Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ایران در افغانستان رفتاری ریاکارانه دارد

ژنرال دیوید پترایس، فرمانده کل نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان، در گفتگویی اختصاصی با صدای آمریکا می گوید ایران در افغانستان رفتاری ریاکارانه دارد؛ از یک سو به دولت کرزی کمک نقدی می دهد و از سویی دیگر به طالبان کمک می کند

فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان می گوید پرداخت های نقدی ایران به دولت افغان «صادقانه» نیست، یا گمراه کننده است، زیرا تهران در حمایت از طالبان نیز فعال است.
ژنرال دیوید پتریوس روز جمعه به شبکه خبری فارسی صدای آمریکا گفت ایران از نظر مالی از دولت افغانستان حمایت می کند، در حالی که دولت کابل را با کمک به شورشیانی که مسئول مشکلات امنیتی در کشور هستند، تضعیف می کند
ژنرال پتریوس گفت ایران با فراهم آوردن آموزش و تجهیزات مستقیما از طالبان حمایت می کند، و همچنین راهنمایی هایی برای شورشیانی که جهت سرنگونی دولت حامد کرزی می جنگند قرار می دهد.

ژنرال پتریوس موضع ایران در افغانستان را «متناقض» نامید و گفت تهران علیرغم کمک هایی که برای طالبان می فرستد، در برخی جنبه ها می خواهد دولت افغانستان قادر شود بر خود حکومت کند و مسئولیت امنیت خود را در دست بگیرد.
فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان این وضع را با کوشش های ایران در عراق، که آن را «مرگبار و مخرب» نامید، مقایسه کرد، و گفت نه ایران و نه آمریکا هیچکدام نمی خواهند افغانستان به شرایط سال ۲۰۰۱، زمانی که کشور زیر کنترل طالبان قرار داشت و «پناه گاهی برای تند روهای بین المللی»، مانند القاعده بود، بازگردد.
روز سه شنبه، ایران تایید کرد سال ها برای دولت افغانستان پول می فرستاده است، و می گوید هدف از این کار کمک به بازسازی کشور بوده است.

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، روز دوشنبه اظهار داشت دولت او «کیسه های پول» از ایران دریافت کرده است، و گفت با پول هایی که از کشورهای دیگر مانند آمریکا گرفته است تفاوتی ندارد.
ژنرال پتریوس گفت پرزیدنت کرزی در گفته های خود درباره دریافت پول از ایران «صراحت داشت»، و آن را در مقایسه با آنچه از آمریکا و کشورهای دیگر می گیرد مبلغی بسیار اندک توصیف کرد.

با این حال، پتریوس گفت کمک ایران به طالبان با منافع مشترکی که ایران و آمریکا در افغانستان دارند در تضاد است. تعهد مشترک به از بین بردن صنعت غیر قانونی تولید مواد مخدر در افغانستان از جمله این منافع است، زیرا ایران نیز با مشکل رو به گسترش مواد مخدر دست به گریبان است. ایران همچنین نمی خواهد «تند ورهای فوق محافظه کار سنی» که در طالبان مسلط هستند، کنترل هیچ بخشی از افغانستان را دوباره در دست بگیرند.

General Petraeus VOA Iran Afghanistan.wmv



برگرفته از : VOA

No comments:

Post a Comment