Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگاه سردار خیربخش مری به فدرالیست های خوش خیال بلوچ


عبدالله سیاھوی- لندن دسمبر 2009
این نگاه بسیار متزلزل متاسفانه سالیان بس درازی است که مبارزه ملت بلوچ را برای دستیابی به استقلال اش را به چالش کشیده و یاس و سستی را در صف مبارزان صادق بلوچ رواج داده است.

بنا بر نوشته ای از آقای حسین بخش Hussain Bux Thebo، سی سال پیش در سال 1979 رهبر نامی مبارز آزادیبخش بلوچستان سردار خیربخش مری زمانیکه در زندان ارتش پاکستان مجبوس بود به سیاست فدرالیستی جواب قاطع منفی داده است. اکنون پس از سی سال گروه هایی از بلوچستان سرکشیده اند و خود را حزب و جبهه و سیاستمدار مجرب و در ضمن مدافع بلوچ و بلوچستان عرضه مینمایند. در مورد اینکه آنان با سیاست روز آشنایی دارند و خود را با شرایط روز تطبیق میدهند نباید بر زبدگی و مهارت شان شکی داشت، ولی در مورد راه حل مسئله بلوچ و داشتن یک نگاه درست با پرنسیپ در مورد مبارزه برای بلوچ و بلوچستان قطعاٌ باید گفت که جای شک است. مخالفت آشکار این گروهها از مبارزه برای استقلال بلوچستان را از دو زاویه میتوان مورد ارزیابی قرار داد، نخست اینکه این گروهها آنچنان فرصت طلب هستند که با سیاستهای ناچسبان شان تلاش در چسبیدن به هر در و دیواری هستند و حتی از سیاستهای اصولی رسمی شان به آسانی عدول بکنند تا حضورشان را در عرصه سیاست بلوچستان بنمایش بگذارند. یا اینکه واقعاٌ همانگونه که ادعا بر شناخت راهبردهای سیاسی و سیاست جهان دارند، مبارزه برای استقلال بلوچستان امری بیهوده و ناکارآمد بوده و بعبارتی تلاش بلوچ برای حفظ هویتش درعرصه گلوبلاسیون محکوم به شکست است، و منافع بلوچها در چارچوب ایران و پاکستان علیرغم مرزهای ساختگی رقم خورده است.

این نگاه بسیار متزلزل متاسفانه سالیان بس درازی است که مبارزه ملت بلوچ را برای دستیابی به استقلال اش را به چالش کشیده و یاس و سستی را در صف مبارزان صادق بلوچ رواج داده است. ولی مبارزان و رهبران بلوچ از آنجاییکه ایمان کامل و راسخ به دستیابی حقوق کامل و استقلال بلوچستان دارند برخلاف فدرالیستهای بلوچ آسوده طلب، مبارزه بلوچستان را یک مبارزه سخت و باهزینه ارزیابی کرده و از صدمات گریزناپذیرش بخوبی آگاهند. نگاه سی سال پیش سردار خیربخش مری به مبارزه آزادیبخش بلوچستان گویای اینست که مبارزه بلوچ حتی در چارچوب گلوبلاسیون سرفراز و زنده است، و استقلال بلوچستان یک واقعیت و امری گریزناپذیر است نه اینکه تلاش بلوچ برای منافع اش در ایران فدرال و پاکستان فدرال.

سردار خیربخش مری رهبر نامی بلوچ در طی مبارزات سیاسی اش ایمان به استقلال بلوچستان داشته و با رد طرح فدرالیسم بعنوان یک راه حل، کاروان مبارزاتی استقلال طلبان بلوچستان را برای ایستادگی در برابر اشغالگران به استقامت و شجاعت مسلح کرده است.
بخشهای از پاسخ سردار خیربخش مری که توسط آقای حسین بخش بتحریر درآمده اند در پایین ترجمه میشوند که برای مبارزان صادق بلوچستان قابل درک اند:

حسین بخش مینویسد که خیربخش مری یک گروه نیست بلکه منبع فکری است. در سال 1978-1979 زمانیکه خیربحش در حیدرآباد (توسط ارتش پاکستان) زندانی بود، من و ضمیر لارک که حال یک قاضی عالیرتبه دادستانی است برای مصاحبه رهبران بلوچ رفتیم. مصاحبات جامعی از شیرمحمد مری و خیربخش مری در مجله «وطن دوست» پخش شد که بخشهایی را ذکر میکنم:
"شیرمحمد مری گفت که به خیربخش دادن پول هنگفت و زیادی بعنوان Royalty جهت استخراج نفت و گاز در منطقه مری بلوچستان پیشنهاد شد، اما او بشدت آن را رد کرد و گفت که گنج زیرزمینی متعلق به او نیست بلکه از آن ملت بلوچ است.

هر زمانیکه ملت بلوچ حاکم بر سرنوشت خود شد، در آنزمان بلوچ خودش آن گنج و ثروت زیرزمینی را استخراخ و استفاده خواهد کرد."
" زمانیکه مبارزات بلوچستان در جریان بود، فرزند بزرگ خیربخش مری نزد پدرش در زندان میرود و به او خبر از کشته شدن هزاران مری میدهد و میپرسد چه باید کرد؟
برای اندکی خیربخش در سکوت ماند و سپس سوال کرد که آیا همه کشته شده اند؟
فرزند جواب داد، نه هزارن نفر هنوز زنده اند.

سپس خیربخش به فرزندش گفت برو و وقتی پیش من بیا که در تمام جهان فقط سه مری زنده باقی بماند چرا که ما از اوبادگان سه برادر هستیم. فرزندم این را باید فهمید که این جنگ، جنگ مری ها نیست، بلکه جنگ آزادیبخشی است."

خیربخش ادامه داد و گفت:" هر چیزی در جان بها و هزینه ای دارد و هیچ کس نباید بیش از آن بپردازد." بعد از اندکی سکوت، خیربخش با صدایی آرام اما با سخنانی قاطع گفت:" هر زمان و هرجا هرآنچه را که تاریخ برای آزادی میطلبد، بهایش کم است. سر عزیزانت، پیر و جوان در میدان جنگ قربانی شده، شرافت زنان مورد تهاجم است، منازل تخریب و اموال ات بغارت، شکنجه گاهها پر، سختی جابجا شدن از محل، برپا شدن دره های مرگ و تباهی، جاری شدن رودخانه خون و بسیار بیش از اینها را که تاریخ از آزادیبخش ها بیطلبد، بهایش باز هم برای استقلال کم است. بنگالی ها بهایش را دادند و حال از استقلال شان لذت میبرند."

سردار خیربخش از مبارزان بلوچ میخواهد تا شکار سیاستهای دلخوش کننده فدرالیست ها نشوند و از پرداختن هزینه سرخم نکنند و استقلال بلوچستان را محور اصلی سیاست برای بلوچستان بنا نهند. حزب و جبهه فدرالیستی خواسته یا ناخواسته اهرمهایی

No comments:

Post a Comment