Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

افزايش كم‌سابقه بودجه و فعاليت‌ها‌ي بسيج

دولت محمود احمدي‌نژاد در ماه‌هاي گذشته توجه ويژه‌اي به نيروهاي نظامي داشته و بودجه آنها را تا ۵۰ درصد افزايش داده. اكنون فرمانده‌ بسيج از گسترش كم‌سابقه فعاليت و ۲ تا ۷ برابر شدن بودجه‌ي نيروهاي تحت فرمانش خبر مي‌دهد.

مجموع بودجه نهادهاي نظامي از ١١٢۵٠ ميليارد تومان در سال ٨٨ به ١۴٧۵٣ ميليارد تومان در سال ٨٩ افزايش يافته است. بنابر آماري كه از جزييات لايحه‌ي بودجه سال جاري منتشر شده سهم وزارت دفاع از اين افزايش بيش از ۵۰ درصد بوده است. بودجه سپاه از ۴٨۵٠ ميليارد تومان به ۵٨٢۵ ميليارد تومان رسيده است. اكثريت اصولگراي مجلس هشتم نيز توجه ويژه‌اي به نيروهاي بسيج دارند و هم‌صدا با دولت خواستار گسترش امكانات اين نهاد شده‌اند.

افزايش "وصف‌ناشدني" فعاليت بسيج

سردار محمد‌رضا نقدي، در ديدار با فرماندهان بسيج از افزايش شمار پايگاه‌هاي اين نيرو خبر داد و گفت «اعتبارات احداث پايگاه‌ها با همكاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قانون پيش‌بيني شده است.» ظاهرا گسترش اين پايگاه‌ها چنان وسيع است كه فرمانده بسيج نيز آن را "وصف‌ناشدني" عنوان مي‌كند.


خبرگزاري فارس روز گذشته، پنج‌شنبه هفتم مرداد، از قول نقدي نوشت «امسال يك حركت وصف‌ناشدني در افزايش پايگاه‌هاي مقاومت بسيج درسطح كشور ايجاد شده كه در طول سال‌هاي گذشته بي‌نظير است.» تعداد پايگاه‌هاي جديد در سال ۸۹ به هفت هزار مي‌رسد.


زنان بسيجي

پايگاه‌هايي براي "مسائل ديگر"

محمدرضا نقدي با اشاره به اينكه اعتبار پايگاه‌هاي بسيج دو تا هفت برابر افزايش خواهد يافت گفت «با احداث پايگاه‌ها، فعاليت بسيجيان بيش از گذشته ارتقا مي‌يابد.» او مدعي است «خدمت‌رساني به مردم يكي از وظايف اصلي پايگاه‌هاي مقاومت بسيج است.» فرمانده بسيج مي‌گويد «پايگاه‌ها نقش مهمي در كاهش شكاف اجتماعي و مسائل ديگر دارند.»


در حالي كه سردار نقدي در مورد آنچه "مسائل ديگر" خوانده توضيحي نداده است منابع نزديك به اطلاح طلبان افزايش چشمگير اعتبارات نيروهاي بسيج را با نقش آنها در مقابله با جنبش اعتراضي شهروندان مرتبط مي‌دانند. سايت اينترنتي جرس مي‌نويسد «پايگاه‌هاي بسيج و اعضاي آن، يكي از مراكز اصلي سركوب اعتراضات مردمي در حوادث پس از انتخابات به شمار مي‌آيد.»

اكتفا نكردن به بودجه دولتي

سران جمهوري اسلامي بارها نقش بسيج در مقابله با ناآرامي‌هاي پس از انتخابات را، كه در ادبيات رسمي حكومت "فتنه" و "اغتشاش" خوانده مي‌شود تحسين كرده‌اند. سردار نقدي پانزدهم ارديبهشت در مراسم دهمين سالگرد تاسيس بسيج سازندگي گفت «ظرفيت به‌وجود آمده در بسيج در خدمات رساني به مردم بايد در كوتاه‌ترين زمان به افزايش صد برابري برسد.»


گفته مي‌شود نيروهاي شبه‌نظامي بسيج به جز منابعي كه مطابق برنامه بودجه‌ي ساليانه در اختيارشان قرار دارد از منابع ديگري نيز حمايت مي‌شوند. فرمانده بسيج در مراسم ياد شده مي‌گويد «نبايد فراموش كرد كه بودجه‌هاي دولتي محدوديت دارند و نبايد صرفا به اين بودجه‌ها اكتفا كرد.»


فرماندهي نيروهاي بسيج پيش از انتخابات سال گذشته بر عهده‌ي حسين طائب، يكي از چهره‌هاي امنيتي و از معتمدان آيت‌الله علي خامنه‌اي قرار داشت. از آن پس سردار نقدي به اين سمت منصوب شده. مهدي كروبي و ميرحسين موسوي، دو نامزد معترض به نتايج اعلام شده‌ي انتخابات بارها نيروهاي بسيج و سپاه را به دست داشتن در آنچه "كودتاي انتخاباتي" عنوان مي‌شود متهم كرده‌اند.

No comments:

Post a Comment