Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پیشنهاد های عبدالله اوجالان به دولت ترکیه برای پایان دادن به نبرد مسلحانه

نوشتۀ فواد روستائی
پیشنهادهای اوجالان شامل انجام اصلاحاتی در قانون اساسی برای اعطای خودمختاری منطقه ای به کردها، آموزش زبان کردی و "شرایط نفی کامل خشونت ودست زدن به یک خلع سلاح مبتنی بر بخشش متقابل" می شود.

یکی از رهبران حزب کارگران کرد ترکیه (پ.کا.کا.) امروز (دوشنبه) گفت عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این حزب، که هنوز از نفوذ زیادی بر اعضای پ.کا.کا. برخوردار است پیشنهاد هائی را به منظور پایان دادن به رویاروئی ٢٦ ساله میان این حزب و دولت ترکیه به دولت ارائه کرده است.
"مراد قره ایلان"، شخصیت شماره ٢ حزب کارگران کرد ترکیه، ضمن اعلام این خبر افزود در دیداری که مسئولان دولتی در ماه گذشته در زندان با اوجالان داشته اند، اوجالان سه پروتکل را در این زمینه تسلیم آنان کرده است.

اوجالان در سال ١٩٩٩ به زندان ابد محکوم شده و در زندانی در جزیرۀ "ایمرالی" به سر می برد و به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه مسئولان دولتی گهگاه با او دیدار و گفتگو می کنند.
روزنامۀ "ملیت" به نقل از "مراد قره ایلان" می نویسد پیشنهادهای اوجالان شامل انجام اصلاحاتی در قانون اساسی برای اعطای خودمختاری منطقه ای به کردها، آموزش زبان کردی و "شرایط نفی کامل خشونت ودست زدن به یک خلع سلاح مبتنی بر بخشش متقابل" می شود.

به گفتۀ این مقام بلندپایۀ پ.کا.کا.، اوجالان همچنین خواستار آن شده است که به انزوای او در این جزیره پایان داده شود تا روند پیشنهادی به گونه ای درست طی طریق کند.

در حال حاضر اوجالان تنها با اعضای خانواده و وکلای خود را ملاقات می کند.
اعضای هیأت رسمی که در ماه گذشته با عبدالله اوجالان ملاقات کرده اند بدون رد این پروتکل ها قول داده اند که آن ها را به دولت تسلیم کنند.

"مراد قره ایلان" به روزنامۀ ملیت گفته است که حزب کارگران کرد ترکیه در انتظار پاسخ دولت آنکارا به این پیشنهادهاست.

دولت ترکیه در سال های اخیر در عرصۀ فرهنگی با موافقت با تأسیس تلویزیون کردی و آموزش خصوصی زبان کردی گام هائی در زمینۀ دادن حقوق کردها به آنان برداشته است اما با خودمختاری منطقه ای آنان در شرق و جنوب شرق آناتولی مخالفت کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به پیشنهاد های اوجالان به دولت ترکیه اختصاص داده است می نویسد دولت ترکیه و شماری از کشورهای جهان حزب کارگران کرد ترکیه را یک سازمان تروریستی می دانند.
نیردهای مسلحانه میان پ.کا.کا. و ارتش ترکیه در ربع قرن اخیر از خود بیش از ٤٥٠٠٠ کشته برجای گذاشته است.

"مراد قره ایلان" از انتخابات پارلمانی ١٢ ژوئن سال جاری و ورود ٣٦ فعال سیاسی کرد به پارلمان به عنوان یک "فرصت" یاد کرد اما از ابطال پیروزی یکی از انتخاب شدگان با توسل به آتهام "تبلیغ تروریستی" انتقاد کرد و آن را ضربه ای شدید به انتظارات کردها خواند.

No comments:

Post a Comment