Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دولت در تامین امنیت ناتوان است نارضایتی در سیستان و بلوچستان

این حادثه ی بمب گذاری که به کشته و زخمی شدن عده ی زیادی انجامید، ناتوانی دولت در تامین امنیت این استان را به یک پرسش جدی تبدیل کرده است ...

اخبار روز: در پشت خالی بندی های محمود احمدی نژاد و سرداران حامی او در مورد حادثه ی خونین مسجد جامع زاهدان واقعیت های دیگری نهفته است. این حادثه ی بمب گذاری که به کشته و زخمی شدن عده ی زیادی انجامید، ناتوانی دولت در تامین امنیت این استان را به یک پرسش جدی تبدیل کرده است. موج نارضایتی تا مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است. مقامات اطلاعاتی و امنیتی با اعدام عبدالمالک ریگی سرگرده ی گروه جندالله مدعی شده بودند که عوامل ناامنی در استان سیستان و بلوچستان را از بین برده اند، اما آن ها اکنون به ناتوانی در تامین امنیت مردم رنج کشیده این منطقه متهم می شوند.

دعوای نمایندگان و سرداران
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس با اشاره به ۲۶ کشته و ٣۰۰ زخمی حادثه تروریستی اخیر در زاهدان توانایی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در تامین امنیت این منطقه را زیر سوال برده و گفته است بگذارید مردم خود مشکلات خود را حل کنند: مردم در حال حاضر به شدت تحت تاثیر قرار دارند و از دولت گلایه‌مندند، آنها معتقد هستند دولت باید اجازه دهد که مردم این استان همچون گذشته مشکلات امنیتی خود را با روش ریش‌سفیدی میان قبایل حل کنند.
چنین سخنانی به مذاق سردارانی که خود را قدرقدرت می پندارند، خوش نیامده است. فرمانده نیروی انتظامی، سردار اسماعیل احمدی مقدم که حیطه ی نفود قدرتش در کهریزک ها و برابر جوانان و مردم دست بسته و مسالمت جو است، پاسخ داده است: مردم چطور در گذشته مسائل را با ریش‌سفیدی حل می‌کردند که گروهک جندالله توانسته بود ۱۵۰ نفر را شهید کنند. احمدی‌مقدم افزوده است: طبیعتا نیروی انتظامی از راه‌حل‌های اجتماعی استقبال می‌کند، اما این موضوع یک مسئله اجتماعی قومی ـ قبلیه‌ای نیست، بلکه مسئله‌ای است که سرویس‌های امنیتی پشت آن هستند.

عباسعلی نورا نماینده زابل و زهک، نماینده ی دیگری که در اعتراض به ناامنی در استان استعفا کرده، نیز گفته است: مردم ما خیلی آسیب دیده اند و گریستن بر آنها جواب نمی دهد. راه حلی برای مردم پیدا کنید، تحمل مردم تمام شده است.
نماینده زابل ادامه داد: حداقل انگشت روی دردهای ما نگذارید، روز گذشته استاندار در جمع علما خطاب به بنده گفت: چون شما نمایندگان استان نسبت به انتصاب من به دولت اعتراض کردید، دولت مرا تثبیت کرد.
نورا گفت: آیا این روش اداره مملکت است که چون نمایندگان اعتراض دارند استاندار بگوید دولت مرا تثبیت کرد. آیا اگر یک حرف منطقی می زنیم باید گفته شود لجبازی می کنیم؟
وی تصریح کرد: ما به شما امید بسته ایم اگر می خواهیم از مجلس برویم و استعفا بدهیم به خاطر این حرفهاست. زندگی بر مردم ما سخت شده است.
اما مجلس اسلامی تحمل همین قدر اعتراض را هم نیاورد. محمد حسن ابوترابی فرد که پاسداری در لباس شخصی است و ریاست جلسه را بر عهده داشت از ادامه سخنان نورا خودداری کرد و حرف های تکراری را باز هم تکرار کرد: آنچه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی ما در حوادث زاهدان انجام داده اند در سرویس های اطلاعاتی و امنیتی دنیا بی نظیر است!
وی مدعی شد: این اقدامات کوری که انجام می شود هیچ ارزش اطلاعاتی و امنیتی ندارد حتی در این اقدام کور با هوشیاری نیروهای امنیتی از فاجعه بعدی جلوگیری شد!

جرا ریگی به سرعت اعدام شد؟
اطلاعاتی که به دنبال حادثه ی خونین مسجد جامع زاهدان به بیرون درز کرده حکایت از آن دارد که خلاف ادعای حکومت در اعدام شتاب زده ی عبدالمالک ریگی که کوشیدند آن را نشانه ی «اقتدار نظام» وانمود کنند، این اعدام از روی وحشت صورت گرفته است.
سایت اصولگرا و افراطی جهان نیوز از قول یک مسئول که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است: بازداشت ریگی شبکه اصلی این گروهک را فرو پاشید. اما اخباری مبنی بر تکاپوی آنان برای مقابله به مثل و ربودن برخی از مسئولان محلی و کشوری مطرح شده بود که به عنوان تاکتیکی برای جلوگیری از اقدام آنان در اجرای حکم درباره ریگی تسریع شد.
به گفته وی برخی از نزدیکان ریگی گروه‌هایی را برای اجرای نقشه ربودن برخی از مسئولان آموزش داده و چند گروه نیز به ایران اعزام شده بودند که پس از کشف این توطئه دادگاه و اجرای حکم ریگی شتاب گرفت.
این مقام مسئول گفت که نام برخی از مسئولان محلی، کشوری و حتی دیپلمات‌ها در فهرست ویژه قرار داشته و گروه‌های مختلفی برای ربودن آنان آموزش دیده بودند.

مرز تفتان بسته شده است
در همین حال یک مقام پاکستانی خبر داده است که ایران مرز منطقه ی صفر مرزی با این کشور را مسدود کرده و مانع رفت و آمد و انتقال کالا شده و مردم محلی در وضعیت بدی قرار گرفته اند.
به گزارش عصر ایران، طفیل بلوچ، یکی از مقامات منطقه مرزی "چاگای" پاکستان با اشاره به این موضوع گفته است: تجار محلی در شرایط بدی قرار گرفته اند و اگر ایران به زودی این منطقه را بازگشایی نکند، کمبود مواد غذایی و دیگر مایحتاج مردم ساکن در منطقه مرزی بسیار جدی خواهد بود.

چه کسی می خواست سود ببرد؟
در میان همه ی پیام هایی که در محکومیت این حادثه ی تروریستی منتشر شد، پیام میرحسین موسوی هشیارانه تر بود. او از کسی در این فاجعه نام نبرد، اما آدرس ها را روشن داد:
عملیات جنایتکارانه ای که در زاهدان صورت گرفت قطعا اقدامی در راستای اختلاف افکنی بین برادران شیعه و سنی و حرکتی نفرت انگیز علیه اتحاد ملت بزرگ ایران بوده است. از این اقدام هم بیگانگان بهره می جویند و هم کسانی که سود آنها در تفرقه بین فرهنگ ها و قومیت هاست. ضرورت دارد در شرایط حساسی که در آن به سر می بریم در سراسر کشور همه مراقب توطئه هایی باشند که وحدت صفوف ملت را هدف گرفته است.

Source: www.akhbar-rooz.com

No comments:

Post a Comment