Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

«بلوچستان از جنگ علیه طالبان در امان نخواهد ماند»


با گسترش جنگ علیه تروریزم، ایالت بلوچستان در چار راه مبارزات علیه افراط گریان قرار گرفته است.

از یک سو حضور رهبران طالبان بنام شورای کویته در این ایالت و از سوی دیگر فشار امریکا بر پاکستان که عملیات را علیه این شورا و دیگر گروه های افراط گرا در سر تا سر پاکستان بیشتر بسازد، بلوچستان را به یک منطقه آسیب پذیر تبدیل کرده است.

به نوشته روزنامه پاکستانی، بلوچستان که بزرگترین ایالت پاکستان به شمار می رود و از منابع سرشار طبعی از جمله گاز و مس بهره مند است و قاچاقبران از آن بحیث یک راه انتقال مواد مخدر استفاده می کنند، به زودی به یکی از مراکز مبارزه علیه تروریزم و طالبان تبدیل خواهد شد زیرا رهبران طالبان در گروه بنام شورای کویته در این جا تمرکز دارند.

به نوشته روزنامه دیلی تایمز، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا چندی قبل از قول قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان جنرال ستنلی مک کریستل گفته بود که شورای 15 نفری کویته تحت رهبری ملا محمد عمر و معاونش ملا برادر و قوماندان عمومی آنها عبدالله زاکر در این جا فعال بوده و جنگ در افغانستان را از این جا رهبری می کنند.

جنرال مک کریستل گفته بود، شورش ها در افغانستان به وضاحت از پاکستان حمایت می شود و شورای کویته هر زمستان یک بررسی عمیق تمام فعالیت ها و عملیات های خود را در افغانستان انجام می دهد و دستورات خود را برای سال بعد آن صادر می کند.

به گفته جنرال امریکا و ناتو، قوای بین المللی در افغانستان بزرگترین تهدید را از سوی شورای کویته در خاک افغانستان حس می کند.

به نوشته روزنامه گاردین، طالبان افغان بدون ترس و ممانعت در ایالت بلوچستان که با ولایات کندهار، زابل و هلمند در افغانستان همجوار است حرکت می کنند.

اما به نوشته روزنامه پاکستانی، اگر تمایل جنگ تغیر کند و این ایالت در مرکز عملیات واقع شود، وضیعت در این جا تغیر خواهد کرد.

مقامات امریکایی از جمله رییس اداره استخبارات مرکزی امریکا سی آی ای و لوی درستیز قوای مشترک امریکا، مایک مولین بر پاکستان فشار وارد کرده اند که هم علیه شورای کویته و هم بر ضد شبکه سراج الدین حقانی در وزیرستان شمالی فشار را بیشتر بسازد و بر اهداف آنها عملیات انجام بدهد.

به گفته یک کارمند سی آی آی، آرت کیلر که سابق در پاکستان کار می کرد، جلب توجه به بلوچستان یک قدم مهم می باشد، اما سوال این جاست که چگونه توجه؟

به نوشته روزنامه گاردین رفتار جدید رییس جمهور اوباما در مورد بلوچستان یک واقعیت جنگی می باشد، زیرا در تابستان سال آینده 30 هزار عسکر دیگر امریکایی به افغانستان می روند که اکثریت آنها در مناطق همجوار با ایالت بلوچستان مستقر خواهند شد.

سیت جونز مشاور ملکی قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان می گوید، امریکا باید حملات طیاره های بی پیلوت را در بلوچستان علیه شورای کویته بیشتر بسازد، اما مقامات پاکستانی با این عمل مخالفت می کنند.

روزنامه دیلی تایمز پاکستانی می نویسد، با در نظر داشت واقعیت های جدید جنگی، ایالت بلوچستان از جنگ علیه طالبان در امان نخواهد ماند و با افزایش تلفات و خسارات در این جا، دیری نخواهد بود که بلوچستان دستخوش نا آرامی های شدید گردد، و احساس آزادی خواهی در آن بیشتر شعله ور شود.

No comments:

Post a Comment