Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

انفجار در زاهدان، در گفت‌و‌گو با دکتر عبدالستار دوشوکی

«با این شرایط راه برون رفتی وجود ندارد»

اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

همان‌گونه که در تیتر اول خبر گزاری‌های داخلی و خارجی منتشر شد، روز پنجشبه پانزدهم جولای برابر با بیست‌و‌چهارم تیرماه حوالی ساعت نه و سی دقیقه شب در خیابان آزادی شهر زاهدان در برابر مسجد جامع این شهر دو انفجار منجر به کشته و زخمی شدن نزدیک به دویست نفر از شهروندان زاهدانی شد.


بار دیگر مسوولیت این عملیات انتحاری را گروه موسوم به جند‌اله بر عهده گرفت. گروهی که در روز سی‌ام خرداد ماه امسال رهبر آن در زندان اوین تهران به دار آویخته شد. بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که در این استان – که همواره صحنه در‌گیری‌ها است – باید منتظر حادثه بود. به طوری که نماینده شهر زاهدان در مجلس در اظهاراتش این اتفاق را قابل پیش‌بینی دانسته بود.

اما سوال این است که با این شرایط آیا می‌توان امنیت را به این استان پر خطر باز گرداند؟
جو نا‌امنی در این استان پیش از انقلاب نیز وجود داشته است، ولی بعد از انقلاب با بالا گرفتن درگیری‌های قومی و مذهبی در مناطق سیستان و بلوچستان که گروهی آن را ناشی از تبعیض‌های حاکمیت می‌دانند، رو به تزاید گذاشته است.

اینک از شهر زاهدان خبرهایی از درگیری‌های پراکنده می‌رسد. امام جمعه این شهر و استان‌دار مردم را به وحدت فرا خوانده‌اند و مولوی عبدالحمید رهبر معنوی اهل سنت نیز از مردم خواسته است که وحدت بین شیعه و سنی را در نظر داشته باشند و او نیز این عملیات را محکوم کرده است. اما آیا این انفجار می‌تواند پایان روزهای بد سیستان و بلوچستان باشد؟

برای پاسخ به این سوال و این که راه‌های برون رفت از شرایط موجود برای بازگشت امنیت به این استان چیست، به سراغ دکتر عبدالستار دوشوکی رفتم. او یکی از بنیان گذاران «جبهه متحد بلوچستان» است که در سال ۲۰۰۲ میلادی بنا نهاده شد. اگرچه که دیگر او هم‌راه این جبهه نیست اما تحلیل‌‌های او در حوزه بلوچستان و سیستان بنابر شناخت منطقه شایان توجه است.

آن چه در پی می‌آید گفت‌و‌گوی رادیو کوچه با عبدالستار دوشوکی است
 
«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

http://radiokoocheh.com/article/45529

No comments:

Post a Comment