Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate


جبهه مشارکت، به عنوان بزرگترین حزب اصلاح‌طلب در ایران، با محکوم کردن حمله انتحاری روز پنجشنبه در زاهدان، «ناکارآمدی دولت کودتا» را در تامین امنیت به عنوان علت این حادثه یاد کرده و خواستار کنارگذاردن «کودتاگران» شده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت حملات انتحاری پنج‌شنبه شب در زاهدان از «درجه‌بندی ایرانیان و درنظر گرفتن حقوق متفاوت» برای آنها به عنوان ریشه این گونه حوادث یاد کرده است.

بیشتر بخوانید:
در بیانیه جبهه مشارکت آمده است: «به نظر ما این بحران‌ها ریشه در سیاست‌هایی دارد که ایرانیان را بطور نامساوی درجه‌بندی می‌کند و برای آنها حقوق متفاوت قایل است که این سبب رشد تبعیض و احساس نابرابری شده وامکان سوء استفاده از نارضایتی مردم را توسط عوامل تروریستی وابسته فراهم می‌آورد.»

شامگاه روز پنج‌شنبه در جریان دو حمله انتحاری، که به فاصله چند دقیقه از هم و در ورودی مسجد جامع زاهدان روی داد، دست‌کم ۲۸ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

گروه سنی جندالله با انتشار پیامی در وبلاگ خود مسئولیت این دو حمله تروریستی را بر عهده گرفته و اعلام کرده است این حملات به تلافی اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، صورت گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارنظر‌های خود در این باره یک بار دیگر «قدرت‌های مداخله‌جو و صهیونیست‌ها» را متهم به دست داشتن در حملات انتحاری زاهدان کرده‌اند.

این در حالی است که جبهه مشارکت ایران اسلامی در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات آورده است: «امروز به روشنی روز آشکار شده است که سیاست ارعاب، خشونت و سرکوب که تنها دستاورد دولت کودتا است و متاسفانه بر همه ابعاد زندگی ایرانیان سایه انداخته و به طور مساوی و بدون هیچ تبعیضی در حق همه ایرانیان اعمال می‌شود، سیاستی شکست خورده است که روز به روز هزینه زندگی شهروندان عادی را بیشتر می‌کند و البته بر خلاف تصورشان به بانیان و عاملان این سیاست‌ها نیز سودی نمی‌رساند.»

بزرگترین حزب اصلاح‌طلب ایران همچنین از استعفای نمایندگان زاهدان در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به «ناکارآمدی» دولت به عنوان اقدامی «دردمندانه و مسئولیت‌پذیرانه» استقبال کرده و افزوده است: «اما چاره اصلی درد کنار گذاشته شدن کودتاگرانی است که ناکارآمدی آنها در تامین اولیه‌ترین نیازهای مردم یعنی امنیت، نان و آزادی به اثبات رسیده است.»

حسینعلی شهریاری و عباسعلی نورا، نمایندگان مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حادثه تروریستی زاهدان، از نمایندگی مجلس استعفا داده‌اند.

حسینعلی شهریاری پیشتر نیز با بیان این که «فریب‌خوردگان گروهک جندالله و عوامل باقى‌مانده از عبدالمالک ریگى» عامل حملات انتحارى در زاهدان هستند گفته بود: «مردم در حال حاضر به شدت تحت تاثیر قرار دارند و از دولت گلایه‌مندند.»

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ نیز بمب‌گذارى مشابهى در مسجد امیرالمومنین شهر زاهدان روى داد که در آن دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. مسئولیت این انفجار را نیز گروه عبدالمالک ریگى بر عهده گرفته بود.

جبهه مشارکت در بیانیه خود «با ابراز انزجار از این جنایت هولناک و ابراز همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان داغدار و مردم نجیب ، زحمتکش، مظلوم و سربلند سیستان و بلوچستان»، تاکید کرده است: «سیستان و بلوچستان که مظهر همزیستی ایرانیان با مذاهب گوناگون و گویش‌ها و زبان‌های متفاوت و آداب و رسوم مختلف بوده است چندی است در آتش جهل و خشونت و کینه و انتقام می‌سوزد و شاهد حوادث تلخی است که چاره آن لزوماً مشت آهنین نیست بلکه پیش از آن با سرپنجه تدبیر و رأفت و حسن نیت با ساکنان آن خطه قابل پیشگیری است.»

Radiofarda 

No comments:

Post a Comment