Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پژواک: ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی در ایران؛ مسئول کیست؟

ناظران و کارشناسان هشدار می دهند که خشونت در وجوه و لایه های مختلف جامعه ایران رواجی فزاینده پیدا کرده است و بزهکاری ها و ناهنجارهای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری در عرصه های گوناگون دیده می شود.

مقامات مسئول نیز هر از گاهی آمارهایی در همین زمینه منتشر می کنند. کانون اصلاح و تربیت هفته گذشته اعلام کرد که طی 5 سال اخیر ورودی زندانیان این کانون در تهران 2 برابر شده است.

آمارهایی که مقامات رسمی ایران هفته گذشته در باره افزایش شمار "قتل های خانوادگی" و افزایش "خشونت" در جامعه منتشر کردند، سوالات بسیاری را در مورد مبانی اخلاقی در جامعه ایران و نیز راهکارهایی که برای مهار این وضعیت در پیش گرفته شده را مطرح می کند. آیا مجازات و بحث های فراوان در باره مجازات هایی نظیر اعدام و سنگسار به کاهش جرم انجامیده و یا در کم کردن رفتارهای مغایر با هنجارهای رسمی تاثیر داشته است؟

حادثه قتل یک جوان ایرانی در میدان کاج تهران که در برابر چشم حاضران و در حضور نیروی انتظامی رخ داد، این سئوال را بار دیگر در برابر پژوهشگران و ناظران مسائل اجتماعی قرار می دهد که چرا جامعه ایرانی تا به این حد با خشونت دست و پنجه نرم می کند و چرا به رغم تاکیدهای بسیار و بی وقفه حکومتی بر اخلاق، وفاداری به هنجار و قانون متزلزل و سخت شکننده به نظر می رسد؟

آیا تزلزل اخلاق عمومی در ایران که به عنوان نمونه در عادی شدن دروغگویی و ریاکاری به عنوان روشی برای بقای اجتماعی و کاستن از آسیب های شخصی نمود یافته، حاصل سیاست ها و ایدئولوژی حاکم بوده است یا باید برای آن ریشه های دیگری هم جست و جو کرد؟

نقش دولت ها و رویدادهای سیاسی در شکل گیری چنین وضعیتی چیست؟

در برنامه این هفته پژواک، همین موضوعات در گفت و گوی جمشید برزگر، مهرداد درویش پور، استاد جامعه شناسی در سوئد و حسن قاضیان جامعه شناس و فرهنگ پژوه ایرانی در آمريکا بررسی شده است.

***

برنامه رادیویی پژواک به بررسی رویدادها و مباحث مختلفی در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران اختصاص دارد. شما می توانید این برنامه را هر پنج شنبه شب در نیمه دوم برنامه جام جهان نما بشنوید.

این برنامه صبح هر جمعه هم در برنامه چشم انداز بامدادی تکرار می شود و شما می توانید آن را از وبسایت ما نیز بشنوید و از طریق همین سایت دیدگاه ها و نظرات خود را در باره برنامه یا سخنان میهمانان برنامه به این نشانی بفرستید
بشنوید



pezhwak@bbc.co.uk

No comments:

Post a Comment