Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

چطور باید جلو جوانان از افراطگرایی گرفته شود؟


رهبران اسلامی در سرتاسر جهان مخصوصاً در کشور های غربی سعی دارند که در بین جوانان نفوذ کنند تا از سقوط آنها به دامن افراط گرایی جلوگیری کنند.

عده یی به این نظر اند که اگر جوانان مسلمان در جامعه های غربی حل شوند و با تکنالوژی و تعلیمات پیشرفته جهان امروزی مشغول گردند، دیگر به مفکوره های افراطی رو نخواهند آورد.

اما دستگیر شدن 5 جوان مسلمان امریکایی در پاکستان که می خواستند در این کشور اعمال تخریبی انجام بدهند، سوال ها را در این مورد ایجاد کرده است، زیرا این افراد قرار معلوم از طریق انترنت به صف افراط گرایان پیوسته اند.

روزنامه واشنگتن پوست در این مورد می نویسد، بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 مسلمانان در امریکا با فشار شدید رو به رو شدند.

در امریکا و اروپا جوانان مسلمان دستگیر شده و شماری هم به فعالیت های تروریستی متهم گردیدند. اما در یک مقطع زمان همه به این نظر رسیدند که فشار بر جوانان مسلمان راه حل نیست و اگر این جوانان در جامعه های غربی حل شوند و شکایت های آنها رفع گردد، می توان از مبتلا شدن آن ها به مرض افراط گرایی جلوگیری کرد.

اما محمد مجید امام مسجد در منطقه ال دالاس می گوید که حادثه دستگیری جوانان مسلمان امریکایی در پاکستان سبب نگرانی می باشد، زیرا انترنت که معیار تکنالوژی نو می باشد، خودش در حقیقت در راه جلب این جوانان به صفوف افراط گرایان خدمت کرده است.

او می افزاید، در اواخر نگرانی در مورد سقوط جوانان به تند گرایی تا حدی رفع شده بود، ولی اکنون این تشویش دوباره ظهور کرده است.

به نوشته روزنامه تا حال رهبران اسلامی به تهدید های خارجی توجه کرده بودند که چگونه ترس از اسلام، و تاثیر جامعه دنیوی بر اسلام می تواند بر روح جوانان تاثیر بگذارد و سبب واکنش آنها شود.

اما با وقایع نو آنها باید به مسایل داخلی خود بیشتر تمرکز کنند تا نگذارند که جوانان مسلمان تحت تاثیر افراط گرایان قرار بگیرند. به گفته آنها زمان آن رسیده که از تفاسیر غلط جلوگیری شود تا ذهنیت جوانان را به سمت دیگر جلب نکنند و از ادبیات و میتود های استفاده شود که برای جوانان جالب و قابل فهم باشد.

در جمعیت های اسلامی که در غرب اقامت دارند ، اکثر والدین می گویند آنها در مورد تاثیر افراط گریان بر اطفالشان ترس ندارند، زیرا این پدیده به طور گسترده وجود ندارد.

باب مارو پدر دو جوان مسلمان که فرزندانش در پوهنتون در فعالیت های اسلامی دست دارند، می گوید، او فرزندان و دوستانشان را خوب می شناسد و بر آنها اطمینان دارد که اگر چنین پیام های را در انترنت و یا دیگر جا ها بدست بی آورند، آن را یک لطیفه پنداشته و به آن اعتنا نخواهند کرد.

مارو افزود، این وظیفه والدین است که با فرزندان خود، باز و بی آلایش صحبت کنند تا از نگاه عقلانی فرزندان آنها رشد نماید و خودشان خوب را از بد تفکیک کنند و در جامعه جای خود را پیدا کنند.

عده یی دیگر مسلمانان در امریکا می گویند که حادثه دستگیری چند جوان امریکایی مسلمان در پاکستان یک حرکت عام نیست و سقوط چند تن از این جوانان به چنین یک مفکوره، نمی تواند از تمام مردم نماینده گی کند.

اما به گفته آنها این عمل وظیفه والدین و بزرگان اسلام را بیشتر می سازد که در این ساحه با جوانان بیشتر کار کنند.

عده یی هم به این نظر اند که یک تعداد جوانان مسلمان در جامعه های غربی به انزوا رو به رو بوده و شرایط اجتماعی و اقتصادی آنها هم مناسب نیست که سبب می شود آنها بر ضد جامعه عمل کنند.

در چنین حالت به نوشته روزنامه یک تعداد به این نظر اند که اگر برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی این جوانان کار شود، در آن صورت می توان از حرکت آنها به سمت خشونت و افراط گرایی جلوگیری نمود.

No comments:

Post a Comment