Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

واشینگتن پست: زمان افزایش اقدامات برای آزادی اینترنت فرارسیده اس


واشینگتن پست: زمان افزایش اقدامات برای آزادی اینترنت فرارسیده است
Armenia - an image for the Internet

روز سه شنبه گذشته بیش از دویست هزار کاربر اینترنت در ایران توانستند از سدهای سانسور عبور کرده و به وب سایت های ممنوعی مثل فیس بوک، توییتر و یا رادیو فردا مراجعه کنند. در سوریه قریب به ۱۵ هزار تن توانستند آزادانه در اینترنت جستجو کنند، در ویتنام حدود ۱۰ هزار تن، درعربستان حدود ۱۵ هزار تن و در چین ۱۸ هزار تن توانستند به اینترنت آزاد برسند.

جکسون دیل، یکی از اعضای تحریریه واشینگتن پست پس از ذکر این آمار می نویسد منبع این ارقام، یک شرکت کامپیوتری است به نام «اولترا ریچ»، که یک نرم افزار بسیار موثر برای دسترسی کاربران به وب سایت های مسدود شده را خلق کرده و مدیریت می کند.

به نوشته واشینگتن پست، نگاهی به تردد یا ترافیک درونی این شرکت مثل نظاره کردن راهپیمایی مردمان سرکوب شده ای است که برای گریز از حصار سانسور و محدودیت های دولتی در کشور خود، مرزهای موجود را در می نوردند و در جست وجوی اطلاعات آزاد به هر دری می زنند.

مشاهده چند دقیقه ترافیک یا تردد تماس های اینترنتی در سرورهای شرکت «اولترا ریچ» نشان می دهد که کاربران از کشورهای گوناگونی چون الجزایر، کوبا، برمه، ازبکستان، بلاروس، کامبوج و لیبی با استفاده از این نرم افزار سانسور شکن، ابتدا به خطوط اینترنتی این شرکت در کالیفرنیا متصل شده و سپس می توانند بدون آنکه مورد شناسایی قرار گیرند، به وب سایت های مسدود و ممنوع سرکشی کنند.

واشینگتن پست دراثبات کارایی نرم افزار تولید شده توسط کمپانی «اولترا ریچ» می نویسد که از وزارت خارجه آمریکا گرفته تا دولت چین، همه به کارایی این نرم افزار سانسور شکن اذعان دارند و به همین خاطر دولت چین منابع وسیعی را به اخلال در این سیستم اختصاص داده است.

پرسش یا نکته مهم این است که چگونه می توان این نوع اقدامات و ابتکارها برای گسترش آزادی اینترنت را تقویت کرد؟ گردانندگان و برنامه ریزان این ابزار سانسور شکن که تاکنون به طور داوطلبانه کار می کنند می گویند با اختصاص یک بودجه ۳۰ میلیون دلاری آنها قادر خواهند بود این نوع خدمات را در اختیار میلیون ها نفر از کاربران اینترنتی در سراسر جهان قرار دهند که با مشکل سانسور دولتی مواجه هستند.

به نوشته واشینگتن پست، بر اثر تلاش برخی از نمایندگان کنگره آمریکا یک بودجه ۵۰ میلبیون دلاری برای کمک به آزادی اینترنت به هزینه های وزارت خارجه آمریکا افزوده شده است. اما مجموعه شرکت های تولید کننده این نوع خدمات تاکنون حتی یک دلار برای این کار دریافت نکرده اند. بخش اعظم این بودجه که در اختیار وزارت خارجه آمریکاست، تاکنون به هیچ مصرفی نرسیده است.

با توجه به سخنان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در دفاع از آزادی اینترنت و نقش مهم آن در تحولات سیاسی کشورهای بسته، انتظار این بود که اقدامات موثر و سریع تری در این زمینه صورت گیرد. اما چنین نشده و به نظر می رسد که دلیل این کم کاری ترکیبی از موانع و کاستی های بوروکراتیک (اداری)، سردرگمی و ابهام در جزییات سیاست خارجی و هراس از رنجاندن دولت هایی نظیر چین است که حمایت آمریکا از گسترش آزادی اینترنت را «فعالیت علیه چین» قلمداد می کند.

نویسنده واشینگتن پست سپس می افزاید که بنیانگذاران موسسه «اولتراریچ» که از تولید کنندگان موفق نرم افزارهای سانسور شکن است، از اعضای جنبش «فالون گونگ» هستند که از سال ها پیش توسط حکومت چین سرکوب و غیرقانونی اعلام شده است. اما این امکان گریز از سانسور به سرعت توسط اهالی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه آن حوادث و ناآرامی های سیاسی پس از انتخابات در ایران بود. در ماه های تابستان سال ۲۰۰۹ بیش از یک میلیون کاربر ایرانی از این ابزارها استفاده می کردند و از آن زمان تاکنون نیمی از کاربران این سیستم ها را ایرانیان تشکیل می دهند.

به نوشته واشینگتن پست، ۲۰ میلیون دلار اولیه ای که کنگره آمریکا در اختیار وزارت خارجه قرار داد در زمان جورج بوش بیش از همه صرف آموزش خبرنگاران برای بهره گیری از ابزارهای سانسور شکن نظیز «اولتراریچ» شد. پنج میلیون دلار از این بودجه به دولت اوباما انتقال یافت که پس از ماهها تاخیر در اختیار موسساتی قرار گرفت که برای شکستن سانسور اینترنت فعالیت می کند ولی ۳۰ میلیون دلاری که کنگره برای سال ۲۰۱۰ در اختیار دولت آمریکا قرار داده، هنوز به هیچ مصرفی نرسیده است.

برخی از مقامات و کارشناسان آگاه از فعالیت های وزارت خارجه می گویند که دلیل این تاخیر در اختصاص بودجه به تحقیقات و گسترش تولید ابزارهای سانسور شکن، نیاز وزارت خارجه به تدوین سیاست های عملی و برنامه ریزی لازم در این زمینه است. وزارت خارجه آمریکا نیاز دارد تا قوانین و مقررات ناظر بر این گونه فعالیت ها را به روز کرده و برآن اساس اقدام کند. بنابراین اختصاص هزینه باید پس از تدوین و تکامل این استراتژی صورت گیرد.

جکسون دیل، عضو تحریریه واشنگتن پست در پایان این مطلب ضمن پذیرفتن چنین استدلال هایی تاکید می کند که تاخیر بیش از حد در این زمینه جایزنیست. کاربران اینترنت در کشورهایی مثل چین ویا ایران نمی توانند تا ابد منتظر تدوین و تکمیل سیاست های وزارت خارجه آمریکا بنشینند.

به اعتقاد نویسنده هر چند مقامات وزارت خارجه آمریکا مدعی اند که دلیل این تاخیر هراس از آزردن دولت چین نیست، ولی شواهد نشان می دهند که این موضوع یکی از دلایل تاخیر است. در هر حال و به هر دلیل، وزارت خارجه آمریکا در این زمینه عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.
رادیو فردا

No comments:

Post a Comment