Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مطبوعات ایران، زیر منگنه وزارت ارشاد


نیکی محجوب
بی بی سی

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد
برخوردهای انجام شده با روزنامه نگاران در ایران پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور، موجب ابراز نگرانی فعالان این حوزه شده است، تا آنجا که انجمن دفاع از آزادی مطبوعات محدودیت های ایجاد شده برای مطبوعات ایران را "بی سابقه "خواند.

صاحبنظران و کارشناسان معتقدند انتصاب محمد علی رامین به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فشارها را بر روزنامه نگاران و صاحبان قلم افزایش داده است.

ماشاالله شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به بی بی سی می گوید:" نظارتی که هم اکنون به وسیله وزارت ارشاد و به طور مشخص معاونت مطبوعاتی اجرا می شود، پا را فراتر از محدوده های قانونی گذاشته است.تذکرهای شفاهی معاونت مطبوعاتی معاونت مطبوعات تنها به تخلفات نیست بلکه حتی توصیه می شود که چه تیتر وعناوینی در مطبوعات استفاده شود. همچنین استقرار واحدهایی از وزارت فرهنگ و ارشاد برای نظارت بر صفحات آخر زیر چاپ از اقدامات ماه های اخیر است که رسانه های مکتوب تحت نظر دارد."

وی می گويد:"حقوق روزنامه نگاران وحق آزادی مطبوعات در سه حوزه تضییع می شود. نخست حق انتشار آزاد مطبوعات که در قانون اساسی اشاره شده است. اما صف تقاضا کنندگان به چهار هزار رسیده و همچنان به این تقاضاها رسیدگی نشده است. "

آقای شمس ادامه می دهد که حق دوم" حق برخوردای از امنیت شغلی به کلی نادیده گرفته شده "و حق دادرسی عادلانه نیز به کلی سلب شده و" روزنامه نگار فاقد پناهنگاه حقوقی" است و حتی بازداشت های به صورت شبانه و خیابانی صورت می گیرد.
BBC

No comments:

Post a Comment