Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دو حمله انتحاری مسجد جامع زاهدان را لرزاند

زاهدان – خبرگزاریها ، العربیه

دو انفجار انتحاری قوی پنجشنبه 15-7-2010، مسجد جامع شهر زاهدان واقع در جنوب شرق ایران را لرزاند.

گروه جندالله با صدور بیانیه ای مسئولیت انجام این عملیات انتحاری را برعهده گرفت .

علی عبدالهی معاون وزیر کشور ایران در گفت و گو با خبرگزاری فارس با تأیید وقوع این حمله انتحاری گفت که در پی این حادثه شماری از مردم حاضر در محل، کشته و زخمی شده اند.

بر اساس آخرین گزارشها این دو انفجار انتحاری تاکنون 20 کشته و 100 .خمی برجای گذاشته اند که شماری از اعضای سپاه پاسداران در میان قربانیان هستند.

معاون وزیر کشور ایران با تأکید بر ادامه تحقیقات گفت که هنوز تلفات قطعی این عملیات انتحاری مشخص نشده است.

سردار علیرضا جاهد فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان نیز این انفجارها را تأیید کرد و گفت که نیروهای سپاه در حال بررسی حادثه هستند.

هنوز جزئیات بیشتری از حادثه منتشر نشده است.

18 اکتبر 2009 نیز حمله ای انتحاری به محل همایش سران طوایف سیستان و بلوچستان و جمعی از فرماندهان سپاه روی داد که در پی آن تعدادی از حاضران و تعدادی از فرماندهان سپاه از جمله نور علی شوشتری جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه شورشی جند الله بر عهده گرفته بود.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در پارلمان ایران درباره جزئیات حمله انتحاری به مسجد جامع این شهر گفت: "ابتدا فردي با پوشش زنانه قصد ورود به مسجد جامع را داشته كه از ورود وي جلوگيري مي‌شود. در انفجار اول سه يا چهار نفر شهيد مي‌شوند چون انفجار اول جلوي درب ورودي مسجد رخ مي‌دهد اما چند دقيقه بعد كه مردم براي كمك‌رساني مي‌آيند در آن شلوغي فرد دومي عمليات انتحاري ديگري انجام مي دهد."

شهریاری با بيان اينكه هنوز تعداد کشته شدگان مشخص نيست، تصريح كرد: "به نظر مي‌رسد متأسفانه تلفات اين دو انفجار به اندازه تلفات مسجد علي بن ابيطالب باشد."

در حمله انتحاری به مسجد علی بن ابی طالب زاهدان که ژوئن سال گذشته روی داده بود، دست کم 20 نفر کشته و 55 نفر دیگر زخمی شدند.

او در ادامه تأکید کرد که وقوع این انفجارها قابل پیش بینی بود.

به گفته او "در هنگام حمله انتحاری در مسجدجشن میلاد حضرت امام حسین برپا بود."

نماينده زاهدان در مجلس در ادامه با بيان اينكه تاكنون فرد يا گروهي مسؤليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است، این گمانه زنی را مطرح کرد که: "اين انفجار به عهده عوامل وابسته به گروهك ترويستي ريگي است."

عبد المالک ریگی رهبر گروه جند الله 20 ژوئن گذشته با حکم دادگاه انقلاب تهران اعدام شد.

بیانیه جندالله

جند الله شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه ای مسئولیت عملیات انتحاری در مسجد جامع زاهدان برعهده گرفت .

در این بیانیه آمده است "امشب دو تن از فرزندان ایمان و حماسه در عملیاتی بی نظیر در قلب سپاهیان و پاسداران که در حسینیه زاهدان مشغول برگزاری همایش روز پاسدار بودند بیش از صد تن از پاسدارن و سپاهیان" را به قتل رساندند.

جند الله در ادامه اعلام داشت که دو تن از اعضای این گروه مسلح به نام های عزیز محمد ریگی که او را نوجوان معرفی کرد و عبدالباسط ریگی این عملیات "عظیم" را به اجرا گذاشتند.

بیانیه جند الله سپس به شرح چگونگی انجام این علملیات پرداخت و افزود که در مرحله اول عبدالباسط ریگی خود را به میان پاسداران در همایش روز پاسدار رسانده و با انفجار خود دهها تن را به قتل رسانده و پس از آن که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی منطقه را به محاصره خود درآورده بودند عزیز محمد ریگی خود را به میان جمع نیروهای امنیتی و نظامی رسانده و با انفجار خود دهها تن دیگر را کشته است .

جندالله این عملیات را پاسخی به آنچه "جنایات بی وقفه رژیم در بلوچستان" نامید و نیز به عنوان انتقام برای اعدام عبدالمالک ریگی رهبر پیشین این تشکیلات قلمداد کرد.
بیانیه جندالله از نیروهای دولتی خواسته است که "تا سرزمین بلوچستان را ترک کنند و مردم مسلمان بلوچ خود بتوانند بر سرنوشت خود حاکم شوند."

No comments:

Post a Comment