Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

شورشیان اهل تسنن ایران

شورشیان اهل تسنن ایران

پاتکین آذرمهر / مترجم:فائقه اشکوری (از انگلیسی) / وال استریت جورنال

این ماه دو بمب گذاری انتحاری در جنوب شرقی ایران مسجدی را ویران کردند و ۲۷ کشته و نزدیک به ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشتند. بمب گذاری کار جنداله بود- سربازان الله- یک گروه سنی شورشی که به رویارویی با حکومت شیعیان در تهران برخاسته است.
جمهوری اسلامی همیشه ایالات متحده را به تامین جندالله و خط دادن به این گروه متهم کرده است. امام نماز جمعهء کنترل شدهء تهران حتا ایالات متحده را به طراحی حمله ها متهم کرد: «از آن جایی که امریکا وجهه خود را در قضیه شهرام امیری از دست داده و شهرت و اعتبار ماموران اطلاعات اش نیز زیر سوال رفته است، این کشور تلاش می کند که اذهان عمومی را از شکست و رسوایی خود به جنایت اخیر جلب کند.» گفتنی است شهرام امیری دانشمند هسته ای ایرانی است که گویا برای ایالات متحده علیه ایران جاسوسی می کرده است.

این بمب پیام قدرتمندی با خود به همراه داشت؛ این که گروه جندالله پس از عقب نشینی به دلیل دستگیری رهبر این گروه، هنوز پابرجاست. عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جند الله چندی پیش دستگیر و در بیستم ژوئن (۳۰ خرداد) به دار آویخته شد.

هنگامی که حکومت ایران ریگی را دستگیر کرد، رسانه های امریکا راه را باز گذاشتند و اجازه دادند که عملیات دستگیری، بی کم و کاست به نمایش گذاشته شود. پخش صحنه هایی از تلویزیون دولتی - سراسری ایران که تیم امنیتی، ریگیِ کتک خورده را محاصره کرد و ماموران مخفی با صورت های پوشیده و هیبت عضلانیِ به هم تنیده که منتظران و سربازان امام زمان- مِهدی- قلمداد شدند صحنه هایی بود که اقتدار کشور را در رویارویی با گروه شورشی به نمایش گذاشت.

ولی انفجارهای دوگانه، تصویری متضادِ این پیروزی ارائه می دهند. حمله جندالله در روزی بسیار نمادین رخ داد: روز حمله زاد روز نوه (حضرت) محمد، پیغمبر مسلمانان که در نزد شیعیان به عنوان سمبل شهادت شناخته می شود رخ داد. این روز همچنین در تقویم دولتی به عنوان روز پاسدار نام گرفته است. جندالله ادعا می کند که بیشتر قربانیان از اعضای ارشد سپاه پاسداران بودند که این روز تعطیل را به جشن در مسجد (حسینیه) می گذرانده اند.

مسجد در مرکز زاهدان واقع شده بود که بیشترین تدابیر امنیتی در آن اعمال شده بود. اکنون نوبت جندالله است که رجز بخواند.

آنچه که در رسانه های غرب بازتاب نیافت این نکته بود که جندالله ادعا می کند علاوه بر این دو بمب، یکی از ماموران ارشد اطلاعات رژیم را نیز در عملیات جداگانه ای به هلاکت رسانده است. همدستان و همکاران دولت ایران و همچنین ماموران اطلاعات از این ماجرا پیام هشداری را دریافت می کنند: به همکاری با دولت ایران باید پایان داد و یا به سرنوشت مشابهی دچار می شویم.

در همین حال در پی بمب گذاری ها، سه نفر از نمایندگان مجلس از بخش جنوب شرقی ایران استعفا دادند. توجیه رسمی آنها این بود که دولت مرکزی قادر به تامین امنیت در این منطقه نیست. بیشتر احتمال آن می رود که آنان تلاش می کنند از مبارزات خونین جندالله و انتقام این گروه در امان بمانند.

درست یک روز پیش از حمله جندالله، مصطفی نجار، وزیر کشور و عضو ارشد سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که با اعدام عبدالمالک ریگی اکنون شرق کشور در امنیت کامل به سر می برد.

* از: پاتکین آذرمهر / در: وال استریت جورنال اروپا

آذرمهر نویسنده ای ایرانی ساکن لندن است.

No comments:

Post a Comment