Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دروغگويی و ياوه سرايی خبرگزاری فارس





به گزارش آژانس خبری تفتان خبرگزاری دروغ پراکن فارس به نقل از زابلیهای متجاوز و اشغلاگر دروغگو می نویسد که تعزیه خوانی و سینه زنی از مراسم تاریخی این منطقه است بیگانگان کافر و متجاوز و اشغالگر با جاهليت، بيهوده تلاش ميکنند تا "تعزيه خوانی" را که در واقع کار خرافه پرستان رافضی است، به عنوان يک "سنت جاودانه در سرزمين توحید و ایمان و دارالسنه يعنی در بلوچستان تاريخی، جا بزند در صورتیکه بلوچستان با چنین کارهای وحشیانه ای همیشه مخالف بوده است و مردم شریف این سرزمین هرگز به چنین خرافاتی اعتقاد نداشته اند تا برای کسی که 1000 سال پیش مرده سینه زنند و چاقو در جسمشان فرو کنند.

با کمال وقاحت و با ناديده گرفتن مذهب مان در شهرها و روستاهای بلوچستان، برای اشغالگران رافضی از برنامه های بی معنايی چون سينه زنی، زنجير زنی، قمه زنی و گريه وزاری خبر می دهند، به خبر زیر از فارس نیوز توجه نمائید.

تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان
خبرگزاري فارس: ماه محرم با آن حال و هواي سحر‌انگيزش در سيستان و بلوچستان از راه مي‌رسد و عطر خوش حسيني را به مشام عزاداران اهل بيت (ع) مي‌رساند و تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان اين سرزمين نخل و كوير است.

به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، قيام حسيني نه تنها در يك پيكار و ستيز ميان اقليت حق و اكثريت باطل خلاصه نمي‌شود، بلكه يك پيام جاودانه الهي و انساني به ‌وجود آورده است كه در تمامي اعصار سبب كوتاه شدن دست مستكبران و ظالمان از دامان اسلام و انسانيت مي‌شود، امروز ما به ماهيت پيام و قيام شهدا نيازمنديم تا اسلام اصيل را حفظ كرده و باور‌ها را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داريم و راه را براي حكومت جهاني مهدي موعود (ع) هموار كنيم.

در اين ماه عزادارن چه كوچك و چه بزرگ با دلي غمگين و جامعه سياه بر تن، تا پاسي از شب با اقامه عزاي حسيني به عشق سرور و سالار شهيدان در مساجد و تكايا به سوگ امام حسين (ع) مي‌نشينند.

واقعا اين حسين كيست كه بيشتر كودكان قبل از فرا رسيدن اين ماه در تب و تاب هستند كه چگونه با سنج‌ها و زنجيرهاي كوچك و با دستار سبزي كه بر روي آن نوشته شده «يا حسين مظلوم» براي سالار شهيدان به عزا مي‌نشينند، عاشورا نه تنها يك حادثه بلكه يك فرهنگ است، فرهنگي برخاسته از اسلام ناب محمدي(ص) كه نقش حياتي در استحكام انديشه‌هاي اسلامي دارد، ايام محرم در سيستان و بلوچستان هم از حال و هواي خاص خود برخوردار است، مردم اين ديار نيز چون ساير شيعيان در اين ماه به مساجد رفته و در غم سالار شهيدان كربلا به سوگ مي‌نشينند.

*عاشورا خون زنده‌ايست در رگ‌هاي جوامع اسلامي يك مدرس دانشگاه پيرامون ماه پيروزي خون بر شمشير به خبرنگار فارس در زاهدان مي‌گويد: عاشورا به‌ عنوان خون زنده‌ايست در رگ‌هاي جوامع اسلامي و براي هميشه و براي همه اعصار و نسل‌ها در جريان است و موجب حيات، شادابي و عدالتجويي انسان‌ها در اين 14 قرن شده است.

حبيب جديدالاسلام با بيان اينكه كربلا زمين مقدس فداكاري، رشادت، دلاوري و از خود‌گذشتگي است، بيان داشت: مراسمي كه در ايام محرم در كشور برگزار مي‌شود در استان سيستان و بلوچستان هم وجود دارد، به ‌طوري كه مردم اين منطقه و به ويژه خطه سيستان به دليل باورهاي اعتقادي، مراسم محرم را با عظمت و شكوه خاصي برگزار مي‌كنند.
در سيستان روزها قبل از فرا رسيدن اين ماه، عزاداران حسيني خود را آماده كرده و لباس‌هاي سياه بر تن مي‌كنند و با اين عمل خود را با بازماندگان كربلا، عاشوراي حسيني و مصيبت بزرگ تاريخ همدرد و همدل مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: نوحه‌خواني و عزاداري در غم امام حسين (ع) و يارانش از مراسمي است كه از اول محرم به مدت هشت روز در مناطق مختلف سيستان برگزار مي‌شود، مردم در اين ايام ديد و بازديد‌ها را تعطيل كرده و خود را مقيد مي‌دانند كه تا پاسي از شب را در مساجد و هيئت‌هاي مختلف بگذرانند تا در غم اين مصيبت جانكاه تاريخي شريك باشند.
جديدالاسلام يادآور شد: هر شب پاي سخنراني‌هاي مختلف در اين زمينه مي‌نشينند و با تعريف قيام خونين كربلا در غم عزيزان اشك مي‌ريزند و با برپايي مجالس سينه‌زني، ياد تاسوعا و عاشورا را زنده مي‌كنند.
*تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان
وي معتقد است: از نكات برجسته و بارز محرم و به ويژه عاشورا در سيستان، تعزيه‌خواني يا شبيه‌خواني بوده كه يكي از سنت‌هاي جاودانه و ماندني در اين منطقه است. جديدالاسلام گفت: البته به دليل فني بودن اين مراسم، كساني كه نقش مخالف و موافق اين جرايان را ايفا مي‌كنند بايد از توانايي و تسلط خاصي برخوردار باشند زيرا هر كسي نمي‌تواند اين نقش‌ها را بازي كند و بيشتر افراد با ذوق و خوش‌صدا، براي اين كار انتخاب مي‌شوند به همين علت است كه برگزاري اين مراسم در همه روستاهاي سيستان امكانپذير نيست.
وي افزود: همه ساله مراسم عزاداري امام حسين (ع) با شبيه‌خواني آغاز مي‌شده و اكنون نيز ادامه دارد كه بيشتر در روستاهاي قلعه‌نو، سه‌كوهه و دولت‌آباد و بنجار شهرستان زابل اين آيين برگزار مي‌شود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بيان داشت: اكثر شبيه خوان‌ها در شهر زندگي مي‌كنند و با فرا رسيدن ماه محرم خود را به روستاها رسانده تا بتوانند مراسم شبيه‌خواني را اجرا كنند، آنها از چند روز قبل خود را براي عزاداري آماده كرده و وسايل مورد نياز اين مراسم را تهيه مي‌كنند.

وي گفت: از دير‌باز مرسوم بوده است كه روز هشتم محرم، تعزيه حر، در روز تاسوعا، تعزيه آقا ابوالفضل (ع) و در روز عاشوراي حسيني، تعزيه شهادت امام حسين (ع) و علي‌اصغر (ع) و علي‌اكبر (ع) برگزار ‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تعزيه عاشورا در غروب آن روز برگزار مي‌شود و سيستان در حزن و اندوه فراوان فرو مي‌رود، به دنبال آن آتش زدن خيمه‌ها و اسارت بازماندگان كربلا، از صحنه‌هاي دردناك تعزيه غروب عاشوراست كه در آن زمان آسمان سيستان با موجي از اندوه و ماتم همراه است.

*شب يازدهم محرم و مراسم شام غريبان
وي سپس به مراسم شب شام غريبان در سيستان اشاره كرد و افزود: اين مراسم در شب يازدهم ماه محرم به ياد فرزندان آقا امام حسين (ع) برگزار مي‌شود. جديدالاسلام ادامه داد: در روزگاران ‌نه چندان دور در بعضي از روستاهاي سيستان كه از نظر علمي و فرهنگي در سطح بالاتري قرار داشتند، رسم بر اين بود كه جوانان و نوجوانان روستاها هر چهار يا پنج نفر در شب شام غريبان دور هم جمع مي‌شدند و دايره‌هاي كوچك تشكيل داده و اشعار حزن‌انگيز مي‌خواندند، اين صحنه از صحنه‌هايي است كه به نظر مي‌رسد از مراسم مخصوص عزاداري در سيستان باشد كه متاسفانه امروزه آنچنان از حضور جوانان خبري نيست.

وي در ادامه بيان كرد: ريشه تعزيه‌خواني به چندين سال قبل بر‌مي‌گردد و مردم اين ديار خود را مقيد مي‌دانند كه اين سرمايه غني فرهنگي را از دست ندهند تا هويت فرهنگيشان همچنان حفظ شود.
در ادامه مدير كل سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در اين زمينه به خبرنگار فارس در زاهدان گفت: در سيستان و بلوچستان به‌خاطر اينكه عموم مردم اعم از شيعه و سني ارادتمند اهل بيت (ع)‌ هستند، مراسم سوگواري از شكوه خاصي برخوردار است. حجت‌الاسلام صفر قربانپور افزود: در سيستان و بلوچستان 600 هيئت مذهبي در مساجد، تكايا، حسينيه‌ها و محلات مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) را برگزار مي‌كنند.
وي بيان داشت: همچنين 660 ملبغ اعزامي، 70 روحاني هجرت و مستقر و حدود 200 روحاني بومي منطقه سيستان و بلوچستان امور تبليغات ديني و ارشاد در ايام سوگواري را به‌عنوان انجام وظيفه تبليغي و ديني با اخلاص كامل انجام مي‌دهند.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي زاهدان نيز ضمن تشريح اقدامات فرهنگي اين اداره كل در ايام ماه محرم اظهار داشت: سيستان و بلوچستان نيز همانند ديگر استان‌هاي كشور، در راستاي عزاداري آقا امام حسين (ع) از اول محرم حال و هواي خاصي به خود گرفته و تمام شهرها، روستاها، خيابان‌ها و كوچه‌ها عزادار امام حسين (ع) هستند.

محمود خواجه محمودي بيان كرد: اداره كل ارشاد اسلامي استان در تمامي شهرهاي استان براي عزاي آقا امام حسين (ع) در ماه محرم مراسم خاصي را پيش‌بيني كرده كه برگزاري مجالس عزاداري با بهره‌مندي از سخنراني و مرثيه‌سرايي، برگزاري شعر عاشورايي، كارگاه‌هاي نقاشي براي كودكان و نوجوانان با موضوع محرم، نمايشگاه عكس با موضوع محرم، استفاده از هنر تعزيه‌خواني براي ياد‌آوري صحنه‌هاي كربلا در شهرستان‌هاي زابل، زاهدان و زهك، چاپ و انتشار آثار شاعراني كه در عزاي شهيدان كربلا سروده‌اند، توزيع كتاب بين مخاطبان براي آشنايي آنها با زندگي و سيره امام حسين (ع)، همايش نماز و معراج در شهرستان سراوان، برپايي محفل شبي با قرآن، نمايشگاه هنرهاي تجسمي و نقاشي با موضوع كربلا و برگزاري نمايشگاه آثار هنرمندان در ارتباط با واقعه عاشورا در شهرستان زابل از جمله اين برنامه‌هاست
"http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8810030463.

No comments:

Post a Comment