Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
jadidrah.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daftareghermez.com

سرخط‌ خبرها

آتش سوزیهای استان گلستان به جنگلهای شرق مازندران رسید
آتش سوزی در جنگلهای استان گلستان که دو هفته پیش آغاز شد به جنگلهای «گلوگاه» در شرق مازندران رسیده است. بخشهایی از جنگلهای دِنا در جنوب غربی ایران نیز دچار حریق شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، آتش سوزی در جنگلهای گلوگاه مازندران از روز سه شنبه آغاز شده ولی بعلت صعب العبور بودن منطقه ، تردد خودروهای آتش نشانی با مشکلاتی مواجه شده و عملیات مهار آتش به کندی پیش میرود. آتش سوزی گسترده جنگلهای شمال ایران از روز ۲۶ آبان و در چهار نقطه از جنگلهای گلستان آغاز شد. وسعت جنگلهای این منطقه ۴۵۰ هزار هکتار است و بخشهایی از آن دو میلیون سال قدمت دارد.

نشست دو روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد
نشست دو روزه ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد . یوکیا آمانو ، مدیر کل آزانس در سخنرانی افتتاحیه این نشست از عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس انتقاد کرد. آقای آمانو گفت : " آژانس به همکاری ایران برای رفع نگرانی از ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ایش ، نیاز دارد" مدیر کل آژانس بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست اجازه دسترسی به تمام تاسیسات هسته ای ، دستگاهها ، اسناد و کادر موجود در این تاسیسات را صادر کند. قرار است در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده نمایندگان گروه ۵ +۱ و ایران ، مذاکرات هسته ای را در ژنو از سر بگیرند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، به شش ماه زندان محکوم شد
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، روز چهارشنبه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر اهواز، رضا رخشان، رئیس هیئت مدیره این سندیکا را ، به اتهام « نشر اکاذیب » به شش ماه زندان محکوم کرده است. این حکم در حالی صادر شد که آقای رخشان در دادگاه بدوی از اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی تبرئه و با وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، حکم شش ماه زندان برای رضا رخشان را حکمی « بسیار سختگیرانه و ناعادلانه» خواند و بر حق قانونی این سندیکا در دفاع از اعضای آن تأکید کرد. حکم شش ماه زندان برای رضا رخشان همزمان با تشدید فشارها بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه صادر شده است.

دادگاه عالی سوئد درخواست لغو حکم بازداشت بنیانگذار سایت ویکی لیکس را رد کرد
دادگاه عالی سوئد در خواست لغو حکم بازداشت جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت ویکی لیکس را رد کرد. دادستانی سوئد آقای آسانژ را به اتهام تجاوز تحت پیگرد قانونی قرار داده و دادگاه حکم بازداشت او را برای بازجویی صادر کرده است. آقای آسانژ این اتهامات را رد کرده و میگوید این کارها برای مخدوش کردن چهره او انجام میشود. وب سایت ویکی لیکس که توسط جولیان آسانژ پایه گذاری شده چند ماه پیش اسناد محرمانه وزرات دفاع آمریکا درباره جنگهای عراق و افغانستان را منتشر کرد. ویکی لیکس از یکشنبه گذشته نیز انتشار بیش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه وزات خارجه آمریکا را آغاز کرد . بیشتر این اسناد مربوط است به گفتگوهای خصوصی دیپلماتهای آمریکایی با مقامات بلند پایه کشور های مختلف جهان.

ساموئل کوهن ، مخترع بمب نوترونی درگذشت
ساموئل کوهن،فیزیکدان آمریکایی و مخترع بمب نوترونی روز یکشنبه درگذشت. پسر آقای کوهن با اعلام این خبر گفته است پدر ۸۹ ساله اش که به سرطان معده مبتلا بود در خانه اش در کالیفرنیا درگذشته است. آقای کوهن در بحبوحه جنگ سرد بمب بحث بر انگیز نوترونی را در سال ۱۹۵۸ اختراع کرد. این نوع بمبها با پخش اشعه های نوترون سبب کشته شدن جانداران میشوند ولی آسیبی به ساختمانها و اجسام دیگر وارد نمی کنند. در سال ۱۹۸۱ رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا برای مقابله با تانکهای اتحاد جماهیر شوری در اروپای شرقی، دستور ساخت ۷۰۰ کلاهک مجهز به بمبهای نوترونی را صادر کرد. این بمبها مدتی بعد نابود شدند.

هوای تهران همچنان در شرایط هشدار قرار دارد
یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفته است: هوای تهران همچنان دروضعیت هشدار قرار دارد و افزایش ذرات معلق در هوا به تشدید آلودگی هوای تهران منجر شده است. به گفته او سکون هوای تهران نسبت به چند روز پیش ،بیشتر شده و این موجب افزایش میزان آلایندگی هوا شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، میدان فتح و آزادی از لحاظ آلاینده مونوکسید در شرایط اظطراری قرار دارند. دولت روزهای چهارشنبه و پنج شنبه را تعطیل اعلام کرده و تردد خودروها کنترل میشود ولی هنوز معلوم نیست که آیا روز شنبه ادارات ، بانکها و مدارس باز خواهند شد یا نه. قرار است مسئولین استانداری تهران و دیگر نهادهای دولتی، در جلسه روز جمعه خود، در این باره تصمیم بگیرند. آلودگی هوای تهران و تعطیلی دو روزه هفته جاری و تعطیلی چهار شنبه گذشته امری کم سابقه در تهران است.

براساس اسناد ویکی لیکس،یک مقام قضایی اسپانیا گفته است: روسیه با حکومت مافیایی اداره میشود
یک مقام قضایی ارشد اسپانیا، دولت روسیه را به حکومتی مافیایی تشبیه کرده و گفته است احزاب سیاسی در این کشور دست در دست گروههای تبهکارو سازمان یافته کار میکنند. دراسناد محرمانه دولت آمریکا که توسط سایت ویکی لیکس منتشر شده است به نقل از حوزه گونزالس، یکی از قضات ارشد اسپانیا،گفته شده که سرویسهای اطلاعاتی روسیه از گروههای مافیایی برای انجام عملیات جنایی مانند قاچاق اسلحه استفاده کرده اند. آقای گونزالس بیش از یک دهه فعالیتهای مافیای روسیه در اسپانیا را زیر نظر داشته و تحقیقات مفصلی دراینباره انجام داده است. حوزه گونزالس نقش ولادمیر پوتین نخست وزیر کنونی روسیه را در رهبری مافیای آن کشور نیز سئوال برانگیز خوانده است.

عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، بازداشت شد
عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، روز چهارشنبه در شیراز دستگیر و روانه‌ی زندان شد. آقای شهبازی که سابقه‌ی مدیریت مؤسسه‌ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مطالعات تاریخ معاصر ایران را در کارنامه‌ی خود دارد، پیشتر به خاطر انتشار کتابی بر روی اینترنت با موضوع زمین خواری در استان فارس، به یک سال و نیم زندان محکوم شده بود.عبدالله شهبازی که با اعلام شکایت برخی فرماندهان سپاه و بسیج محاکمه شد، در پایگاه اینترنتی خود مدعی شده بود که افشاگری‌های وی موجب برکناری عبدالعلی جعفری از فرماندهی در سپاه و کناره گیری محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز، شده است.

صرف نظر کردن بلاروس از ذخاير اورانيوم غنی‌شده‌
دولت بلاروس با رويگردانی از سياست هسته‌ای پيشين خود، اعلام کرد: از ذخاير اورانيوم غنی شده‌اش، که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، صرف نظر خواهد کرد.اين تصميم دولت بلاروس با استقبال واشنگتن مواجه شد که پيشتر گفته بود در صورت اتخاذ چنين تصميمی از ساخت نيروگاه هسته‌ای در آن کشور با سوخت اورانيوم کمتر غنی‌شده حمايت خواهد کرد. بلاروس، از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهير شوروی، در سال ۱۹۹۴ تسليحات هسته‌ای به جا مانده از دوران حکومت کمونيستی را تحويل مسکو داد اما اورانيوم غنی‌شده را برای آنچه مصارف تحقيقاتی می‌خواند در خاک خود نگه داشت.

مقام‌های آمريکايی تحريم های اعمال شده عليه ايران را مؤثر خواندند
مقام‌های وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داریِ آمريکا تأثير تحريم‌های اعمال شده عليه ايران را شديد توصيف کرده و می‌گويند اين تحريم‌ها توانايی ساخت تسليحات هسته‌ای ايران را تحليل برده است.استوارت لِوی، معاون وزير خزانه‌داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی و ويليام برنز مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمريکا در گفتگوهای پنج بعلاوه‌ی يک و ايران، روز چهارشنبه در برابر کميسيون روابط خارجی مجلس نمایندگان آن کشور اظهار داشتند که دور تازه‌ی تحريم‌ها باعث انزوای بيشتر ايران نيز شده است.اين سخنان در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گويند تحريم‌های بين‌المللی نميتواند بر برنامه‌ی هسته‌ای تهران تأثير گذارد يا سياست جاری کشور در اين باره را تغيير دهد.

علی مطهری: سخنان احمدی‌نژاد خلاف واقع است
علی مطهری، نماينده‌ی مجلس شورای اسلامی، سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی در مراسم سالمرگ علی کردان، وزير سابق کشور را خلاف واقع توصيف کرد.آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجلس يادبود علی کردان با اشاره به استيضاح و برکناری وی در مجلس، آن را توطئه‌ای خوانده بود که با کمکِ به توصيف وی استعمار پير انگلستان انجام شد.آقای مطهری به عنوان طراح اصلیِ استيضاح علی کردان، اين سخنان را توهين به نمايندگان ارزيابی کرده است.علی کردان سه ماه پس از انتخابش به عنوان وزير کشور در سال ۱۳۸۷، به دليل استفاده از مدرک جعلی دانشگاه آکسفورد انگلستان استيضاح و از کار برکنار شد.

پاکستان نگرانی درباره احتمال افتادن مواد هسته ای این کشور به دست تروریست ها را رد کرد
بدنبال انتشار یادداشت سفیر سابق آمریکا در اسلام آباد درسایت ویکی لیکس ، پاکستان نگرانی درباره احتمال افتادن موادهسته ای این کشور بدست تروریست ها را رد کرد. سوزان پترسون، سفیر سابق آمریکا در اسلام آباد دراین یادداشت، درباره توانائی دولت پاکستان در حفظ امنیت مواد هسته ایش ابراز تردید کرده و گفته است که این احتمال وجود دارد که برخی کارکنان تاسیسات هسته ای پاکستان بتدریج مواد هسته ای را خارج و در اختیار ترویست ها بگذارند. در این یاداشت که به تابستان 2008 مربوط می شود، همچنین گفته می شود که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان با حملات هواپیماهای بی سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان با افغانستان مخالفتی ندارد. در این یاداشت اضافه شده که فرقی نمی کند که آمریکا چقدر پول به ارتش پاکستان بدهد، این ارتش هرگز حاضر نمی شود دست از حمایت از گروههای شورشی بر دارد چرا که آنها را برای مقابله با هند ضروری می داند.

سایت آمازون دیگر میزبان ویکی لیکس نخواهد بود
به گفته سناتور جو لیبرمن، نماینده کنگره آمریکا، سایت آمازون به آنها اطلاع داده است که دیگر میزبان ویکی لیکس نخواهد بود. آقای لیبرمن افزود که امیدوار است کمپانی های دیگری که ویکس لیکس از سایت های آنها برای انتشار اسناد به سرقت رفته وزارت خارجه آمریکا استفاده می کند، از تصمیم آمازون پیروی کنند.

آمریکا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته ای هفته آینده با ایران سازنده باشد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج شنبه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته ای هفته آینده با ایران سازنده، باشد. پی جی کرولی گفت که واشنگتن دراینباره دچار توهم نیست و متوجه است که این مذاکرات ممکن است دشوار باشد و ایران با قصد مذاکرات سازنده در جلسه شرکت نکند،اما آمریکا امیدوار است که مذاکرات مفید باشد. قرار است سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ایران و گروه پنج بعلاوه یک، پانزدهم آذر در ژنو دیدار کنند.

نشست شورای حکام آژانس از پنج شنبه در وین آغاز می شود
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز پنج شنبه دروین تشکیل جلسه می دهد تا تازه ترین گزارش های مدیر کل آژانس را، از جمله درباره برنامه هسته ای ایران بررسی کند. به گزارش خبرگزاری ها، نماینده آلمان در آژانس گفته است که خودداری ایران از اجرای قطعنامه های سازمان ملل وعدم همکاریش با آژانس، تردید ها درباره برنامه هسته ای ایران را تقویت می کند. نشست شورای حکام در حالی برگزار می شود که قرار است مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک نیز روز دوشنبه در ژنو آغاز شود.

اخوان المسلمین از شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی مصر منصرف شد
در پی اعلام نتایج دور اول انتخابات پارلمانی مصر، اخوان المسلمین اعلام کرد که از شرکت در دور دوم انتخابات منصرف شده است. مطابق نتایج اعلام شده، نامزدهای حامی اخوان المسلمین، نتوانستند حتی یک کرسی بدست آورند و تنها 30 تن از آنها به دور دوم راه یافتند. حزب حاکم ملی، وابسته به حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصردر دور اول به پیروزی مطلق رسید.اخوان المسلمین دولت را به تقلب گسترده متهم کرده است، اما دولت می گوید اخوان المسلمین پس از شکست، این ادعا را مطرح می کند. دور دوم انتخابات یکشنبه آیِنده گزار می شود.

برف و کولاک باعث بستن شدن فرودگاه های بزرگ اروپا شد
بارش برف سنگین و کولاک و کاهش شدید درجه هوا در بخش وسیعی از اروپا باعث شد تا چند فرودگاه بزرگ بسته شود. فرودگاه های گَت ویک ِ لندن، ادینبورگ در اسکاتلند، ژنو در سوئیس و لیون در فرانسه تعطیل شدند و حمل و نقل جاده ای در بسیاری از شهرها مختل شد. در آلمان نیز حدود 2000 مورد تصادف رانندگی گزارش شده و رفت و آمد در بخش یزرگی از جاده های بریتانیا به دشواری انجام می شود. درجه سرمای هوا در یکی از شهرهای لهستان سه شنبه شب به 26 درجه زیر صفر رسید که به مرگ هشت بی خانمان انجامید.

کلینتون: انتشار اسناد ویکی لیکس مانع کار دیپلماتیک واشنگتن نمی شود
هیلاری کلنیتون، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که اقدام ویکی لیکس در انتشارغیر قانونی اسناد این وزارت خانه، مانع کار دیپلماتیک واشنگتن نمی شود. خانم کلینتون در کنفرانس خبری در قزاقستان افزود که هیچ کشوری در اینباره ابراز نگرانی نکرده است. در همین حال ویلیام برنز، از معاونان وزارت خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور با توصیف اقدام ویکی لیکس به عنوان «اعتماد شکنی نفرت انگیز» ، گفت اینکار به توانایی آنها در انجام وظایف دیپلماتیکشان لطمه زده است.

آمریکا: تحریم ها مانع از میلیاردها دلار سرمایه گذاری در بخش انرژِی ایران شده است
ویلیام برنز، از معاونان وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که تحریم ها علیه ایران سبب شده است تا این کشور میلیاردها دلار سرمایه گذاری بالقوه در بخش انرژی خود را از دست بدهد. آقای برنز افزود که میزان این سرمایه ها 50 تا 60 میلیار دلار برآورد می شود که باید از دست دادن فناوری و دانش پیشرفته را نیز به آن افزود. ویلیام برنز در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شهادت می داد. آقای برنز در عین حال تاکید کرد که هنوز برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق دپیلماتیک فرصت هست و در بر روی ایران همچنان باز است.

شورای اروپا و عفو بين الملل اعدام شهلا جاهد را محکوم کرد ند
شورای اروپا و سازمان عفو بین الملل اعدام شهلا جاهد، متهم به قتل یک زن را رد تهران محکوم کردند. شورای اروپا در بیانیه ای گفته است که « باردیگر شاهد نادیده گرفتن حقوق بنیادی بشر در جمهوری اسلامی بودیم.» شهلا جاهد، همسر موقت ناصر محمدخانی، فوتبالیست سابق ایرانی، در سال ۱۳۸۱ به اتهام قتل لاله سحرخيزان، همسر آقای محمد خانی ، بازداشت و هشت سال گذشته را در زندان سپری کرده بود. او صبح چهارشنبه در زندان اوین بدار آویخته شد.

آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، اعزام زنان ورزشکار به خارج را "مایه شرمساری" دانست
آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، اعزام زنان ورزشکار به مسابقات بین المللی را "مایه شرمساری" دانست و خواستار توقف آن شد.در بازی های آسیایی چین که اخیرا برگزار شد، ۸۸ زن در کاروان ورزشی ايران حاضر بودند که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بود.به گزارش رسانه های ایران، آقای گلپایگانی روز سه شنبه در دیدار با شماری از اعضای جامعه روحانیت شیراز همچنین "گناهان و بدحجابی‌ها" را از دلایل بروز خشکسالی در ایران دانست.

طبق اسناد « ویکی لیکس» اردن با گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا مخالف بوده است
اسناد منتشر شده توسط سایت « ویکی لیکس » نشان می دهند که اردن با گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا مخالف بوده است.طبق یکی از این اسناد، عبدالله دوم، پادشاه اردن، به جرج میچل، فرستاده ویژه واشینگتن به خاورمیانه گفته است:تا وقتی که حکومت ایران از تروریسم و برنامه هسته ای و سلطه جویی دست برنداشته است، تعامل با آن در حکم پاداش دادن به افراطیون استدر سند مذکور همچنین آمده است: مقام های اردنی ایران را به یک"هشت پا" تشبیه می کنند که با بازوهایش می کوشد طرح های کشورهای غربی و دولت های میانه روی منطقه را با شکست روبرو کند.ایران اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس را ساختگی می داند.

در اعتراض به استفاده از نام دیگری به جای خلیج فارس توسط نیروی دریایی آمریکا، ایران ،سفیر سوئیس را احضار کرد
وزارت خارجه ایران، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا، برای اعتراض به استفاده از نام "خلیج عربی" توسط نیروی دریایی آمریکا و توسط دو تن از معاونان وزیر خارجه آمریکا، احضار کرد.نیروی دریایی آمریکا در دستور العملی از پرسنل خود خواسته است تا به جای نام خلیج فارس از نام "خلیج عربی" استفاده کنند.معاون وزیرخارجه ایران در دیدار با سفیر سوئیس با اعتراض شدید به این امر گفته است: "جای تعجب است که كشوری كه خود چند صد سال بیشتر قدمت ندارد، به دلیل دشمنی غیرمنطقی با جمهوری اسلامی ایران اقدام به جعل نام برای پهنه آبی خلیج فارس كه قدمتی چند هزار ساله دارد كند."

نخست وزیر روسیه به آمریکا درباره عدم تصویب پیمان "استارت جدید" هشدار داد
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، نسبت به عدم تصویب پیمان "استارت جدید" توسط سنای آمریکا هشدار داد.آقای پوتین در گفت و گویی با شبکه سی ان ان که روز سه شنبه ضبط شده است، گفت، در صورت عدم تصویب این پیمان، روسیه سلاح های اتمی و نیروهای تهاجمی خود را افزایش خواهد داد.روسیه و آمریکا در پیمان استارت که فروردین ماه امسال امضا کردند، متعهد شده اند که تعداد کلاهک های هسته ای خود را به طور چشمگیری کاهش دهند.

No comments:

Post a Comment