Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

امسال در يازدهمين سالگرد قتلهاى زنجيره اى --- نيروهاى انتظامى اجازه برگزارى مراسم مختارى وپوينده را ندادند

قتلهاى زنجيره اى يكى از اولين چالش های بزرگ خاتمی بود

تهران، دبى- رسانه ها، العربيه. نت
مراسم یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد‌جعفر پوینده، نویسندگان‌ عضو کانون نویسندگان ایران كه در قتلهاى موسوم به زنجيره اى كشته شده بودند، روز جمعه 4-12-2009 در امام ‌زاده طاهر کرج اجازه برگزارى نيافت.

به گزارش وبگاه جرس پیش از شروع این مراسم، نیروهای امنیتی و انتظامی محل برگزاری مراسم در امام ‌زاده طاهر کرج را بسته بودند و مانع از برگزاری آن ‌شدند. مأمورین به خانواده‌های مختاری و پوینده گفتند که اجازه‌ی برگزاری مراسم را ندارند و اگر محل را ترک نکنند نیروهای امنیتی آن‌ها را متفرق کرده و از قبرستان بیرون می کنند.

بنابر اين گزارش، رفتار مأمورین با اعتراض همسر و فرزند محمد مختاری روبه رو شد اما باز هم اجازه‌ برگزاری مراسم و سخنرانی و شعرخوانی به خانواده‌ها داده نشد. مأمورین سپس به گرفتن فیلم و عکس از شرکت‌کنندگان پرداختند.

به گزارش جرس روز قبل از مراسم در تماسهايى با خانواده‌ها از آن‌ها خواسته شده بود که مراسم را برگزار نکنند و به امام‌ زاده طاهر کرج نروند، اما باز هم خانواده‌ها و دانشجویان و اعضای کانون نویسندگان ایران به امام زاده طاهر رفتند. مأموران به حضار اجازه ی هيچ گونه اقدام و تحرکی برای بزرگداشت خاطره ی قربانیان قتلهای زنجیره ای ندادند.

پس از آن اعضای کانون نویسندگان به منزل علی اشرف درویشیان از نویسندگان نزدیک به مقتولان رفتند و در حضور خانواده‌های مختاری و پوینده به سخنرانی و شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است عاملان قتلهای زنجیره ای چه قبل و چه بعد از پیروزى محمد خاتمى در نخستين رقابت خود براى رياست جمهورى، اقدام به ترور افرادى كردند كه حدس زده مى شد ممكن است عليه نظام جمهورى اسلامى تلاشى مؤثر كنند. دكتر محمد رضا خاتمى برادر سيد محمد خاتمى تعداد چنين قربانيانى را هفتاد الى هشتاد نفر دانست. مختاری و پوینده از جمله نويسندگان وشاعرانى بودند كه آثارى در دفاع از حقوق بشر داشتند.

غائله ى قتلهاى زنجيره اى كه در زمان خود وحشت بزرگى در ميان فعالان سياسى و روشنفكران و هنرمندان ايرانى افكنده بود، با مرگ سعيد امامى يا اسلامى (از مديران عاليرتبه وزارت اطلاعات ايران) پايان گرفت. مرگ اين شخص كه عامل اصلى ترورها خوانده شد ناشى از خودكشى با خوردن داروى نظافت اعلام گرديد.

No comments:

Post a Comment