Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نماینده زاهدان در اعتراض به وضعیت امنیتی استعفا کرد

در پی وقوع دو انفجار مرگبار در زاهدان، حسینعلی شهریاری، نماینده این شهر در مجلس ایران از سمت خود کناره گیری کرد و دو نماینده دیگر استان سیستان و بلوچستان هم تهدید به استعفا کردند.

آقای شهریاری روز جمعه ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) در استعفا نامه خود خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: "با وجود پیگیری های فراوان اینجانب، متأسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است، انجام دهند".

او در این نامه نوشته است که "برای تأمین امنیت و احقاق حقوق شهروندی" مردم زاهدان از سمت خود استعفا می کند.

پیمان فروزش، نماینده دیگر زاهدان و عباسعلی نورا، نماینده زابل در مجلس ایران هم گفته اند که در صورت تأمین نشدن امنیت استان سیستان و بلوچستان از نمایندگی مجلس کناره گیری خواهند کرد.

دو انفجار انتحاری که پنجشنبه شب (۲۴ تیر) در برابر مسجد جامع شهر زاهدان (متعلق به شیعیان) روی داد، ده ها کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی به جا گذاشت.

"جنبش مقاومت مردمی ایران" موسوم به جندالله مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و گفته است که دو تن از اعضای طایفه ریگی، به نام های عبدالباسط و محمد عامل انفجارهای پنجشنبه شب بوده اند.

سه نماینده معترض استان سیستان و بلوچستان در مجلس از ضعف مدیریت و نحوه اداره این استان انتقاد کرده اند.

آقای شهریاری از جمله گفته است: "دولت اجازه دهد مردم این استان همچون گذشته مشکلات امنیتی خود را با ریش سفیدی میان قبایل حل کنند".

از جمله نگرانی هایی که سه نماینده مذکور مطرح کرده اند، تشدید اختلافات قومی و مذهبی در اثر انفجارهای روز پنجشنبه است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران هم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این انفجارها نوشته است: "از مردم شریف زاهدان و استان اعم از شیعه و سنی می خواهم با بیداری و هوشیاری، آرامش خود را حفظ نموده و خصوصا از برادران اهل سنت می خواهم با برادران و خواهران دینی خود احساس همدردی نمایند".

"ما جامعه اهل سنت شهر زاهدان و استان، خود را در غم شهدا شریک دانسته و خود را صاحب عزا می دانیم."
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
او گفته است که جامعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان خود را "صاحب عزا" می دانند.

'ناآرامی در زاهدان'

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش ها از زاهدان، گروهی ناشناس پس از انفجارهای پنجشنبه شب، به یک پاساژ متعلق به بلوچ ها در این شهر حمله کرده و تعدادی از مغازه های این پاساژ را به آتش کشیده اند.

عادل مزاری، مدیر مسئول هفته نامه "صبح زاهدان" در این مورد به بی بی سی فارسی گفت که چنین اقداماتی در گذشته هم سابقه داشته است.

به گفته آقای مزاری، پس از انفجار انتحاری خردادماه سال گذشته در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان هم عده ای از جوانان به تعدادی از ماشین ها و مغازه ها حمله کرده بودند: "آنجا بوتیکی هست به اسم بوتیک لته یا همان گاراژ سلمان زاده که جوان ها در اعتراض به آن عملیات آنجا را به آتش کشیدند".

اما او تأکید کرد که این گونه واکنش ها تاکنون چندان وسیع نبوده است.

آقای مزاری گفت: "این جور اقدامات توسط یک عده جوان به صورت محدود صورت می گیرد و بزرگان و عقلای قوم، هم در شیعه و هم در سنی، این حرکت ها را به صلاح نمی دانند".

احتمال بروز درگیری های قومی و مذهبی در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان از مهم ترین نگرانی های مسئولان امنیتی ایران است.


*******************
Shahriari zabli sag: In shomaahaa hasteed ke baa siaste zede balochitoon naamni ro dar Balochestan be voojood avoordeed. Haalaa dige dir shode. Ta zamaani ke hamagi shomaahaa ro az balochistan biroon nakoneem khaabe amn ro faramoush koneed!!! 

No comments:

Post a Comment