Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عراق، ایران را به تجاوز مکرر به مرزهای خود متهم کرد

هوشیار زیباری، وزیر امورخارجۀ عراق، در روز شنبه جمهوری اسلامی ایران را به تجاوز مکرر به مرزهای عراق از سال ٢٠٠٦میلادی به این سو متهم کرد .

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که از بغداد مخابره کرده است یادآور می شود که اتهام وزیر امورخارجۀ عراق به جمهوری اسلامی ایران یک هفته پس از اشغال یک چاه نفتی مورد اختلاف دو کشور از سوی سربازان ایرانی عنوان می شود.

وزیر امورخارجۀ عراق افزود ایرانیان از سه سال پیش به این سو برای تکنسین های عراقی که به سر این چاه رفته اند مزاحمت ایجاد کرده و به تیراندازی به سوی آنان یا به بازداشت شان اقدام کرده اند. هوشیار زیباری از وجود مشکلات و اختلافاتی میان عراق و ایران در عرصه های گوناگون از جمله مرزها، آب و میدان های مین خبر داد و گفت پروندۀ ایران در وزارت امورخارجۀ عراق قطورترین پروندۀ این وزارت خانه است. به گفتۀ وزیر امورخارجۀ عراق سابقۀ بسیاری از این مشکلات به دوران صدام حسین و جنگ هشت سالۀ میان دو کشور بر می گردد.

در روز ٢٧ آذر ( ١٨دسامبر) شرکت نفت دولتی عراق اعلام کرده بود که در حدود ده تنی از سربازان ایرانی بر سر چاه شمارۀ ٤ حاضر شده و پرچم جمهوری اسلامی ایران را برفراز آن به اهتزاز درآورده اند. این سربازان مألاً چند روز بعد از این منطقه عقب نشینی کردند.

در روز پنجشنبه، منوچهر متکی- وزیر امورخارجۀ ایران- پس از چند روز سکوت مقامات تهران، اشغال چاه نفتی واقع در منطقه ای به نام "فکّه" را از سوی سربازان ایرانی تأیید کرده بود و آن را اقدامی متقابل از سوی ایران پس از حضور عراقی ها بر سر این چاه خوانده بود. با وجود این منوچهر متکی از توافق تهران و بغداد بر سر تشکیل یک کمیتۀ فنی در این ارتباط خبر داده بود


Source: http://www.rfi.fr/actufa/articles/120/article_10117.asp

No comments:

Post a Comment