Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کروبی: جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته اند


مهدی کروبی از رهبران معترضان ایران در پیام تسلیت خود از خشونتهای "وصف ناپذیر" و "گناه نابخشودنی" حکومت علیه تظاهرکنندگان روز عاشورا به شدت انتقاد کرده و گفته است حتی شاه هم "حرمت عاشورا" را نگاه داشت.

آقای کروبی در این بیانیه که در وبسایت شخصی او منتشر شده گفته است "براستی چه شده که حکومت برخواسته از قیام عاشورا، در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است."

وی افزوده "آنان که هویت و شناسنامه این انقلابند و روزگار مبارزه در صف اول مبارزان بودند، بیاد دارند که در عاشورای 1342 تظاهراتی عظیم با شعارهایی تند علیه شاه صورت گرفت اما رژیم ستم شاهی حرمت عاشورا نگاه داشت و کشتار، سرکوب و دستگیری رهبران مبارزه و در راس آن امام را به روزهای بعد موکول کرد."

در ادامه بیانیه مهدی کروبی آمده است: "یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی شود و آنان را به خاک و خون می کشند. یا رب چه شده است که حرمت خون مردم در این ماه عزیز هم رعایت نمی گردد. یا رب چه شده است که برگزاری مراسم ختم مرجع تقلیدی مجاهد و مبارز تحمل نمی گردد و مراکز مقدس، بیت و حسینیه بنیانگذار این نظام در شب عاشورا مورد تهاجم و تخریب قرار می گیرد."

وی با اشاره به تحولات هفت ماه گذشته همچون بازداشت های "غیرقانونی" فعالان سیاسی، برگزاری دادگاه های "نمایشی" و خشونت "بی حد و حصر" در کهریزک از "لجاجت، خیره سری و عدم تمکین به قانون و حقوق مردم" به شدت انتقاد می کند.

مهدی کروبی سپس به ماجرای سخنرانی تاسوعای محمد خاتمی در حسینیه جماران اشاره می کند: "در شب عاشورا عده ای از اوباش اجیر شده به حسینیه جماران که کانون مواضع بی نظیر و روشنگرانه امام خمینی (ره) بود به بهانه سخنرانی شخصیتی که مواضع اش همواره در چارچوب نظام بوده و از خطوط قرمز عبور نمی کرده، با هماهنگی مراکزی خاص، بطور وحشیانه ای حمله کردند و به تخریب این حسینیه پرداختند. ... در شب عاشورای حسینی، شیعه حسین (ع) را در ماتم حسین (ع) می زنند و هر آنچه که می خواهند در امنیت کامل انجام می دهند."

اظهارات مهدی کروبی در حالی مطرح می شود که پلیس تهران کشته شدن ۵ نفر در درگیری های روز عاشورا در تهران را تایید کرده است.

یکی از کشته شدگان علی حبیبی موسوی خامنه، خواهرزاده میرحسین موسوی از رهبران اصلی مخالفان در ایران است که گفته می شود با شلیک گلوله در تهران کشته شده است.

اما فرماندهی نیروی انتظامی ایران تهران استفاده از سلاح گرم را رد کرده و مرگ کشته شدگان را مشکوک خوانده است: "کارشناسان در صدد شناسایی عوامل مشکوک در این حادثه می باشند."

در اطلاعیه پلیس تهران آمده است که نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم از "تجهیزات ضد اغتشاش" استفاده کرده و نیروهای پلیس سلاح گرم نداشته اند.

به گزارش وب سایت کلمه، وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، در خیابان آزادی تهران به علی موسوی شلیک شده و گلوله به کتف او اصابت کرده است.

اعتراضات در شهرهای دیگر ایران
گزارش هایی هم از درگیری میان معترضان و نیروهای انتظامی و امنیتی در نجف آباد، اصفهان، شیراز، اراک، مشهد و اردبیل منتشر شده است.

سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت ایران اسلامی گزارش داده است که مأموران انتظامی و امنیتی از گردآمدن عزاداران معترض در مسجد اعظم محله حسین آباد اصفهان جلوگیری و خانه آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی را هم محاصره کرده اند.

این سایت نوشته است که نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک آور و گاز فلفل به معترضان حمله کرده اند.

یک خبرنگار هم از نجف آباد به بی بی سی فارسی گفت که درگیری های شدیدی در این شهر میان عزاداران معترض و مأموران حکومتی روی داده است.

سایت جرس از شیراز گزارش داده است که مأموران انتظامی و لباس شخصی به راهپیمایی مسالمت آمیز معترضان هجوم آورده اند و این راهپیمایی را به خشونت کشیده اند.

تصاویری هم از تجمع اعتراضی عزاداران در اراک در شبکه های اجتماعی اینترنتی منتشر شده است.

دولت ایران خبرنگاران خارجی را از پوشش مستقیم این تجمعات منع کرده است.

BBC

No comments:

Post a Comment