Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وزارت اطلاعات از بازداشت مجاهدین خلق در ارتباط با اعتراضات تهران خبر داد


وزارت اطلاعات از بازداشت اعضای مجاهدین خلق در جریان تظاهرات روز عاشورا خبرداده و تعدادی از نهادهای طرفدار دولت خواستار برخورد با معترضان شده اند.

روز دوشنبه، 28 دسامبر (7 دی)، واحد مرکزی خبر به نقل از یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش کرد که تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق "در آشوب چند ساعته تهران بازداشت شده اند."

این منبع خبری افزوده است که اطلاعات تکمیلی در این باره هنوز منتشر نشده است.

در حوادث بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، مقامات دولتی، ضمن نسبت دادن سازماندهی اعتراضات به دولت ها و رسانه های مختلف خارجی، در موارد متعدد از دست داشتن اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق در این اعتراضات سخن گفته اند.

روز یکشنبه، تجمع عزاداران مخالف دولت با واکنش ماموران انتظامی و امنیتی مواجه شد و به درگیری انجامید و رادیو و تلویزیونی دولتی ایران به نقل سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، گفته است که تجمع کنندگان به دستور پلیس برای متفرق شدن توجهی نکردند و با ماموران درگیر شدند.

در حالیکه خبرگزاری ها به نقل از منابع نزدیک به مخالفان دولت از کشته شدن دست کم پنج نفر به دست ماموران امنیتی خبر داده اند، احمدرضا رادان از زخمی شدن دهها تن از نیروهای پلیس از جمله فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، و کشته شدن "چند نفر" از عزاداران معترض خبرداد که، به گفته وی، در اثر حوادثی مانند سقوط از پل، تصادف خودرو و یکی نفر هم در اثر اصابت گلوله" جان خود را از دست دادند.

در حالیکه گزارش های قبلی حاکی از تیراندازی مستقیم و قتل علی حبیبی موسوی خامنه، خواهر زاده میرحسین موسوی در جریان تجمع های روز یکشنبه، بوده، احمد رضا رادان اظهار داشت که نیروی پلیس در مقابله با تظاهرکنندگان از سلاح گرم استفاده نکرده و این قتل را "کاملا مشکوک و در دست بررسی" خواند.

وی تایید کرده است که ماموران پلیس بیش از سیصد نفر از معترضان را نیز دستگیر کرده اند.

در همانحال، عباس زارع نژاد، مدیرکل کل روابط عمومی وزارت بهداشت، گفته است که در حوادث روز عاشورا حدود شصت تن از شهروندان تهرانی مصدوم شدند که به بیمارستان های دولتی انتقال یافتند.

درخواست برخورد با معترضان
همزمان، برخی تشکل های و افراد طرفدار دولت نسبت به حوادث روزهای تاسوعا و عاشورا در ایران، که به طور گسترده در رسانه های بین المللی انعکاس یافته، ابراز نظر کرده اند.

تشکل موسوم به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که از تشکل های طرفدار دولت است، با صدور بیانیه ای آنچه را که "حرمت شکنی در عاشورا" می خواند محکوم کرد و خواستار برخورد با عزاداران معترض به دولت شد.

در این بیانیه که با امضای محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتشار یافته، آمده است که در روز عاشورا، در حالیکه مردم سوگوار به طور یکپارچه در مراسم عزاداری شرکت داشتند، "عده ای ساختار شکن، با کف و سوت به حرمت شکنی عاشورای حسینی" مبادرت کردند.

آقای یزدی عزاداران معترض را متهم کرده که "علاوه بر تخریب اموال عمومی و اغتشاش، به قرآن، مساجد و حسینیه ها و تکیه ها، نذورات، عزاداری و مراسم حسینی اهانت و جسارت کرده اند و گستاخی را با شعار علیه باورها و ارزش های اسلامی و مقدسات مذهبی" بیشتر کرده اند.

محمد یزدی، که از مخالفان تندرو جناح اصلاح طلب محسوب می شود، در این بیانیه نوشته است "از مسئولین ذیربط درخواست می نماید که با شناسایی عوامل و مسببان این وقایع ناگوار، قاطعانه برخورد نموده و آنان را به سزای قانونی و شرعی خود برساند."

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هم با صدور بیانیه ای آنچه را که ساختار شکنی در روز عاشورا خوانده محکوم کرده و خواستار واکنش تند علیه مرتکبان این ساختار شکنی شده است.

همچنین ناصر سقای بی ریا، مشاور امور روحانیت محمود احمدی نژاد، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، عزاداران معترض را مورد حمله قرار داده و گفته است که "مردم در برابر اهانت عده ای فرصت طلب به مقدسات دین اسلام، مقامات نظام و انقلاب سکوت نخواهند کرد."

وی بدون اشاره به برخورد نیروهای امنیتی با تجمع معترضان، گفته است که "عده ای با بی شرمی علیه مقدسات و مقامات ارشد نظامی شعار سر می دهند اما همانطور که مردم تهران با حضور حماسی خود در صحنه، به این افراد پاسخ دندان شکنی دادند، مردم سراسر کشور هم در برابر فتنه گران ساکت نخواهند بود."

سپاه محمد رسول الله، از واحدهای سپاه پاسداران مستقر در تهران، با صدور بیانیه ای با محکوم کردن تظاهرات روز عاشورا، از مسئولان قضایی خواسته است "مسببان این حرمت شکنی" را به اشد مجازات برسانند.

در عین حال، حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، گفته است که کمیسیون امنیت ملی مجلس وقایع عاشورا را با حضور مسئولین مربوطه بررسی می کند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس هم با صدور بیانیه ای به امضای محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، نسبت به حادثه روز عاشورا ابراز تاسف کرده و گفته است که "عده ای آشوبگر و فتنه انگیز با برهم زدن نظم عمومی و امنیت و آرامش مردم و تجاوز به اموال عمومی و خصوصی، حرمت و عظمت عاشور و وحدت و پرصلابت مردم را نشانه رفتند."

'سناریوی قتل معترضان'
به گفته ناصر سقای بی ریا "طبق قانون اساسی، توهین به مقامات عالی رتبه نظام اعم از مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری جرم است و دستگاه قضایی باید با اهانت کنندگان قاطعانه برخورد کند."

وی آن دسته از مقامات ارشد جمهوری اسلامی را که مخالفان دولت را صراحتا محکوم نکرده اند هدف انتقاد قرار داده و گفته است "امروز برای برخی ازمردم این سئوال مطرح است که چرا برخی از خواص در برابر اهانت به انقلاب سکوت و گاهی حتی با توهین کنندگان همراهی می کنند."

همزمان، خبرگزاری فارس، که از دولت محمود احمدی نژاد حمایت می کند، در تحلیلی پیرامون کشته شدگان خشونت های روز عاشورا، این حادثه را "پروژه کشته سازی" نامیده و اظهار داشته است که مخالفان دولت عمدا به کشتن مخالفان دولت، از جمله خواهر زاده میرحسین موسوی، مبادرت کردند تا این قتل را به ماموران انتظامی نسبت دهند.

این خبرگزاری قتل علی حبیبی موسوی خامنه را با قتل ندا آقا سلطان مقایسه کرده و نوشته "سناریوی شماره 2 ندا آقاسلطان با کشتن خواهر زاده موسوی کلید خورد."

فارس به نقل از "رسانه های داخلی" یادآور شده است که در آستانه برگزاری تظاهرات روز 16 آذر هم "فتنه گران" با وارد کردن آمپول های سمی در صدد توطئه چینی و قتل دانشجویان بودند که این توطئه خنثی شد.

تجمع های اعتراضی روز گذشته در تهران همراه با تصاویر و فیلم های تهیه شده توسط شاهدان عینی، از جمله شامل تصاویر مقابله مردم با نیروهای دولتی، به طور گسترده در رسانه های خبری بین المللی انعکاس یافته است.

همچنین، اخباری از برگزاری تظاهرات اعتراضی و درگیری عزاداران با نیروهای امنیتی در چند شهر دیگر، از جمله اصفهان، نجف آباد و شیراز نیز منتشر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از محمد رضا حبیبی، دادستان اصفهان، گزارش کرد که در روز عاشورا ماموران دولتی "با افرادی که شعارهای انحرافی سر می دادند" برخورد کرد.

آقای حبیبی با تاکبد براینکه درگیری های اصفهان تلفاتی نداشته، گفته است که تعدادی از کسانی که "علیه اصول قانون اساسی، ارزش های نظام و مسئولان شعار می دادند، بازداشت شدند اما کسی زخمی نشد."

در کرمانشاه، استاندار و امام جمعه شهر کرمانشاه، با صدور بیانیه ای آنچه را که حرمت شکنی
عاشورا خوانده اند محکوم کرده و از برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی در روز سه شنبه خبر داده اند.


BBC

No comments:

Post a Comment