Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مولوی عبدالحمید: از سفرم به عربستان جلوگیری کردند

مولوی عبدالحمید انتقادهایش را علت ضبط گذرنامه اش می داند - عکس: سنی آنلاین

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می گوید که در پی توقیف گذرنامه اش توسط مقام های ایرانی نتوانسته است که در یک کنفرانس اسلامی در شهر مکه عربستان سعودی شرکت کند.

ظاهرا گذرنامه مولوی عبدالحمید اخیرا پس از بازگشت از ترکیه، در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات توقیف شده است.

مولوی عبدالحمید در مورد انگیزه احتمالی این اقدام به بی بی سی فارسی گفت: "دلیل خاصی دیگر به نظر بنده نمی رسد. آنچه که هست، تنگ نظری است و بعضی تحمل ندارند که افراد شاخص یا علمای اهل سنت بتوانند جاهای دیگر سفر کنند."

مقام های ایرانی به این اتهام واکنشی نشان نداده اند.

مولوی عبدالحمید احتمال داد که انتقادهای "سازنده" و "دلسوزانه" اش که برای "خیر جمهوری اسلامی" بوده موجب ناراحتی بعضی از مقام های ایرانی شده باشد.

این روحانی سنی در بهمن گذشته از نحوه برخورد دولت ایران با اعتراض ها و انتقادها، افزایش اعدام ها، و "اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه" انتقاد کرده بود.

او در خطبه های نماز جمعه زاهدان گفته بود: "جمهوری اسلامی که به جای نظام پادشاهی در ایران مستقر شد با رای و انتخاب مردم استقرار یافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است... انقلاب اسلامی نیز با زور اسلحه پیروز نشده است بلکه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده که انقلاب را پیروز کرده است. امروز نیز خواست مردم و رضایتمندی آنان موجب بقای نظام است."

مولوی عبدالحمید در عین حال به بی بی سی گفت که ضبط گذرنامه اش ارتباطی با بمبگذاری های اخیر در زاهدان ندارد.

دو انفجار انتحاری که پنجشنبه شب (۲۴ تیر) در برابر مسجد جامع شهر زاهدان (متعلق به شیعیان) انجام شد، ده ها کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی بر جا گذاشت.

"جنبش مقاومت مردمی ایران" موسوم به جندالله مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت و اعلام کرد که دو تن از اعضای طایفه ریگی، به نام های عبدالباسط و محمد عامل انفجارها بودند.

مولوی عبدالحمید که رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران نیز هست با صدور بیانیه ای آن انفجارها را محکوم کرده و گفته بود: "از مردم شریف زاهدان و استان اعم از شیعه و سنی می خواهم با بیداری و هوشیاری، آرامش خود را حفظ نموده و خصوصا از برادران اهل سنت می خواهم با برادران و خواهران دینی خود احساس همدردی نمایند".

.bbc

No comments:

Post a Comment