Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

mizezard.com
sandaliehabi.com
sandaliehghermez.com
سرخط‌ خبرها
ايتاليا از کشورهایی اروپایی خواست سفيران ایران را احضار کنند
فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا می گويد از همه کشورهای اروپایی خواسته است تا سفرای جمهوری اسلامی ايران را در پايتخت های خود برای اعتراض به سرکوب خونين معترضين در روز عاشورا احضار کنند.وزير خارجه ايتاليا افزود همزمان از رياست اتحاديه اروپا خواسته است تا "بطور رسمی" در اين زمينه با دولت ايران تماس بگيرد. آقای فراتينی همچنين گفت که مذاکراتی ميان آمريکا و اتحاديه اروپا برای هماهنگی در اينباره در جريان است.

قزاقستان معامله برای فروش اورانیوم پالایش شده به ایران را "بی اساس" خواند
در پی انتشار گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره معامله قزاقستان برای فروش مخفیفانه 1350 کیلوگرم سنگ اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد به ایران، وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه ای این گزارش را "القائات بی اساس" خوانده است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در نيويورك هم با انتشار بيانيه‌ای این خبر را "ساختگی" دانسته است. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش هشدار داده است که صدور اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد به ایران، ناقض قطعنامه های شورای امینت سازمان ملل خواهد بود.

مسافران پرواز ها به آمریکا در فرودگاههای هلند باید از اسکنرهای بدن نما عبور کنند
دولت هلند اعلام کرده است از این پس مسافران پروازهای اروپا به آمریکا در فرودگاههای این کشور باید از داخل اسکنرهای بدن نما عبور کنند.این دستگاهها پس از آن بکار انداخته می شود که یک مرد نیجریه ای چند روز پیش کوشید در هواپیمایی که از آمستردام هلند به دیترویت آمریکا می رفت، بمبی را منفجر کند. این مرد 23 ساله مواد منفجره را در داخل شورت خود جازسازی کرده بود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است "نقض فاجعه بار مقررات امنیتی" سبب شده است تا این مرد با نام عمر"فاروق عبدالمطلب" بتواند سوارهواپیما شود. پدر این شخص به مسئولان در مورد احتمال ارتباط پسرش با القاعده هشدار داده بود.

سازمان ملل: خشونت بکار رفته در سرکوب معترضین در ایران "تکان دهنده" است
نوی پلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر امروز شدت خشونت بکار رفته در سرکوب معترضین در ایران، افزایش شمار کشته شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان را "تکان دهنده" خواند. خانم پلای افزود: اطلاعات موجود باردیگر حاکی از رفتار بیش از حد خشونت آمیز ماموران امنیتی و نیروی بسیج است. آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان،ایتالیا و سازمان عفو بین الملل نیز سرکوبی خونین معترضان را محکوم کرده اند.

قزاقستان: گزارش تلاش ایران برای خرید مخفیفانه کیک زرد در دست بررسی است
در پی انتشار گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درباره تلاش ایران برای خرید مخفیفانه 1350 کیلوگرم اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد از قزاقستان، وزارت خارجه قراقستان می گوید موضوع را در دست بررسی دارد و بزودی بیانیه ای در این زمینه صادر خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان افزود که همه فعالیت های این کشور در چارچوب مقررات آژانس بین الملی انرژی است . به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در نيويورك با انتشار بيانيه‌ای این خبر را "ساختگی" خوانده است. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش هشدار داده است که صدور اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد به ایران، ناقض قطعنامه های شورای امینت سازمان ملل خواهد بود.

خواهر زاده میر حسین موسوی امروز صبح بخاک سپرده شد
علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسین موسوی که در روز عاشورا با شلیک گلوله در تهران کشته شده بود، امروز صبح در قطعه 9 بهشت زهرا بخاک سپرده شد. به گزارش سایت های اینترنتی اصلاح طلب، مسئولان امنیتی، ساعت 7 صبح امروز، اندکی پیش از خاکسپاری، به خانواده او اطلاع داده بودند که در سکوت و بدون اعلام موضوع، جسد را تحویل بگیرند و بخاکسپارند. فرماندهی نیروی انتظامی تهران قتل، علی موسوی حبیبی را در روز عاشورا ، "ترور" خوانده است و گفته است که این "ترور" بدست سرنشینان یک خودرو با سلاح گرم انجام شد.

امروز در ایران راهپیمایی های دولتی بر پا شده است
امروز بدعوت سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهاد های دولتی در تهران و سایر شهرهای ایران در اعتراض به آنچه که هتک حرمت از مقدسات و باور های مردم در روز عاشورا خوانده شده، راهپیمایی هایی ترتیب داده شده است. راهپیمایان علیه چهره های اصلاح طلب و در حمایت از آیت الله خامنه ای شعار هایی می دهند؛ از جمله شعار ِ "خامنه ای خمينی ديگر است، ولايتش ولايت حيدر است". شعارهایی نیز علیه آمريكا و کشورهای غرب داده می شود. سخنران تجمع امروز در تهران احمد علم الهدی، امام جمعه تندروی مشهد بود.خبرگزاری های بین المللی شمار تظاهر کنندگان در تهران را دهها هزار نفر گزارش داده اند.

در انفجار بمب در عراق 18 نفر کشته و شماری زخمی شدند
دو انفجار در شهر رمادی در استان الانبار عراق 18 کشته و حدود 35 زخمی برجای گذاشت. استاندار یکی از مجروحان است.

فرمانده ناجا می گويد خودرويی که در روز عاشورا معترضين را بزير گرفت دزديده شده بود
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گوید خودرویی که در روز عاشورا به گفته او "اغتشاش گران" را در تهران بزیر گرفت، دزدیده شده بود. او افزوده: مالک این خودور شناسایی شده و معلوم شده که سارق اقدام به این کار کرده است. اسماعیل احمدی مقدم در مورد فیلمی که در سایت های اینترنتی و رسانه های جهانی منتشر شده و دو وانت نیروی انتظامی را نشان می دهد که از روی یکی از متعرضین رد می شود، خطاب به خبرنگاران گفته است: دروغ نگوئید، هیچ تصویری وجود ندارد و دیگر از این سوال های دروغ نپرسید. فرمانده نیروی انتظامی جمهوی اسلامی همچنین تهدید کرده است که دوره‌ی "مدارا" به پایان رسیده و پليس از این به بعد با کسانی که آنها را "آشوبگران" خواند، برخورد شدیدی خواهد داشت. او همچنین از بازداشت پانصد نفر در روز عاشورا خبر داده است. احمدی مقدم همچنین در مورد کشته شدگان روز عاشورا در تهران گفته است: یکی را از پل انداختند، دیگری را با اسلحه ساچمه ای کشتند که حاکی از جریان "کشته سازی" است. در چند روز گذشته روزنامه کیهان، میر حسین موسوی را به طراحی قتل خواهر زاده خود و معترضین را به "کشته سازی" به منظور تبلیغات، متهم کرده بود. به گزارش سایت های اینترنتی به نقل از بولتن ویژه خبرگزاری دولتی ایرنا، تعداد کشته‌شدگان روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران سی و هفت (37) نفر بوده است.

فرمانده نيروی انتظامی می‌گويد که ديگر با تظاهرکنندگان مدارا نخواهد شد
اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، به خبرگزاری فارس گفته است که دوره‌ی مدارا به پايان رسيده و پليس از اين به بعد با کسانی که وی آنها را آشوبگران خواند، برخورد شديدی خواهد داشت.فرمانده نيروی انتظامی اضافه کرد که «پليس پيش از اين سعی می‌کرد با خشونت حداقلی با تجمعات اعتراضی برخورد کند اما متأسفانه از اين اقدام پليس سوءاستفاده شده است».اسماعيل احمدی مقدم همچنين اظهار داشت که دوره‌ی مدارا تمام شده و «هر کس در اين گونه تظاهرات شرکت کند با برخورد قاطع پليس مواجه خواهد شد.»مرتبط با نحوه‌ی برخورد با تظاهرکنندگان، سايت جنبش راه سبز (جرس) به نقل از بولتن ويژه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ايرنا) خبر داد که تعداد کشته‌شدگان روز عاشورا در شهرهای مختلف ايران سی و هفت (۳۷) نفر بوده است.

گروه مادران صلح خواستار آزادی فوری زندانيان سياسی و دو نفر از اعضايش شد
گروه مادران صلح با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی فوری زندانيان سياسی ـ عقيدتی و نيز دو نفر از اعضايش؛ زهره تنکابنی و مهين فهيمی شد.در بيانيه گروه مادران صلح تصريح شده که اين دو نفر پس از احضارهای تلفنی و در پی بازجويی و تهديدات مکرّر، بازداشت شده‌اند.در اين بيانيه‌ همچنين قيد شده که خانم تنکابنی، ۶۲ ساله، دبير سابق آموزش و پرورش و خانم فهيمی که به همراه پسر جوانش دستگير شده، ۵۸ ساله، کارشناس و پژوهشگر تاريخ است.

وزارت خارجه‌ی ایران دریافتِ درخواستِ روادید از طرفِ سناتور جان کری را تأیید کرد
خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه به نقل از رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی، گزارش دادند که درخواست روادید از طرف جان کِری، سناتور دموکرات و رئیس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، به تهران رسیده است.آقای مهمان‌پرست اضافه کرده که این درخواست از آنجایی که برای یک سفر پارلمانی صورت گرفته، جهت رسیدگی بیشتر به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.هفته‌ی گذشته فِرِد جونز، سخنگوی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، ارسال چنین درخواستی را به وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی تکذیب کرده بود. شبکه‌ی خبری فاکس نیوز در گزارشی در این باره، تصریح کرد که نزدیکان آقای کری حاظر به اظهار نظر درباره‌ی این موضوع نشده‌اند.

بازداشت شمار بيشتری از دانشجويان معترض در شهرهای مختلف ايران
پس از بازداشت شماری از دانشجويان معترض در روز عاشورا، دانشجويان بيشتری طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شهرهای ايران بازداشت شده‌اند.به گزارش سايت‌های مختلف خبری دست‌کم ۹ دانشجوی دانشگاه‌های اميرکبير، علم و صنعت و دانشگاه صنعتی بابل از جمله بازداشت‌شدگان اخير هستند.همچنين در طی روز‌های گذشته بيش از ۱۰ نفر از دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه نيز بازداشت شده‌اند.علاوه بر اين ۸ دانشجوی دانشگاه مشهد نيز که در جريان مراسم روز عاشورا به همراه شمار ديگری از معترضين دستگير شده بودند، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

آسوشيتدپرس خبر داد؛ تلاش جمهوری اسلامی برای خريد مخفيانه‌ی اورانيوم
خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی اعلام کرد که ايران تلاش دارد، تا در معامله‌ای مخفيانه ۱۳۵۰ تن سنگ اورانيوم پالايش‌شده از قزاقزستان خريداری کند.سند اطلاعاتی مورد استناد، در گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، توسط يکی از کشورهای عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تهيه شده، و بر پايه‌ی آن بر اساس برآورد گروه‌های مستقل تحقيقاتی، تهران برای ادامه‌ی برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم خود ظاهراً با کمبود مواد اوليه روبرو است.خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از يک مقام دولت آمريکا که خواسته به دليل حساسيت موضوع نامش فاش نشود، همچنين خبر می‌دهد که دولت ايالات متحده از موضوع معامله‌ی مخفيانه‌ی ايران برای خريد اورانيوم مطلع است.

رئيس جمهوری فرانسه سرکوب خونين تظاهرکنندگان در ايران را محکوم کرد
نيکلا سرکوزی رئيس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه آنچه که سرکوب خونين تظاهرکنندگان مخالف ناميد را محکوم کرد. آقای سرکوزی همچنين خواستار آزادی کسانی شد که توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه ای که در وب سايت رياست جمهوری فرانسه انتشار يافت، آمده است که « فرانسه خواستار توقف خشونت، آزادی تمامی مخالفان دولت و احترام به حقوق بشر» توسط دولت ايران است. رئيس جمهوری فرانسه همچنين خواستار متوقف شدن بازداشت ها شد که به گفته او، وضعيت را بدتر می کند. پيش از اين، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا،اتحاديه اروپا، وزيرامور خارجه بريتانيا و صدراعظم آلمان از سرکوب تظاهرات معترضان در روز عاشورا انتقاد کرده اند.

سفير بريتانيا در تهران، از موضع دولتش در مورد رويدادهای جاری ايران دفاع کرد
وزارت خارجه بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرد که سفير اين کشور در تهران در پی احضار به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با دادن پاسخی قاطع به مسئولين ايرانی، مواضع لندن را درباره حوادث اخير تکرار کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، روز دوشنبه از «شجاعت عظيم» هواداران جنبش اعتراضی در ايران ستايش کرده بود.آقای ميليبند همچنين اقدام نيروهای امنيتی در سرکوب تظاهرکنندگان ايرانی را «بسيار ناراحت‌کننده» توصيف کرده و گفته بود: «مرگ دردناک معترضان در ايران بار ديگر نشان می‌دهد که رژيم ايران چگونه با اعتراض‌ها برخورد می‌کند.» پس از اين سخنان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه از احضار سفير بريتانيا در تهران خبر داد. رامين مهمان‌پرست در عين حال، برخی کشورهای غربی را به «حمايت از تظاهرکنندگان متهم کرد و گفت: اين کشورها « حمايت از آشوبگران رابه همکاری با يک ملت ترجيح داده‌اند.»

احمدی نژاد خشونت های اخير را به آمريکايی ها نسبت داد
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه خشونت های روز عاشورا، را نمايشنامه ای توصيف کرد که به گفته او، « صهيونيست ها و آمريکايی ها» سفارش داده اند.به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد، انتقادهای شديد باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، و گوردون براون، نخست وزير بريتانيا را اشتباه خواند. به دنبال رويدادهای خونين روز يکشنبه در ايران، کشورهای اروپايی، آمريکا و سازمان های بين المللی حقوق بشری با محکوم کردن سرکوب خشونت‌آميز معترضان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند به خواسته‌های آنان احترام بگذارند. اين در حاليست که مقام های جمهوری اسلامی با توصيف معترضان به عنوان « فتنه گر»، انتقادهای اين کشورها را دخالت در امور داخلی ايران می نامند.

No comments:

Post a Comment