Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نوری زاده: حکومت ایران به جای بهره برداری از ریگی او را اعدام کرد با مقصر دانستن نظام ایران در حادثه مسجد جامع زاهدان

دبی - العربیه



علیرضا نوری زاده روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات عربی- ایرانی در لندن با اشاره به حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان گفت که حکومت ایران به جای استفاده از برگ برنده ای به نام عبدالمالک ریگی رهبر گروه جند الله، او را اعدام کرد.



نوری زاده در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در برنامه پر هوادار پانوراما تأکید کرد که نظام در ایران ، هموراه امریکا، اسرائیل، انگلیس، کشورهای عربی و همه را متهم به دست داشتن در حوادث این کشور می کند و این نظام هر زمان در جریانی شکست بخورد یا ناکام بماند، برای توجیه این شکست انگشت اتهام به طرف امریکا و انگلیس نشانه می رود.



عبد المالک ریگی رهبر سابق گروه جند الله است که ماه گذشته با حکم دادگاه انقلاب تهران در زندان اوین این شهر اعدام شد. گروه جند الله مسئولیت دو حمله انتحاری به مسجد جامع شهر زاهدان را که پنجشنبه 15-7-2010 روی داد و به کشته و زخمی شدن دهها نفر انجامید را برعهده گرفت.



نوری زاده ادامه داد: " من در یکی از برنامه های تلفنی با آقای عبدالمالک ریگی مصاحبه ای انجام دادم. او انتقادهای شدیدی از امریکا، انگلیس و کشورهای عربی به دلیل کمک نکردن به او داشت. در ایران شیعه و سنی و دیگر مذاهب بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند حتی من در این باره تجربه شخصی دارم. همسر من سنی است و من نیز شیعه هستم. اما پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، فرقه گرایی در ایران برانگیخته شد."



این روزنامه نگار ایرانی سپس به نقش ایران در به راه انداختن اختلافات مذهبی در ایران یا به تعبیر او فرقه گری در ایران اشاره کرد و گفت: "در ایران هیچ وزیر، معاون وزیر، رئیس بانک و نظامی درجه دار سنی مذهب وجود ندارد. چهارده میلیون سنی در ایران در حاشیه هستند که هیچ نقش مستقیمی در اداره کشور ندارند. در بلوچستان مردم در عصر حجر به سر می برند. آنها ایرانی هستند و باید از ثروت ایران استفاده کنند اما ثروت ایران به بورکینافاسو، حماس و حزب الله می رود."



او با اشاره به اعدام ریگی گفت به جای رسیدگی منطقی به اوضاع در چارچوب منافع عالی کشور، اعدام ها صورت می گیرد. او تأکید کرد که در ایران همه روزه اعدام و بازداشت وجود دارد و در ادامه خاطرنشان کرد: "از قدیم مسجد جامع زاهدان، مسجدی برای اهل سنت بوده است که در آنجا مراسم دینی برگزار می شود. اما یک ملای شیعه به منبر می رود و درباره خلیفه دوم به طور ناشایست سخن می گوید. یقینا بلندگو نیز در آنجا وجود دارد. بلوچ سنی مذهب این اهانت ها و توهین ها را می شنود و مطمئنا واکنش نشان می دهد. متاسفانه به جای اینکه نظام از عبدالمالک ریگی بهره برداری کند او را اعدام کرد حتی روزنامه جمهوری اسلامی امروز مقاله ای نوشت که تسریع در اعدام عبدالمالک ریگی اشتباه بود."



نوری زاده با اشاره به این که ریگی بارها در دوران زندان از نیروها و هوادارانش خواست با نظام حاکم در ایران مذاکره کنند گفت: " از زمان اعدام عبدالمالک ریگی شنیدیم که صدها نفر از جوانان بلوچ به جندالله پیوستند، یعنی اعدام او نتیجه ای عکس انتظارهای نظام داشت."



مجری العربیه در ادامه از وی پرسید آیا به نظر شما وضع در حال بدتر شدن است و امکان وقوع درگیری های طایفه ای بین شیعه و سنی در ایران وجود دارد؟



نوری زاده پاسخ داد: " آنچه که من از آن هراس دارم و از سال ها پیش درباره آن نگران بوده ام وقوع جنگ شیعه و سنی در ایران است. در سال 2007 یکی از نویسندگان بزرگ و اندیشمندان ایران در هشداری به آایت الله خامنه ای گفت حمایت از جنگ های مذهبی بین طایفه ها در عراق نتیجه ای جز جنگ شیعه و سنی در داخل ایران را نتیجه خواهد داشت."



او خاطرنشان کرد که زمانی که گروهی مرتبط با ایران در عراق به قتل اهل تسنن می پرداختند و سنی ها نیز اقدام به قتل شیعیان می کردند، ما نگران انتشار این پدیده در ایران بودیم و متاسفانه امروز شاهد هستیم که در زاهدان برخی از شیعیان زابلی به فروشگاه های اهل تسنن حمله کرده و درگیری های روی داده است و نیروهای امنیتی نیز در حمایت از شیعیان وارد عمل شده اند. نوری زاده تأکید کرد که این بدان معناست که شما اهل تسنن شهروند درجه دو و درجه سه به شمار می آیند.

جندالله از آمریکا وانگلیس حمایت می شود
اما امیر موسوی تحلیلگر سیاسی مقیم تهران معتقد است که گروه جند الله با حمایت آمریکا و انگلیس برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران تأسیس شده است.



امیر موسوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در برنامه پانوراما درباره برخی نگرانی ها درباره وقوع جنگ داخلی بین شیعه و سنی در ایران گفت بیانیه هایی که پس از این حادثه جنایتکارانه صادر شد بزرگترین دلیل و گویای این است که ملت ایران می تواند چنین تهدیدهایی را خنثی کند و به اتحاد ملی و دینی بین خود تبدیل کند.



وی گفت امریکا همیشه سعی در اعمال فشار علیه ایران از طریق چنین گروه هایی را داشته است، جندالله پس از اشغال افغانستان و قبل از اشغال عراق تاسیس شد و در واقع این گروه برای اجرای طرح هایی در داخل ایران و برای ضربه زدن به امنیت ایران تشکیل شد.



او ادامه داد که این گروه تلاش می کند چنین وانمود کند که همچنان قدرت دارد تا به این وسیله حمایت های مالی بیگانگان را جلب کند.



امیر موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات ایران دلایل واضحی دارند مبنی بر اینکه جندالله از کشورهای خارجی از جمله امریکا واسرائیل حمایت مالی دریافت می کند، گفت که اسناد و مدارک بسیار مهمی در این باره وجود دارد که به همراه عبدالمالک ریگی بود. موسوی ادعا می کند که ریگی برای دیدار با فرمانده نظامی امریکا در افغانستان عازم قرقیزستان بود و مدارک و اسناد بسیار مهمی وجود دارد که نشان می دهد وی با اعضا و فرماندهان ناتو در مغرب دیدار و گفتگو کرده است و همچنین در سفارت امریکا در پاکستان نیز برخی دیدارهایی داشته است .



این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد مقامات ایران دلایل زیادی دارند که بیانگر وجود ارتباط بین این گروه با امریکا و موساد است، به گفته وی بسیاری از اعتراف های ریگی پیش از اعدامش و پیش از وی اعتراف های برادر او عبدالحمید ریگی وجود دارد که بیانگر اطلاعات مهمی در این باره است. مقامات ایرانی می توانند این مدارک را به یک طرف مستقل در دستگاه قضایی داخلی و بین المللی ارائه بدهند و جنایتکاران و حامیان آنها را محاکمه کنند.



امیر موسوی در ادامه در پاسخ به اظهارات علی نوری زاده دیگر میهمان این برنامه که گفته بود حوادثی مانند حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان در نتیجه برخورد مقامات ایرانی با اهل تسنن روی می دهد گفت: "درباره انچه که آقای نوری زاده گفت تصور می کنم مبالغه صورت گرفته است. اولا درست است که برخی مشکلات وجود دارد و باید حل و فصل شود و کسی منکر این مشکلات نیست. من از پیگری کنندگان این مساله و منتقدان رفتار برخی مسئولان در این مساله هستم. اما آیا این حق به کسی داده می شود که بی گناه هان را بکشد ؟ این گروهک فقط شیعیان را نکشته است بلکه در عملیات زابل اهل تسنن را نیز کشته بود. این گروهک به شیعه و سنی رحم نمی کند




No comments:

Post a Comment