: «کسانی از مردم فرار می کنند که ظلم و جنایت کرده اند، نه کسی مانند پدرم که سوابق روشنی دارد.»به گزارش پارلمان نیوز، حسین کروبی افزود، امروز آقای کروبی و موسوی با مردم هستند و مردم مخالف ظلم هم با آنها هستند. فرزند دبیر کل حزب اعتماد ملی تاکید کرد که مهدی کروبی مانند روزهای قبل در تهران است. رسانه های نزدیک به میرحسین موسوی هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

ایرنا شمار کشته شدگان روز عاشورا در ایران را 37 نفر اعلام کرد
خبرگزاری جمهوری اسلامی در بولتن ویژه ای، شمار کشته شدگان روز عاشورا در شهرهای ایران را 37 نفر اعلام کرد. این در حالیست که مقامهای دولتی، پیشتر تعداد کشته شدگان در تهران را هفت نفر و در تبریز چهار تن ذکر کرده بودند.وبسایت جنبش راه سبز (جرس) خشونت ها و حوادث خونین یکشنبه گذشته را به عوامل دولتی نسبت داده و میگوید، هدف این بوده که پس از عاشورا، فضای لازم برای دستگیری گسترده را فراهم آورند و مخالفان دولت را به زندان بیاندازند.

در چند انفجار در عراق، دست کم 27 نفر کشته شدند
روز چهارشنبه در جریان چند بمب گذاری انتحاری در عراق، دست کم 27 نفر کشته و 35 تن مجروح شدند. در منطقه رمادی در دو انفجار 20 نفر جان باختند و فرماندار استان انبار نیز زخمی شد.در انفجار اول در منطقه انبار، یک خودروی حامل بمب در ایستگاه بازرسی منفجر شد. بر پایه این گزارش هنگامی که فرماندار استان انبار سرگرم دیدار از محل بود، یک بمب گذار انتحاری با اونیفورم نظامی، به او نزدیک شد و بمب خود را منفجر کرد.در انفجاری دیگر در نزدیکی بغداد، 25 نفر از شیعیان، هنگام بازگشت از مراسم عاشورا در کربلا، بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای، مجروح شدند.

No comments:

Post a Comment