Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

mizehsiah.com
bidarman.com
bidard.com
فرمانده انتظامی تهران بزرگ می گوید در تهران کسی کشته نشده است
سردارپاسدار رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ،گفت در حوادث امروز تهران کسی کشته نشده است.رجب زاده به خبرگزاری ایسنا گفت :« تاکنون خبری از کشته شدن فردی به پلیس گزارش نشده و تاکنون کسی کشته نشده است».فرمانده انتظامی تهران بزرگ، همچنین، تیراندازی توسط پلیس در تهران را تکذیب کرد و گفت ماموران سلاح جنگی همراه ندارند.وی تایید کرد که در حوادث امروز تهران و همچنین در وقایع دیشب در حسینیه جماران در هنگام سخنرانی محمد خاتمی، شماری بازداشت شده اند، اما تعداد بازداشت شدگان را اعلام نکرد و گفت : تعداد دستگیر شدگان پس از جمعبندی نهائی اعلام خواهد شد.

نیروهای امنیتی به مراسم عاشورا در دفتر آیت الله صانعی در مشهد حمله کردند
براساس گزارش های رسیده، نیروهای امنیتی شهر مشهد به مراسم عزاداری مردم و دانشجویان در دفتر آیت الله صانعی در مشهد حمله کردند. به گزارش سایت اینترنتی ( جرس ) نیروهای امنیتی و لباس شخصی دست کم ۷ تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و ۱۰ تن از مردم عادی را در حوالی خیابان آزادی و چهار راه شهدای مشهد بازداشت کردند.حسین قابل، برادرزاده احمد قابل و هادی سجادی ازجمله بازداشت شدگان گزارش شده اند. برخی اعتراضات پراکنده نیز در خیابان امام رضای مشهد پیش از ظهر روز عاشورا گزارش شده است.همچنین گزارش های تایید نشده حاکی است که امروز شهرهای تبریز، اراک،نجف آباد، شیراز و رشت صحنه تظاهرات و درگیری بوده است.

خواهرزاده میرحسین در حوادث تهران کشته شد
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، پارلمان نیوز،ظهر امروز، علی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی در حوادث تهران کشته شد.بر اساس این گزارش، علی موسوی، خواهرزاده ۳۵ ساله میرحسین موسوی ، ظهر امروز، در میدان انقلاب تهران از ناحیه قلب هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان ابن سینا ، جان خود را از دست داد.به گزارش پارلمان نیوز، میر حسین موسوی و والدین علی موسوی و شماری از شخصیت های سیاسی ، در بیمارستان ابن سینا حضور یافتند.نزدیکان میرحسین موسوی نیز این خبر را تایید کردند.

مراسم عاشورا در کربلا با حضور میلیون ها نفر برگزار شد
مراسم عاشورا با حضور میلیون ها نفر در کربلا برگزار شد. منابع غیر رسمی شمار عزاداران حسینی را در کربلا حدود سه میلیون نفر، برآوُرد کردند.علاوه بر پلیس عادی کربلا، ۲۵ هزار نیروی پلیس و امنیتی کمکی ، حفظ امنیت کربلا را برعهده داشتند.اجتماعات سال های گذشته در کربلا هدف حملات انفجاری قرار گرفته بود اما امسال تاکنون سوء قصدی در کربلا رخ نداده است.

درگیری ها در تهران همچنان ادامه دارد
بر اساس گزارش های شاهدان عینی و سایت های اینترنتی، درگیری های گسترده و پراکنده همچان در خیابانهای مرکزی شهر تهران ادامه دارد . در این درگیری ها شمار زیادی از مردم و نیروهای نظامی زخمی شده اند، اما تا بحال هیچ آمار رسمی در این باره منتشر نشده است و خبرگزاری دولتی ِ فارس وضع خیابان های تهران را « آرام » گزارش کرده است. میدان ولی عصر، مقابل دانشگاه پلی تکنیک و دانشگاه تهران از مناطق عمده درگیری ها هستند. به گزارش سایت خبری جنبش سبز ایران ( جرس ) مردم کنترل چهار راه ولی عصر را در اختیار دارند.این خبر از سوی منابع دیگری تایید نشده است.گزارش شاهدان عینی حاکی است که امروز شعار ها ، بخصوص پس از انتشار خبر کشته شدن چند نفر از مردم، تند تر از روزهای گذشته شده و عمدتا رهبر جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.ویدئو های منتشر شده روی سایت های اینترنتی، حاکی از به آتش کشیده شدن سطل های زباله و موتور و خودرو در منطقه پل کالج است. براساس گزارش های شاهدان عینی، در برخی نقاط ،مردم در مقابل حملات نیروهای امنیتی ایستادگی کرده و آن ها را به عقب رانده اند.

دزدان دریائی سومالیائی ۴ میلیون دلار باج گرفتند
دزدان دریائی سومالیایی، برای آزاد کردن یک کشتی چینی که آن را حدود دو ماه پیش با خدمه اش به گروگان گرفته بودند، موفق به دریافت ۴ میلیون دلار باج شدند.خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دزدان دریائی گزارش داد که دیروزهلیکوپتری، ۴ میلیون دلار باجی را که درخواست شده بود ، برروی عرشه این کشتی انداخت.کشتی مذکور حامل ۷۶هزارتن ذغال سنگ بود واز آفریقای جنوبی به هند می رفت که در سواحل سومالی به دست دزدان دریایی افتاد. سخنگوی دزدان به رویترز گفت همه خدمه کشتی سلامت هستند و ظرف روزهای آینده آزاد می شوند.

انفجار در مراسم عاشورا در عراق ۵ کشته برجای گذاشت
انفجار بمب در مراسم عاشورا در شهر « توز خرماتو » واقع در ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد، پنج کشته برجای گذاشت . در این انفجار ۱۸ تن زخمی شدند.امروز انفجار های دیگری نیز در چند نقطه عراق رخ داد اما تلفاتی به بار نیاورد.

نیروهای امنیتی مانع برگزاری مراسم ارتحال آیت الله منتظری در اصفهان شدند
صبح امروز جمع زیادی در محله‌ی حسین‌آباد، محل زندگی آیت‌الله سید جلال طاهری، و خیابان‌های منتهی به آن گرد آمده بودند و قصد داشتند در مراسم عزاداری در مسجد اعظم شرکت کنند اما با حضور پررنگ نیروهای انتظامی، یگان‌های ویژه و مأموران امنیتی مواجه شدند و موفق به برگزاری این مراسم نشدند.برخی گزارش های تایید نشده حاکیست که تعدادی توسط پلیس و نیروهای لباس شخصی دستگیر شدند. دیشب نیز به دلیل جلوگیری از برگزاری مراسم تاسوعا در مسجد اعظم حسین آباد، درگیری‌های گسترده‌ای بین تجمع‌کنندگان و مأموران انتظامی و امنیتی به وجود آمد که تا پاسی از شب در خیابان‌های اطراف ادامه داشت.مسجد اعظمِ حسین‌آباد اصفهان، از پایگاه‌های مبارزات سیاسی قبل و بعد از انقلاب است. طبق اعلام آیت‌الله طاهری قرار بود، روز یکشنبه به مناسبت روز عاشورا و نیز هفتمین روز درگذشت آیت‌الله حسن‌علی منتظری، مراسمی در این مسجد برگزار شود.

کره جنوبی ۴ نیروگاه هسته ای در امارات می سازد
وزارت اقتصاد کره جنوبی امروز اعلام کرد که کنسرسیومی به رهبری شرکت های کره ای، برنده مناقصه ساختن چهار نیروگاه هسته ای در امارات متحده عربی شده است. ارزش این قرارداد چهل میلیارد دلار است. به گفته وزارت اقتصاد کره جنوبی، بیست میلیارد دلار از این مبلغ ، برای ساختن چهار نیروگاه، و بیست میلیارد دلار دیگر، برای کنترل و نگاه داری این نیروگاه ها است.

چهار نفر در تهران کشته شدند
بر اساس برخی از گزارش ها در تظاهرات امروز تهران ،چهار نفر کشته شده اند.خبرگزاری فرانسه به نقل از شبکه اینترنتی جنبش راه سبز ( جرس ) گزارش داد که سه نفر در پل کالج با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده اند.به گزارش سایت جرس ، یک نفر نیز درچهار راه ولی عصر کشته شده است.خبرگزاری دولتی فارس ، به نقل از یک منبع انتظامی که هویتش را ذکر نکرده است ، این گزارش ها را تکذیب کرد و نوشت: تاکنون گزارشی مبنی برکشته شدن فرد یا افرادی، به دست پلیس نرسیده است. همین منبع به خبرگزاری فارس گفته است که در حوادث امروز، چند نفر از نیروهای پلیس و – به گفته او- اغتشاشگران، زخمی شده اند.

تظاهرات و درگیری در خیابان های مرکزی تهران جریان دارد
خیابان های مرکزی تهران از صبح امروز شاهد تجمعات و درگيری‌های متعدد است. بر اساس گزارش ها، از بامداد امروز نيروهای نظامی و ضد شورش به طور انبوه در خيابان‌های تهران مستقر شده اند. بنا بر گزارش‌ها، تجمعات و درگیری در مسیر خیابان های انقلاب، پل چوبی، تقاطع رستگاران، و میدان فردوسی متمرکز است و از صبح امروز و برشمار مردم به تدریج افزوده می شد.با شروع تجمعات، هلیکوپترها نیز برفراز تهران به پرواز درآمدند.بر پایه‌ی گفته‌ها‌ی شاهدان عینی، ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب به چشم می‌خورد..حضور نیروهای امنیتی در مسیر خیابان انقلاب، در میدان فردوسی و محدوده‌ی دانشگاه تهران، بسیار سنگین گزارش شده است.پیشتر، مخالفان دولت با فرستادن اس‌ام‌اس، از طریق اینترنت و دیگر مجاری اطلاعاتی اعلام کرده بودند که قصد دارند در روز عاشورا در مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی تظاهراتی بر ضد دولت سامان بدهند.از درگیری و تظاهرات در شهرهای اصفهان ، نجف آباد و شیراز نیز گزارش هائی رسیده است.

به گزارش سایت جرس، در تهران سه نفر کشته شده اند
به گزارش شبکه اینترنتی جنبش راه سبز (جرس) در درگیری در پل کالج تهران امروز سه نفر کشته و دو تن زخمی شدند.به گزارش خبرنگار جرس، که می گوید خود در صحنه حاضر بوده است، این سه تن در پل کالج با شلیک مستقیم نیرهای نظامی کشته شدند. همین خبر می گوید دو تن دیگر از مردم توسط لباس شخصی ها به شدت زخمی شده اند.خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که یک نفر در تهران با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده است. آسوشیتد پرس هنوز توضیح بیشتری در این باره نداده است.

تجمع مخالفان دولت در چند نقطه‌ی مرکزی شهر تهران
بنا بر گزارش‌ها در چند نقطه‌ی مرکزی شهر تهران در مسير خيابان انقلاب، پل چوبی، تقاطع رستگاران، و ميدان فردوسی تجمعاتی از جانب مخالفان دولت شکل گرفته است.بر پايه‌ی گفته‌ها‌ی يک شاهد عينی ترافيک زيادی در خيابان‌های منتهی به خيابان انقلاب به چشم می‌خورد و عابران پياده در حال حرکت به تقاطع‌های اصلی خيابان انقلاب هستند.حضور نيروهای امنيتی در مسير خيابان انقلاب، در ميدان فردوسی و محدوده‌ی دانشگاه تهران، بسيار سنگين گزارش شده است.پيشتر مخالفان دولت با ارسال اس‌ام‌اس، از طريق اينترنت و ديگر مجاری اطلاعاتی اعلام کرده بودند که قصد دارند که روز عاشورا در مسير ميدان امام حسين تا ميدان آزادی تظاهراتی را بر ضد دولت سامان بدهند.

آيت‌الله بيات زنجانی اهانت به آيت‌الله منتظری و حمله به حسينيه‌ی جماران را محکوم کرد
آيت‌الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد شيعه‌، با صدور بيانيه‌ای اهانت به آيت‌الله منتظری و حمله به جلسه سخنرانی در حسينيه‌ی جماران را محکوم کرد.آيت‌الله زنجانی در بخشی از بيانيه‌ی خود ضمن اشاره به اهانت‌های صورت گرفته به برخی مراجع، می‌نويسد: «با کمال تأسف در اين چند روز سخنان هتاکانه‌ای عليه برخی مراجع دينی، اعم از حیّ و میّت، بر زبان برخی جاری شده است. بسياری از اين قبيل آفت‌ها هم ناشی از حمايت ناسنجيده‌ی برخی حوزويان از شئون جاری حکومتی و دولتی است.»اين مرجع تقليد همچنين در بيانيه‌ی خود به مسئولان نظامی و انتظامی کشور تذکر می‌دهد که «که در برابر اين‌گونه مسائل و موضع‌گيری‌های افراطی محکم ايستادگی کنند و نگذارند يک عده معدود به نام دين و حاکميت و به نام قوای نظامی و انتظامی، به ارکان اعتقادی و مراجع دينی جامعه مسلمين هتک حرمت کنند». آيت‌الله بيات زنجانی اضافه می‌کند که اگر مسئولان نظامی و انتظامی کشور نمی‌توانند جلوی اين عده را بگيرند، به مردم صريحاً بگويند تا خودشان تکليف اين عدّه را مشخص کنند».

يک تبعه‌ی نيجريه رسماً به تلاش برای انفجار هواپيمای مسافربری متهم شد
يک مرد ۲۳ ساله‌ی نيجريه‌ای که تلاش کرده بود در روز کريسمس يک هواپيمای مسافربری را در خاک آمريکا منفجر کند، رسماً به اين اقدام تروريستی متهم شد.فرد متهم که عمر فاروق عبدالمطلب نام دارد قصد داشت، هواپيمای مسافربری خطوط هوايی نورث‌وست که از آمستردام هلند به مقصد ديترويت آمريکا در پرواز بود، را به هنگام نشستن در خاک آمريکا منفجر کند که با دخالت خدمه و مسافران از انجام اين کار بازماند.مقام‌های امنيتی آمريکا گفته‌اند که ماده‌ی انفجاری مورد استفاده‌ی فرد متهم مانند ماده‌ای است که يک تروريست در اواخر سال ۲۰۰۱ با جاسازی آن در کفش خود قصد داشت هواپيمای مسافربری آمريکايی را منفجر کند.

اتحاديه‌ی عرب کشته‌شدن شش فلسطينی به دست نيروهای اسرائيلی را محکوم کرد
اتحاديه‌ی عرب روز شنبه، کشته شدن شش فلسطينی در باريکه‌ی غزه و کرانه‌ی باختری رود اردن توسط نيروهای اسرائيلی را محکوم کرد.محمد صُبِيح قائم مقام دبير کل اتحاديه‌ی عرب در بيانيه‌ای که خبرگزاری مِنای مصر آن را منتشر کرده، از جامعه‌ی بين‌المللی خواسته است تا با حمايت از اتحاديه‌ی عرب و مقام‌های دولتی فلسطينی، اجلاسی را در ژنو برگزار کنند، تا در آن به نقض حقوق بشر و کنواسيون ژنو توسط دولت اسرائيل اعتراض شود.در بامداد روز شنبه يک هواپيمای اسرائيلی با شليک راکت چهار فلسطينی را که قصد عبور از ديوار امنيتی و ورود به خاک اسرائيل را داشتند هدف قرار داد، که در نتيجه آن سه نفر کشته شدند.در حادثه‌ای ديگر سه فلسطينی در نابلس، که به گفته‌ی مقام‌های اسرائيلی، از وابستگان گردان شهدای الاقصی، شاخه‌ی نظامی فتح بودند، در تيراندازی نيروهای ارتش اسرائيل به قتل رسيدند.

برگزاری مراسم تاسوعا در مسجد اعظم اصفهان لغو شد
برگزاری مراسم تاسوعا که هر ساله، در مسجد اعظم در محله‌ی حسين‌آباد اصفهان برگزار می‌شود، به دليل ممانعت نيروهای امنيتی لغو شد.غروب روز شنبه جمع زيادی در محله‌ی حسين‌آباد، محل زندگی آيت‌الله سيد جلال طاهری، و خيابان‌های منتهی به آن گرد آمده بودند و قصد داشتند که در مراسم عزاداری در مسجد اعظم شرکت کنند که با حضور پررنگ نيروهای انتظامی، يگان‌های ويژه و مأموران امنيتی مواجه شدند. به دنبال اين حادثه درگيری‌های گسترده‌ای بين تجمع‌کنندگان و مأموران انتظامی و امنيتی به وجود آمد که تا پاسی از شب در خيابان‌های اطراف ادامه داشت.مسجد اعظمِ حسين‌آباد اصفهان، از پايگاه‌های مبارزات سياسی قبل و بعد از انقلاب است. طبق اعلام آيت‌الله طاهری قرار است، روز يکشنبه به مناسبت روز عاشورا و نيز هفتمين روز درگذشت آيت‌الله حسن‌علی منتظری، مراسمی در اين مسجد برگزار شود.

سخنرانی محمد خاتمی در حسينيه‌جماران نيمه‌تمام ماند
سخنرانی محمد خاتمی در حسينيه‌ی جماران که با موضوع «امام حسين و آزادی» جريان داشت با هجوم نيروهای لباس شخصی به داخل حسينيه و شعار دادن گروهی از آنها که در درون حسينيه بودند، به هرج و مرج کشيده شد و نيمه‌تمام ماند.بنا بر گزارش شاهدان عينی، پس از اين، افرادی که برای شنيدن سخنرانی جمع شده بودند، و آنهايی که به قصد شنيدن سخنرانی به سمت جماران در حرکت بودند، شعارهايی عليه حاکميت و به هواداری از مخالفان سر دادند.نيروهای امنيتی و انتظامی هم با ضربات باتوم، اسپری فلفل و پرتاب سنگ به تظاهرکنندگان حمله کردند. برخی از شاهدان عينی از دستگيری شماری از معترضان نيز خبر داده‌اند.

درانفجاری درمحله حزب الله در بیروت، دست کم دو تن کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دراثر انفجاری که درشامگاه شنبه در محله حزب الله در جنوب بیروت رخ داد، دست کم دو تن کشته شدند.به گفته یک مقام امنیتی محلی، این انفجار احتمالأ اعضای جنبش فلسطینی حماس را هدف گرفته است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار دراثر کارگذاری سه بمب در زیر اتوموبیل یکی از اعضای سازمان فلسطینی حماس رخ داده است.اما تلویزیون المنار متعلق به حزب الله لبنان از قول مقام های امنیتی گفت، انفجار در یکی از دفاتر جنبش اسلامی حماس رخ داد، که درنتیجه آن دو تن زخمی شدند. سخنگوی حماس درلبنان به خبرگزاری فرانسه گفت، این جنبش اسلامی در نزدیکی محل انفجار بمب دفتر دارد اما هنوز نمی تواند میزان تلفات را تأیید کند.به گفته عکاس خبرگزاری فرانسه، انفجار درحالی رخ داد که افراد حزب الله مراسم سوگواری تاسوعا را برگزار می کردند.

در پی جلوگیری از انفجار یک بمب دستی در هواپیمای آمریکایی، پلیس لندن تحقیقات خود را آغاز کرد.
درپی آنچه مقام های آمریکایی حمله تروریستی نافرجام در یک هواپیمای مسافری دانستند، پلیس لندن نیز تحقیقاتی را دراین راستا آغازکرد. گفته می شود عمر فاروق عبدالمطلب شهروند ۲۳ ساله نیجریایی که درحال آتش زدن یک ماده منفجره توسط مسافران هواپیما تحت کنترل درآمد، درلندن تحصیل کرده است. عبدالمطلب پس ازرسیدن هواپیما به دیترویت در میشیگان آمریکا، توسط مقام های آمریکایی بازداشت شد. پیتر کینگ، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که عبدالمطلب با شبکه تروریستی القاعده در ارتباط بوده است.

هواداران جنبش سبز، شمارش معکوس برای برگزاری عاشورای سبز را آغازکردند.
بنا برگزارش شبکه اینترنت جنبش راه سبز، ده ها هزارنفر ازهواداران این جنبش خود را برای برگزاری مراسم عاشورا در خیابان ها ی مرکزی شهر تهران آماده می کنند.این گزارش حاکیست که نیروهای ضد شورش از هم اینک درحال مستقر شدن در مسیرهای پیش بینی شده برای این مراسم هستند.روز شنبه درجریان برگزاری مراسم تاسوعا در میدان امام حسین، شعارهای مرگ بر دیکتاتور داده شد که با خشونت ماموران امنیتی و لباس شخصی روبرو شد.به گزارش سایت "جرس"، جنبش راه سبز، ماموران که اجازه تجمع بیش از سه نفر را در مسیر تظاهرات نمیدادند، با بکاربردن الفاظ رکیک و استفاده از باتوم و گاز اشک آور، شهروندان را پراکنده می کردند.

درآستانه برگزاری مراسم عاشورا تدابیر امنیتی درکربلا افزایش یافت
به گفته مسئولان دولتی عراق، برگزاری مراسم عاشورا ی امسال درکربلا با تدابیر امنیتی شدید تری همراه خواهدبود. به گفته این مسئولان، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزارنفر وارد کربلا شده اند، که شصت هزارنفر آنان از ایران، پاکستان و کشورهای اطراف خلیج فارس آمده اند. برپایه همین منابع، نزدیک به ۲۵ هزار سرباز و نیروهای انتظامی برای امنیت زائران درکربلا پیش بینی شده اند. همچنین برای پیشگیری از حملات انتحاری که ممکن است توسط زنان صورت گیرد، ۶۰۰ پلیس زن مامور بازرسی بدنی شده اند.درطول چهار روزگذشته، در اثر حمله نیروهای ناشناس به زائران عازم کربلا، ۲۵ نفر از آنان جان خود را ازدست دادند.


تمام حقوق بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است.

No comments:

Post a Comment