Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

رای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
noornama.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:

daftaresabz.com


سرخط‌ خبرها

کمیسیون مجلس به مسکوت ماندن اجرای قانون بيمه اجباری كارگران ساختمانی رای داد
نصرالله ترابی، عضو كمسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایلنا گفته است که كمیسيون تلفيق برنامه پنجم توسعه با اكثريت آرا به مسکوت ماندن اجرای قانون بيمه اجباری كارگران ساختمانی در طول برنامه پنج رای داده است. او افزوده که درصورت تایید این مصوبه درصحن علنی مجلس، اجرای قانون بيمه اجباری كارگران ساختمانی تا پنج سال آينده متوقف خواهد بود. نصرالله ابوترابی گفته است که كمیسيون تلفيق، تحت تاثير تبليغات منفی كه عليه قانون بيمه اجباری كارگران ساختمانی ايجاد شده‌ به مسكوت ماندن اجرای اين قانون رای داد.

دهها نفربر اثر ریزش سقف در مراسم عروسی در شمال افغانستان کشته شدند
به گزارش خبرگزاری ها حدود 60 نفر بر اثر فروریختن سقف در مراسم عروسی در ولایت بغلان در شمال افغانستان کشته شدند. رئیس هلال احمر افغانستان اعلام کرده است که دستکم 40 نفر هم زخمی شدند که شمارزیادی از آنها زن و کودک اند. فرماندار بغلان شمار کشته شدگان را در ریزش این خانه سه طبقه روستایی، حدود 40 نفر ذکر کرده است.

دهها هزار نفر در رومانی در اعتراض به برنامه صرفه جویی اقتصادی راهپیمایی کردند
دهها هزار نفر در اعتراض به برنامه صرفه جویی اقتصادی دولت رومانی، در مرکز بخارست، پایتخت این کشور راهپیمایی کردند. این تجمع همزمان با بحث نمایندگان پارلمان درباره طرح حزب مخالف برای رای عدم اعتماد به دولت برگزار شد. دولت راست میانه رومانی قصد دارد برای صرفه جویی اقتصادی، تدابیری از جمله افزایش مالیات ها، کاهش دستمزدها و مشاغل را اتخاذ کند.

در حمله موشکی به دو نقطه در وزیرستان شمالی دستکم 5 شورشی کشته شدند
در حمله موشکی به دو نقطه در وزیرستان شمالی در پاکستان، دستکم 5 شورشی کشته شدند. به گفته مقام های امنیتی پاکستان، دو موشک که از هواپیمای بدون سرنشین منسوب به آمریکا پرتاب شده بود، دستکم 5 نفر را که از اعضای شبکه حقانی، مرتبط با طالبان و القاعده بودند، کشت.

وزیر دفاع افغانستان: عملیات علیه طالبان در قندهار بزودی به پایان می رسد
ژنرال ظاهر عظیمی، وزیر دفاع افغانستان روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در کابل گفت که عملیات گسترده نیروهای ناتو و افغان علیه طالبان در قندهار تا چند هفته دیگر با موفقیت به پایان می رسد. به گفته ژنرال عظیمی، شورشیان از بیشتر مناطق در این ولایت بدون مقاومت، عقب نشینی کرده اند. قندهار پایگاه عمده طالبان و القاعده در افغانستان بوده است.

یارانه های نقدی تا امشب در استان های آذربایجان شرقی و همدان واریز می شود
به گفته مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه نقدی مقتاضیان در استان های آدربایجان شرقی و همدان تا ساعت 12 امشب به حساب های آنها واریز می شود. به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهروز مرادی افزوده که این یارانه ها به مبلغ 81 هزارتومان به ازای هر نفر اعضای خانواده تاکنون بدون مشکلی در 10 استان به حساب ها ریخته شده و در 18 استان دیگر نیز برطبق برنامه واریز خواهد شد. به گزارش رسانه های ایران، قراراست محمود احمدی نژاد شنبه شب در تلویزیون جمهوری اسلامی جزئیات برنامه دولت خود برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه را اعلام کند.

عضو کمیسیون انرژِی مجلس: بنزین تولید شده غیر استاندار در پالایشگاههای ایران سرطانزاست
عسگر جلالیان، از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تولید بنزین در پالایشگاههای پتروشیمی ایران را، غیر استاندار خوانده و گفته است که این نحوه تولید بنزین، نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطانزاست. او افزوده : اگرچه تلاش دولت در مسیر خودکفایی بنزین، ستودنی است اما توضیحات مسئولان صنایع پتروشیمی در کمیسیون انرژی مجلس درباره هزینه تولید این بنزین و خطرات ناشی از آن برای انسان و محیط زیست، قانع کننده نبوده است. در پی تحریم فروش بنزین از جانب آمریکا به ایران، دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده که با تغییر کاربُرد پالایشگاههای پتروشیمی برای تولید بنزین، به خودکفایی رسیده است. در همین حال 204 نماینده مجلس ازعملکرد وزارت نفت قدرانی کرده اند.

نخست وزیر روسیه برای گفتگو برسر گاز صادراتی به کیف رفته است
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه به کیف پایتخت اوکراین رفته است. برپایه گزارش ها، اختلاف روسیه با اوکراین بر سر قیمت گاز صادراتی روسیه از موضوع های عمده مذاکرات دو طرف است. حدود 80 درصد گاز روسیه از طریق لوله های گاز در اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود ومسکو خواستار سهیم شدن در لوله های گاز اوکراین است. ولادیمیر پوتین چند ماه پیش، پس از روی کار آمدن ویکتور یانوکویچ ، رئیس جمهوری متمایل به مسکو در اوکراین، در سفر به کیف، پیشنهاد ادغام شرکت های دولتی گاز پروم روسیه و نفتُو گاز اوکراین را داد اما دولت اوکراین بررسی چنین طرحی را به کاهش قیمت ِ فروش گاز به این کشور موکول کرد. همکاری در زمینه های انرژی هسته ای، صنایع هوا – فضا و کشاورزی از موضوع های دیگر مورد گفتگو اعلام شده است.

لایحه اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه امروز به رای نهایی گذاشته می شود
لایحه دولت نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی این کشور امروز در مجلس ملی به رای نهایی گذاشته می شود.افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال در این لایحه سبب اعتراض و اعتصاب های گسترده شده است و اتحادیه های کارگری و کارکنان دولت برای روز پنج شنبه نیز دعوت به راهپیمایی های سراسری کرده اند. گرچه در چند روز اخیر، اعتصاب ها فروکش کرده است و تعدادی از پالایشگاههای نفت باز شده اند. دولت فرانسه اصلاح نظام بازنشستگی را برای صرفه جویی اقتصادی ضروری می داند. سن بازنشستگی در فرانسه از بسیاری کشورهای دیگر اروپایی پائین تر است.

رئيس جمهوری بوليوی در تهران: بزودی شاهد نابودی امپرياليسم خواهیم بود
رئيس جمهوری بوليوی روز چهارشنبه در سخنانی در مجلس شورای اسلامی ايران گفت بزودی شاهد پيروزی ملل آسيا و آمريکای لاتين بر امپرياليسم خواهند بود. اوا مورالس که برای چندمين بار از روز يکشنبه به تهران رفته است، افزود که مردم بوليوی خون خود را برای مبارزه با امپرياليسم فدا می کنند و جمهوری اسلامی پرچم دار مبارزه با امپرياليسم است. اوا مورالس همچنين گفت که ازهنگام بقدرت رسيدن، گاز و نفت بوليوی را ملی کرده و در شش سال گذشته ذخاير ارزی اين کشور ده برابر شده است. در سفرهای قبلی رئيس جمهوری بوليوی به تهران، قراردادها و توافق نامه هايی ميان دو کشور امضاء شده و مدتی پيش نيز فاش شدن کمک ۲۸۰ ميليون دلاری دولت احمدی نژاد به اوا مورالس بدون اطلاع مجلس شورای اسلامی، اعتراض برخی نمايندگان را برانگيخت.

سونامی و فوران آتش فشان در اندونزی ۱۱۰ کشته برجای گذاشت
به گفته مقامهای اندونزی، تعداد کشته شدگان سونامی و فوران آتش فشان که روز دوشنبه رخ داده اند، به ۱۱۰ تن رسيده است.بر اساس اين گزارش نزديک به ۵۰۰ نفر نيز مفقود شده اند.روز دوشنبه يک زلزله با قدرت هفت و هفت دهم ريشتر در دريا موجب شد تا سونامی با امواجی سه متری، برخی سواحل غربی اندونزی را تخريب کند.همزمان روز دوشنبه فوران آتش فشان در جزيره جنوبی جاوا در اندونزی، ۱۸ کشته برجای گذاشت.

واتيکان به حکم اعدام طارق عزيز اعتراض کرد
واتيکان روز سه شنبه با صدور حکم اعدام برای طارق عزيز وزير امور خارجه مسيحی حکومت صدام حسين، مخالفت کرد.طارق عزيز به جرم دست داشتن در سرکوب و محاکمه احزاب اسلامی در دوره حکومت صدام حسين، به اعدام محکوم شده است.فدريکو لومباردی، سخنگوی واتيکان در واکنش به اين حکم گفت که کليسای کاتوليک برای جلوگيری از اجرای اين حکم با مقام های عراقی گفت و گو خواهد کرد.طارق عزيز که از معدود سياستمداران مسيحی دوره حکومت صدام حسين محسوب می شد، در فاصله کوتاهی پيش از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ ميلادی با پاپ ژان پل دوم، رهبر وقت کاتوليکهای جهان ديدار کرده بود.پيش از اين سازمان عفو بين الملل و اتحاديه اروپا نيز با اين حکم مخالفت کرده بودند.

عفو بين الملل از پاکستان خواست درباره قتل ۴۰ رهبر سياسی تحقيق کند
سازمان عفو بين الملل از پاکستان خواست که درباره اتهام شکنجه و قتل بيش از ۴۰ رهبر سياسی در استان بلوچستان اين کشور، تحقيق کند.عفو بين الملل اعلام کرد که به گفته برخی منابع، اين قتل ها در چهار ماه گذشته رخ داده اند.به گفته اين سازمان مدافع حقوق بشر، ارتش پاکستان متهم است که در چارچوب يک عمليات گسترده با هدف سرکوب ملی گرايان بلوچ، رهبران سياسی اين منطقه را به قتل رسانده است.هنوز دولت يا ارتش پاکستان به اين گزارش واکنشی نشان نداده اند.

ارمنستان، جمهوری آذربايجان را به کشتن يک سرباز ارمنی متهم کرد
ارمنستان، نيروهای جمهوری آذربايجان را متهم کرد که با هدف اخلال در مذاکرات صلح، يک سرباز ارمنی را در منطقه قره باغ کشته اند.بر اساس بيانيه وزارت دفاع ارمنستان، نيروهای جمهوری آذربايجان روز سه شنبه در مرز قره باغ به سوی سربازان ارمنی تيراندازی کرده اند و يک سرباز کشته شده است.در اين بيانيه، اين تيراندازی، يک اقدام ديگر برای بی ثبات کردن منطقه در آستانه ديدار روسای جمهوری دو کشور توصيف شده است.روسای جمهوری آذربايجان و ارمنستان روز چهارشنبه در حضور رئيس جمهوری روسيه، در شهر آستاراخان با يکديگر ديدار می کنند.

تعداد قربانيان وبا در هائيتی به ۳۰۰ نفر رسيد
به گفته مقامهای بهداشتی در هائيتی، تعداد قربانيان شيوع وبا در کشور به ۳۰۰ نفر رسيده است.بر اساس اين گزارش تاکنون سه هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به اين بيماری در اين کشور کوچک حوزه کارائيب گزارش شده است.با اين حال هنوز گسترش اين بيماری به پورتو پرنس، پايتخت هائيتی نرسيده است و دولت اين کشور اعلام کرده که با آغاز عملياتی تازه در تلاش است تا از شيوع اين بيماری در پايتخت جلوگيری کند.اين کشور که به دليل زلزله سال گذشته در آن يک ميليون نفر بی خانمان شدند، همواره با خطر گسترش بيماريهايی چون وبا و مالاريا نيز رو به رو بوده است.

کميساريای عالی پناهندگان از روش يونان در برخورد با پناهجويان انتقاد کرد
کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه از ساز و کار دولت يونان در برخورد با پناهجويان انتقاد کرد.آندره ماهه چيچ، سخنگوی اين آژانس تحت نظر سازمان ملل، در يک کنفرانس خبری گفت که نيازهای پناهجويان نبايد از سوی دولت يونان ناديده گرفته شود.به گفته وی يونان در حال حاضر، دروازه اصلی ورود پناهجويان به اتحاديه اروپا است و ساز و کار دولت اين کشور در رابطه به پناهجويان، ناکارآمد است.اخيرا گروهی از پناهجويان ايرانی در يونان در اعتراض به سياستهای دولت اين کشور در برخورد با پناهجويان دست به اعتصاب غذا زدند.

کاخ سفيد پرداخت پول نقد به دولتمردان افغان را تکذيب کرد
کاخ سفيد روز سه شنبه پرداخت پول نقد به دولتمردان افغان را تکذيب کرد.حامد کرزای رئيس جمهوری افغانستان اخيرا گفته بود که دفتر رياست جمهوری اين کشور، از کشورهای مختلف از جمله ايران و آمريکا کمک مالی دريافت می کند.رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اين اظهارات گفت: «ما تنها از طريق يک برنامه حمايتی توسعه، کمکهايی در اختيار دولت افغانستان قرار می دهيم.»روزنامه نيويورک تايمز در ابتدای هفته جاری گزارش داد که دفتر رئيس جمهوری افغانستان از دولت ايران، پول نقد دريافت کرده است.وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين خبر اعلام کرد که تهران با هدف کمک به بازسازی افغانستان به اين کشور کمک می کند.

No comments:

Post a Comment