Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
noornama.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daftaresabz.com

سرخط‌ خبرها

طارق عزيز اعتصاب غذا کرد
«طارق عزيز»، معاون اسبق رييس جمهوری عراق در دوران حکومت «صدام حسين»، اعتصاب غذا کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، «زياد عزيز»، پسر طارق عزيز، که درامان، پايتخت اردن، زندگی می کند، گفت: طارق عزيز همراه با ۲۵ زندانی ديگر از روز پنجشنبه، اعتصاب غذا کرده است.به گفته وی، طارق عزيز بعد از آنکه فهميد نمی تواند با خانواده خود ديدار کند، تصميم به اين کار گرفت.دادگاه عالی عراق، سه شنبه گذشته، طارق عزيز را به اتهام مشارکت در قتل عام شيعيان عراق در سال ۱۹۹۹ ميلادی به مرگ محکوم کرد.در اين ميان، فدريکو لومباردی، سخنگوی واتيکان واتيکان با صدور حکم اعدام، برای طارق عزيز، که مسيحی است، مخالفت کرد.

بررسی لايحه برنامه پنجم در صحن علنی مجلس آغاز شد
بررسی لايحه برنامه پنجم توسعه، پس از گذشت ۱۰ ماه از ارائه اين لايحه به مجلس از جلسه عصر روز شنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.برنامه پنجم توسعه، بايد از ابتدای امسال اجرايی می شد که به دليل تاخير دولت در تدوين و ارايه اين برنامه، در هشت ماه گذشته، برنامه چهارم توسعه تمديد شده است.مهدی سنايی، يکی از مخالفان کليات اين لايحه، در نطق‌ خود گفت: لايحه برنامه پنجم انسجام ندارد و بدون شاخص‎های قابل ارزيابی ارائه شده است.احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش های مجلس، نيز که از مخالفان کليات لايحه برنامه پنجم توسعه است، از ديگر نمايندگان مجلس خواست تا به اين لايحه رای ندهند.در مقابل، حسن کامران، يکی از موافقان کليات لايحه برنامه پنجم توسعه، اين لايحه را منسجم خواند و گفت: اين لايحه، شاخص‎های کمی دارد.کار بررسی اين لايحه در صحن علنی مجلس از ۲ تا ۶ هفته طول می کشد.

بيش از ۱۳۰ نفر از ناپديدشدگان سونامی اندونزی پيداشدند
تيم های امداد و نجات، بيش از ۱۳۰ نفر از افرادی را که پس از سونامی در اندونزی ناپديد شده بودند، پيدا کردند.دراين سونامی که روز دوشنبه گذشته و در پی زلزله ای به بزرگی ۷ و ۷ دهم ريشتر در جزيره «ميناوی» اندونزی روی داد، دست‌کم، بيش از ۴۰۰ نفر کشته شدند. تيم های امداد رسانی، اين افراد را در بيمارستان‌ها و اردوگاه های برپاشده برای افراد بی خانمان پيداکردند. با اين حال، همچنان ۱۶۰ نفر ديگر از مردم منطقه مفقودالاثر هستند. هفته گذشته، فوران آتش فشان در جزيره «جاوا» ی اندونزی، نيز تعدادی را کشت و عده ای را مجروح کرد.تيم های نجات در حال تخليه حدود ۵۰ هزار نفر از اين منطقه هستند.

 نفر از نيروهای طالبان۸۰ در ولايت پَکتيکا کشته شدند
مقام‌های دولتی افغان از کشته شدن حدود ۸۰ شبه نظامی دولت اين کشور در ولايت پَکتيکا خبر داده اند. مخلص افغان، يک مقام محلی در ولايت پَکتيکا، روز شنبه گفت: اين افراد جمعه شب در جريان درگيری با نيروهای بين المللی همکاری امنيت – ايساف - کشته شدند.نيروهای ايساف نيز با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد که اين درگيری بعد از آن روی داد که نيروهای طالبان به نيروهای ايساف حمله کردند. گروه طالبان، مرگ هشت نفر از افراد خود را تاييد کرده است.

محمود احمدی نژاد: ذخاير ارزی ايران بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار است
محمود احمدی نژاد، رئيس دولت دهم، با اشاره به تخمين ۱۰۰ ميليارد دلاری ذخاير ارزی ايران گفت: ذخاير ارزی به طور قطع، بيش از اين ميزان است. چندی پيش، محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران، گفته بود: بانک جهانی ذخاير ارزی ايران را ۱۰۰ ميليارد دلار اعلام کرده که لابد درست است.ميزان ذخاير ارزی ايران سال هاست که به صورت رسمی اعلام نمی شود و همين مساله باعث گمانه زنی ها و اعلام اعداد و ارقام متفاوت از ميزان ذخاير ارزی ايران شده است.

ژنرال ديويد پترائوس: ايران به طالبان کمک می‌کند
ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا و ناتو در افغانستان، موضع ايران در قبال افغانستان را «متناقض» توصيف کرد.آقای پترائوس که روز جمعه با شبکه خبری فارسی صدای آمريکا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ايران از يک سو به دولت حامد کرزی کمک می‌کند و از سوی ديگر با کمک به گروه‌های شبه‌ نظامی دولت افغانستان را تضعيف می‌کند.فرمانده نيروهای آمريکا و ناتو در افغانستان، پرداخت‌های نقدی ايران به دولت افغانستان را «غيرصادقانه» و حتی «گمراه‌کننده» خواند و افزود: ايران در حمايت از طالبان نيز فعال است.موضوع کمک‌های نقدی ايران به دولت افغانستان از هفته گذشته و پس از انتشار گزارش روزنامه آمريکايی « نيويورک تايمز»، مورد توجه رسانه‌ها و ناظران سياسی در داخل و خارج از ايران قرار گرفت؛ گزارشی که در آن از پرداخت نقدی ايران به رئيس دفتر حامد کرزی سخن رفته بود.

۹ شعبه استانی ادوارتحکيم وحدت، صدور حکم چهار سال زندان برای علی جمالی را محکوم کردند
۹ شعبه استانی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، با صدور بيانيه‌ای، صدور حکم ۴ سال زندان برای علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کميته سياسی اين سازمان، را محکوم کردند.در اين بيانيه همچنين فشار بر ديگر اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت محکوم شده است. ۹ شعبه استانی ادوار تحکيم وحدت، همچنين خواستار لغو احکام قضايی غيرقانونی صادره برای همه زندانيان سياسی و عقيدتی و آزادی بی قيد و شرط تمامی آنان شدند.علاوه بر علی جمالی، احمد زيدآبادی، عبدالله مومنی، حسن اسدی‌زيدآبادی و علی مليحی زندانی هستند.

يکی از زندانيان سياسی، به قطع تماس های تلفنی بند ۳۵۰ زندان اوين اعتراض کرد
محمد داوری، معلم زندانی و سردبير سايت سحام‌نيوز، در اعتراض به قطعی تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوين از خانواده خود خواست به ملاقاتش در زندان نروند.او که از ۱۷ شهريورماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، دلايل اين درخواست را که به گفته او «علی رغم ميل باطنی اش» بوده، دوربودن محل سکونت خانواده اش از تهران ، بيماری مادر پير خود و مشکل دريافت مجوز ملاقات حضوری هفتگی از دادستان تهران اعلام کرده است.خانواده آقای داوری که در دادگاه بدوی و تجديدنظر به پنج سال حبس محکوم شده است، در استان خراسان زندگی می‌کنند.اين زندانی سياسی و عقيدتی ابراز اميدواری کرد شايد اين اعتراض او« در رفع اين محدوديت و جلوگيری از استمرار اين تضييع حق موثر زندانيان» قدمی بردارد. تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوين از مردادماه گذشته و پس از اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سياسی اين بند، قطع شده و هنوز وصل نشده است.

تيم ملی سنگ‌نوردی ايران به مقام چهارم جهان دست يافت
تيم ملی سنگ نوردی ايران در مسابقات جام‌جهانی سنگ ‌نوردی که در چين در جريان است، در جمع امتيازات تيم های شرکت کننده، چهارم شد. به گزارش سايت خبری سازمان تربيت بدنی، محسن محمدی نژاد، ملی‌پوش تيم سنگ‌نوردی ايران در رشته سرعت، برای اولين بار در رده چهارم رشته سرعت جهان قرارگرفت.اين بهترين مقام تيم ملی سنگ نوردی ايران در رقابت های جهانی اين رشته است.تيم های سنگ‌نوردی چين، روسيه و لهستان در رده های اول تا سوم تيمی اين رقابت ها قرار گرفتند.

 نفر۳۰ از نيروهای طالبان در ولايت پَکتيکا کشته شدند
نيروهای بين المللی همکاری امنيتی – ايساف- ، می گويند: ۳۰ نفراز نيروهای مسلح طالبان را در ولايت پکتيکا paktika در جنوب شرقی افغانستان کشته اند. در اعلاميه نيروهای ايساف آمده است: اين گروه از طالبان در درگيری های شب جمعه کشته شده اند.اين درگيری بعد از آن صورت گرفت که طالبان به نيروهای ايساف حمله کردند. براساس اين گزارش، در جريان اين عمليات پنج نيروی ايساف زخمی شدند.در اين ميان، طالبان کشته شدن هشت نفر از نيروهايشان را تاييد کرده اند.

رييس مرکز آمار ايران: سياست انقباضی دولت عامل رشد بيکاری است
رييس مرکز آمار ايران با تاييد افزايش نرخ بيکاری، سياست های انقباضی دولت برای کنترل تورم و رکود در صنعت ساخت و ساز را عامل افزايش نرخ بيکاری اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری ايسنا، عادل آذر از رشد ۳ ونيم درصدی نرخ بيکاری بهار امسال نسبت به بهار پارسال خبرداد.مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری در بهار امسال را نزديک کمی کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرده است، اما برخی خبرگزای ها نرخ بيکاری در ايران را بيش از ۱۵ درصد اعلام کرده اند.

ثبت سفارش واردات خودرو از مهرماه متوقف شده است
معاون کل سازمان توسعه تجارت ايران از توقف ثبت سفارش واردات خودرو از پايان شهريورماه خبرداد.حميدصافدل بدون اعلام دليل اين اقدام به خبرگزاری مهر گفت: وزارت بازرگانی منتظر اعلام نظر کميته خودرو وزارت صنايع و معادن است.معاون کل سازمان توسعه تجارت ايران، در عين حال تاکيد کرد: ممنوعيتی برای واردات خودرو وجود ندارد.محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس دولت نيز چندی پيش گفته بود، واردات هيچ کالايی به ايران ممنوع نشده است، اما رسانه های اقتصادی در ايران تاکيد می کنند سياست های وارداتی دولت تغيير کرده است.

يک سوم مساحت درياچه اروميه شوره‌زار شده است
مدير طرح محافظت از تالاب های ايران می گويد، يک سوم درياچه اروميه خشک شده و اطراف آن به شوره زار تبديل شده است.علی نظری دوست، در گفت وگو با سايت « الف » گفته است، ميزان شوری درياچه اروميه دست کم به ۳۳۰ گرم در ليتر رسيده، در حالی که متوسط ميزان شوری درياچه اروميه، در بلندمدت، کمتر از ۲۰۰ گرم در هر ليتر بوده است.مدير طرح محافظت از تالاب های ايران حدس می زند درياچه اروميه به شورترين درياچه دنيا تبدل شده باشد.او می گويد، خشکسالی وعوامل انسانی نظير بهره برداری ها از درياچه اروميه و ساختن سازه ها و سدها از عوامل خشک شدن درياچه اروميه بوده است.

فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل به ادامه بازداشت رضا شهابی اعتراض کرد
فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل، به ادامه يافتن بازداشت رضا شهابی – از فعالان کارگری ايران – اعتراض کرد.مک اراتا دبيرکل حمل و نقل داخلی در اين فدراسيون گفت که آزاد نشدن رضا شهابی به رغم وعده هايی که به خانواده اش داده شده و وثيقه ۶۰ ميليون تومانی که از خانواده‌اش اخذ شده، «ناعادلانه» است.فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل پيش از اين، در ماه اوت، نيز با صدور بيانيه ای خواستار آزادی رضا شهابی، منصور اسانلو و ابراهيم مددی شده بود.هر سه اين افراد از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هستند.

در يک حمله انتحاری در عراق ۲۵ تن کشته شدند
پليس عراق اعلام کرد که يک بمب گذار انتحاری خود را يک کافه در شهر کوچک بلدروز منفجر کرد و ۲۵ نفر را کشت.عموما کردهای شيعه به اين کافه رفت و آمد می کرده اند. در اين حمله ۷۵ تن نيز مجروح شده اند.بلدروز شهری کوچک در استان دياله در شرق عراق است.

شرکتهای پستی فدکس و يو پی اس، فعاليت خود را در يمن متوقف کردند
دو شرکت پستی فدکس و يو پی اس، در واکنش به کشف مواد منفجره در محموله های پستی روز جمعه اعلام کردند که فعاليت خود را در يمن متوقف کرده اند.دو بسته پستی حاوی مواد منفجره از يمن به مقصد آمريکا ارسال شده بودند.يکی از اين بسته‌ها از يک هواپيمای يو پی اس در فرودگاه ميدلند شرقی در ۲۶۰ کيلومتری شمال لندن کشف شد.دومين بسته در تاسيسات شرکت پستی فدکس در دبی کشف شد.اين دو شرکت پستی از بزرگترين شرکتهای پستی جهان هستند.

ايران سهم خود را از يک معدن بزرگ اورانيوم در ناميبيا حفظ می کند
شرکتی «ريو تينتو» که کنترل يک معدن اورانيوم را در ناميبيا در دست دارد اعلام کرد ايران می تواند سهم خود را از اين معدن، حفظ کند.ايران حدود ۱۶درصد از سهم معدن اورانيوم روسينگ را در سال ۱۹۷۵ ميلادی، چهار سال قبل از انقلاب خريده است.بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت که پنج ماه پيش تصويب شد، ايران اجازه ندارد در هيچ يک از معادن اورانيوم جهان سرمايه گذاری کند.اما شرکت «ريو تينتو» در بيانيه ای اعلام کرد پس از مذاکرات با دولتهای غربی به اين نتيجه رسيده که سهم ايران از اين معدن، منافاتی با قطعنامه شورای امنيت ندارد.با اين حال اين شرکت انگليسی-استراليايی در اين بيانيه اعلام کرده که ايران نمی تواند به اورانيوم اين معدن دسترسی داشته باشد و همه سودهای ناشی از اين سرمايه گذاری، مسدود می شوند.

مورالس می گويد که حمايت ايران را برای توسعه برنامه هسته ای بوليوی جلب کرده است
اوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی گفت که حمايت ايران را برای توسعه برنامه هسته ای در کشورش، جلب کرده است.به گفته وی اين برنامه هسته ای، صلح آميز خواهد بود و با هدف توليد انرژی راه اندازی می شود.وی جزئيات بيشتری درباره نيروگاههای احتمالی اعلام نکرد.آقای مورالس به تازگی به تهران سفر کرده است و از متحدان محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران محسوب می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا از تبريک گفتن تولد احمدی نژاد دفاع کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا از اينکه در توئيتر خود، روز تولد محمود احمدی نژاد را به او تبريک گفته، دفاع کرد.دو روز پيش، ششم آبان، فيليپ کرولی تولد آقای احمدی نژاد را در توئيتر تبريک گفت و از او خواست تا دو آمريکايی بازداشتی در تهران را به همين مناسبت، آزاد کند.اين کار او با انتقاد تند سارا پيلين، نامزد معاونت رياست جمهوری آمريکا در آخرين انتخابات اين کشور رو به رو شد.

محموله سلاح توقيف شده از يک کشتی در نيجريه در ايران بارگيری شده بود
گزارش‌ها حاکی است که يک محموله بار غير قانونی شامل راکت و نارنجک که اين هفته در نيجريه کشف شد، در ايران و توسط يک تاجر ايرانی بار زده شده بود. شرکت فرانسوی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» که اداره اين کشتی را برعهده دارد روز جمعه اعلام کرد که کانتينرها در بندعباس در جنوب ايران بار زده شده اند و درتابستان گذشته در لاگوس، پايتخت نيجريه پهلو گرفته‌اند.مقام های امنيتی در هفته جاری سيزده کانتينر را در گمرک «آپاپا» در بندر لاگوس نيجريه که در بارنامه رسمی، حامل مصالح ساختمانی عنوان شده بودند، توقيف کردند. اين سيزده کانتينر از يک کشتی متعلق به شرکت «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» تخليه شده بود.اين شرکت کشتی‌رانی خود را از هرگونه دخالت در حمل غيرقانونی سلاح مبرا دانسته و می‌گويد که اين شرکت قربانی بارنامه تقلبی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا خواستار آزادی دو آمريکايی زندانی در ايران شد
فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا با ارسال پيام کوتاهی در شبکه توييتر، خطاب به محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران گفت که تولدت مبارک و چه خوب می شود که به عنوان هديه، جاش فتال و شين باوئر، دو آمريکای زندانی در ايران را آزاد کنی. جاش فتال، شين باوئر و سارا شورد، در ماه ژوييه سال ۲۰۰۹ هنگامی که در مناطق مرزی عراق و ايران به کوهنوردی مشغول بودند، توسط نيروهای مرزبان ايرانی دستگير شدند.سارا شورد در شهريور ماه با وثيقه پانصد هزار دلاری آزاد شد.

اوباما: بنظر می ر سد بسته‌های پست شده از یمن، حاوی مواد منفجره بودند
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری در کاخ سفيد گفت بررسی های اوليه نشان می دهد بسته های کشف شده در هواپيماهای باربری، که از يمن پست شده بودند، حاوی مواد منفجره بودند و اين کشور با تهديد واقعی تروريستی روبه‌روست. رئيس جمهوری آمريکا افزود که سازمان های اطلاعاتی آمريکا پنج شنبه شب با کمک متحدان و دوستان آمريکا، دو بسته مشکوک را که از يمن به بخش بار هواپيماها تحويل داده شده بودند و مقصد آنها آمريکا، بويژه دو کنيسه يهوديان در شيکاگو بود، کشف کردند. اوباما گفت که با رييس جمهوری و ساير مقام های يمن در تماس بوده اند و دولت يمن در اين زمينه همکاری کرده است.بسته های مشکوک در دو پرواز، يکی در فر ودگاه ايست ميدلند بريتانيا و ديگری در دبی کشف شدند. در پی آن در فرودگاه‌های بريتانيا و آمريکا وضعيت فوق‌العاده اعلام شده است.


No comments:

Post a Comment