Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اسلام سیاسی در بلوچستان ، پیشرفت یا پسگرد کریم بلوچ تهل


ما در دنیای امروز ، در احاطه اندیشه ها ، افکار ، مذاهب ، ایدئولوژیها ، علوم ، تمدنها ، فرهنگها ، روابط ، قوانین ، رسوم ، عنعنه ها و ... هستیم و با همه آنها همسایه هستیم و زمانه به ما حکم میکند که میانه رو بوده و از حقوق همه ، همچون حقوق شخصی واجتماعی خود دفاع نماییم نه اینکه از حقوق خویش دفاع و حقوق دیگران را پایمال نماییم

اسلام سیاسی در بلوچستان ، پدیده ای است که در دهه های اخیر در بلوچستان متبارز شده به مساجد و مراکز دینی بلوچها رسوخ یافته است تا آنجا که روحانی روشنفکری از روحانیون بلوچ ، در مقابل اعیاد مهرگان و نوروز ایرانیان ، کردها ، تاجیکها و ... موضع گیری ای بس غلط نموده و در مقابل این اعیاد و جشنهای ملی مردم را ، به چشم حرام ، گناه و...نگریسته است.

اگر ما بیاد بیاوریم که تا همین سی و اندی سال پیش ملا و روحانی بلوچ ، جاودانه ملاموسی، که خوننده ای بی بدیل بود و باصدای اعجاب انگیزش تا روزهای پیری و آخرین لحظات عمرش به محافل ختنه و ازدواج جوانان بلوچ طراوت و خوشی می بخشید و با صدای جذاب و گیرای خویش ، عشق به زندگی را در دلها می کاشت ، تا روحانیونی که امروز غیر از صدای کریه نفرت و زجر خواهان هیچ ندای دیگری نیستند ، تفاوتها بسیار است .
اگر بزرگترین شعرای بلوچ ، درمقاطعی روحانیان بلوچ بوده اند ، همچون ملافاضل ، ملا بوهیر و یا مولوی عبدالله روانبد و... ، آنها همیشه از فرهنگ مردمی ملت بلوچ الهام گرفته و آن را ستوده اند نه آنکه تابع احساسات و یا گرایشات سیاسی حاکم بر مذهب و...شوند ؛ از همینرو برای همیشه در تاریخ و در قلوب ملت بلوچ ماندگار شده اند.
اسلام سیاسی که تابعی از آمیخته شدن مسائل مذهبی و دینی با قدرت سیاسی و ان هم در جهت تقویت و در حقیقت توجیه نوعی از اندیشه دینی است ، بسیار خطرناک و بسیار مخرب است . چرا که در درجه اول بنیاد گرایشات دینی و مذهب سیاسی؛ همانا تعصب مذهبی و اعتقاد به حذف دیگر اندیشه هاست که ما تجربه آن را به عینه در ایران اسلامی و ... دیده ایم که بسیاری از همین اسلامیان اعم از شیعه و یا سنی به اسلامی بودن آن باور ندارند ، و برداشت این گروه نیز از مذهب ، از سوی طرف مقابل هم غیر اسلامی قلمداد خواهد شد و این نفی در نقی از تعبیر دین و مذهب سر دراز دارد و از سوی دیگر ما میدانیم که مکاتب سیاسی پیوسته در تحول ، دگرگونی و جابجایی میباشند ، حذف یک نظام و یا یک رژیم ، اگر مذهبی باشد ، ضربه ای بسیار مدهش به آن مذهب و طرفدارانش خواهد بود ، که به سادگی آن را تحمل نخواهند کرد ، اما تحول در رژیم ها و نظامهای سیاسی درجهت بهتر ساختن شرایط زیست انسانها لازم است ، خواه از طریق انتخابات و تشکیل دولتهای جدید و یا تدوین قوانین شفاف تر بهتر و یا حتی قوانین جدید و ... که اینها همه در تعارض با اسلام سیاسی و یا حتی حاکمیتهای ایدئولوژیک است.
ما در دنیای امروز ، در احاطه اندیشه ها ، افکار ، مذاهب ، ایدئولوژیها ، علوم ، تمدنها ، فرهنگها ، روابط ، قوانین ، رسوم ، عنعنه ها و ... هستیم و با همه آنها همسایه هستیم و زمانه به ما حکم میکند که میانه رو بوده و از حقوق همه ، همچون حقوق شخصی واجتماعی خود دفاع نماییم نه اینکه از حقوق خویش دفاع و حقوق دیگران را پایمال نماییم ، در اینصورت این خود ما هستیم که در درجه اول حقوق و آزادیهای خویش را به مخاطره می اندازیم ...
با برخوردهای کور رژیم با اجتماع و جامعه بلوچستان ، این یک حقیقت محض است که جامعه و اجتماع بلوچستان شدیدا" سیاسی شده است ، این یک جنبه قضیه است و جانب دیگر آن همانا پدیدار شدن اسلام سیاسی در اجتماع بلوچستان است که میتواند بس مخرب و خرد کننده باشد . اما به همان اندازه که اسلام در بلوچستان سیاسی شود ، بدلیل اینکه جنبه مخرب آن در اجتماع ایران بر ملا شده و با حذف رژیم متحول خواهد شد ، حنای آن حتی در کوتاه مدت ،در بلوچستان نمیتواند پر رنگ باشد، پس همان بهتر که روحانیان بلوچ از چنین هرزه گذری خود داری نموده و مقام و جایگاه مذهب را در منطقه در سطح اسلام سیاسی تشیع تنزل ندهند.
از جانب دیگر وظیفه روشنفکران بلوچ است که سطح آگاهی سیاسی جوانان بلوچ را بر بستر دانش های پذیرفته شده جهان معاصر ارتقا داده و از غلطیدن در دامهای احساسات مذهبی و دامن زدن به تضادهای کورملی و مذهبی که خواسته رژیم است اجتناب نمایند ، بلکه همانا خواسته های روشن خویش را که خواست هر انسان اندیشمند و آگاهی است ، مطرح و به میان مردم برده و روشنگری نمایند.
ملت بلوچ نه خواهان ستم ملی بر ملتی دیگر ، بلکه خواهان حقوق برابر ملی برای خویش میباشد ، ملت بلوچ مخالف هیچ دین و هیچ مذهب و هیچ اندیشه ای نیست و نباید باشد ، بلکه همانا خواهان آزادی مذهبی برای خویش همانند دیگران است .
اگر روجانیون بلوچ بدنبال اسلام سیاسی باشند ، آنان خویش را از جوانان در درجه اول و پس از آن از اجتماع منزوی خواهند نمود که این خیانت به جنبش ملی بلوچستان و پس از آن سبب طردشان از جنبش خواهد شد.

کریم بلوچ _ تهل

Source: http://www.pahra.blogsky.com/1388/09/16/post-13641

No comments:

Post a Comment