Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روزنامه جمهوری اسلامی: اعدام ریگی باید به تاخیر می‌افتاد


روزنامه "جمهوری اسلامی" چاپ تهران نوشت که انفجارهای زاهدان "نظر کارشناسان قضائی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان" را به اثبات رسانده که معتقد بودند اعدام عبدالمالک ریگی "می‌بایست تا ریشه کن شدن کلیه عوامل گروهک وی به تأخیر می‌افتاد".

این روزنامه امروز ۲۶ تیر (۱۷ ژوئیه) تاکید کرد: "این کارشناسان درباره چگونگی محاکمه و زمان اعدام این شرور، نقطه نظرات کارشناسانه‌ای داشتند که به آنها توجه نشد".

قوه قضائیه ایران روز ۳۰ خرداد اعلام کرد که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله را اعدام کرده است.

پیش از آن نیز مقامات قضایی از اعدام عبدالحمید، برادر او خبر داده بودند.

در شامگاه ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه)، کمتر از یک ماه پس از اعدام عبدالمالک ریگی، در پی عملیات دو بمب گذار انتحاری در برابر مسجد جامع زاهدان، حداقل ۲۷ نفر کشته و ۱۶۹ نفر دیگر زخمی شدند.

گروه جندالله مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت و دو تن از اعضای طایفه ریگی را عاملان آن معرفی کرد.

چرا رئیس جمهور تسلیت نگفت؟
پس از اعدام ریگی ما به مقامات تذکر داده بودیم و حتی در کمیسیون امنیت‌ملی جلسه گذاشتیم و به صورت انفرادی با برخی مقامات مطرح کردیم که این گروهک دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد

عباسعلی نورا، نماینده زابل در مجلس هشتم
همزمان، عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به وجود "فرهنگ انتقام" در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: "پس از اعدام ریگی ما به مقامات تذکر دادیم و حتی در کمیسیون امنیت‌ملی جلسه گذاشتیم و به صورت انفرادی با برخی مقامات مطرح کردیم که این گروهک دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد."

آقای نورا، که در اعتراض به عملکرد امنیتی مسئولان در استان سیستان و بلوچستان از نمایندگی مجلس استعفا داده است، افزود: "حتی ما حدس می‌زدیم که این حادثه احتمالاً در چه روزهایی اتفاق می‌افتد. روزهای مربوط به ائمه شیعه از روزهایی بود که ما احتمال اقدامات تلافی جویانه را می‌دادیم."

نماینده زابل، همچنین با انتقاد از واکنش محمود احمدی نژاد به انفجارهای اخیر پرسید: "آیا خون مردم مظلوم سیستان و بلوچستان از خون مردم بورکینافاسو کم رنگ تر است که رئیس جمهور به خاطر اتفاقات این کشور به آنها تسلیت می گوید اما به مردم زاهدان نه؟"

وی با بیان این که "غفلت ما باعث شد گروهک ریگی دوباره فعالیت خود را آغاز کند" افزود: "یکی از دلایل استعفای بنده و آقای شهریاری از نمایندگی مجلس این است که ما نسبت به این اقدام از مدت‌ها پیش تذکر داده بودیم."

آیا خون مردم مظلوم سیستان و بلوچستان از خون مردم بورکینافاسو کم رنگ تر است که رئیس جمهور به خاطر اتفاقات این کشور به آنها تسلیت می گوید اما به مردم زاهدان نه؟

عباسعلی نورا، نماینده زابل
روز جمعه ۲۵ تیر، حسینعلی شهریاری، یکی از نمایندگان زاهدان در مجلس با تقدیم استعفای خود به رئیس قوه مقننه گفته بود: "با وجود پیگیری های فراوان اینجانب، متأسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است، انجام دهند".

انفجارهای تروریستی اخیر در زاهدان در شرایطی به وقوع پیوسته که مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی، پیشتر مدعی بودند که با اعدام برادران ریگی، دستگیری اعضای اصلی و "تسلیم شدن" ده ها نفر از اعضای جندالله، این گروه توانایی عملیاتی خود را به طور کامل از دست داده است.

پس از بازداشت و اعدام عبدالمالک ریگی، گروه جندالله از انتخاب رهبری جدید و ادامه فعالیت خود خبر داد و تهدید کرد که انتقام کشته شدن برادران ریگی را خواهد گرفت.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/07/100717_l39_zahedan_explosion_jomhouri_eslami_.shtml

No comments:

Post a Comment