Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کامرون: بمب ارسالی از یمن قرار بود در هواپیما منفجر شود

مریکا احتمال می دهد القاعده این بمب ها را فرستاده باشد

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفته است بمبی که در بسته ارسالی از یمن جاسازی شده بود قرار بود در هواپیمای باربری آمریکایی منفجر شود.

وی گفت کارشناسان هنوز نتوانسته اند مشخص کنند این بمب که در فرودگاه ایست میدلندز کشف شد، چه زمانی باید منفجر می شد.

آقای کامرون گفت شواهدی در دست نیست که نشان دهد این بمب برای انفجار بر فراز بریتانیا طراحی شده بوده است، ولی نمی توان این احتمال را نیز منتفی دانست.

بسته دیگری که آن هم حاوی مواد منفجره بود در یک هوایپمای باربری در دوبی کشف شد. آمریکا احتمال می دهد القاعده در این ماجرا دخالت داشته باشد.

در یمن پلیس زنی را که مشکوک به ارسال این بسته هاست دستگیر کرده است.

مقام های یمنی می گویند با ردگیری شماره تلفنی که فرستنده این بسته ها به شرکت حمل و نقل هوایی داده بود او را ردگیری کرده اند.
تاکنون یک دانشجوی پزشکی در یمن که مشکوک به ارسال این بسته هاست دستگیر شده است

مسئولین امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفتند این زن جوان که دانشجوی رشته پزشکی و دختر یک مهندس نفت است، در حاشیه شهر صنعا پایتخت یمن دستگیر شد.

علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن گفت اطلاعاتی که آمریکا و امارات متحده عربی ارائه کردند به شناسایی این زن کمک کرد.

او قول داد به همکاری و مبارزه با القاعده ادامه دهد، اما تاکید کرد که کسی نباید در امور داخلی یمن دخالت کند.

در همین پلیس دوبی گفته است بسته مشکوکی که دیروز در فرودگاه اصلی این شهر کشف شد، حاوی مواد منفجره بوده و نشان گروه القاعده بر آن نقش بسته است.

این بسته حاوی ماده "پنتا اریتریتول تری نیترات" (پی ای تی ان) است. پیش از این در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی از همین ماده برای منفجر کردن هواپیمایی که عازم شهر دیترویت آمریکا بود استفاده شد که با دخالت پلیس خنثی شد.

سازمانهای اطلاعاتی می گویند این بسته ها توسط شاخه ای از گروه القاعده در شبه جزیره عربستان که در یمن مستقر است، ارسال شده اند.

این دو بسته که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا آنها را "خطر امنیتی جدی" توصیف کرد، به آدرس کنیسه های یهودیان در شهر شیکاگو ارسال شده بودند.

در پی کشف این بسته ها در هواپیماهای باربری شرکت های "یو پی اس" و "فد اکس"، هشدارهای امنیتی در آمریکا، بریتانیا و خاورمیانه صادر شد.


دیگر فرودگاه های آمریکا که بسته های پستی ارسال شده از یمن در آنها ثبت شده بودند، مورد بازرسی امنیتی قرار گرفتند.

در همین حال تنها یک روز پس از کشف دو بمب در دوبی و بریتانیا، امروز مقامات امنیتی در یمن اعلام کرده اند که بیش از بیست بسته مشکوک دیگر را در کشف کرده اند.

بریتانیا اعلام کرده است در حال حاضر حریم هوایی این کشور بر روی تمامی بارهای بدون همراهی مسافر از مبدا یمن بسته شده است.

بازرسان می گویند بسته هایی که دیروز کشف شد، حاوی یک کارتریج چاپگر کامپیوتر بوده که داخل آن با مواد منفجره پر شده بود و به یک مدار الکتریکی و یک سیم کارت تلفن همراه متصل بود.

گفته می شود که این تجهیزات بسیار ماهرانه نصب شده بودند.

در پی توطئه بمبگذاری در یک هواپیمای آمریکایی در کریسمس سال ۲۰۰۹، که پیکارجویان القاعده مستقر در یمن عامل آن اعلام شدند، نگرانی های زیادی در سازمان های اطلاعاتی آمریکا بوجود آمد.

پس از کشف این توطئه، آمریکا کمک های نظامی و اطلاعاتی خود به یمن را افزایش داد و آموزش نظامیان این کشور را شروع کرد.

گروه القاعده در شبه جزیره عربستان، مسئول چندین حمله مرگبار در یمن معرفی شده که از آن جمله حمله به مرکز اطلاعات داخلی این کشور در عدن در ماه ژوئن گذشته گذشته است.

BBC

No comments:

Post a Comment