Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دردسر تازه گوگل در نشان دادن تصاویر خیابان ها -- محمد امینی بی بی سی

وسایل نقلیه گوگل اقدام به فیلمبرداری و جمع آوری تصاویر خیابان ها می کنند



تصویر برداری های گوگل از کوچه ها و خیابان ها برای ارائه خدمات "استریت ویو" یا (نمای خیابان) به کاربران، برای این شرکت اینترنتی دردسرساز شده است.

در جریان جمع آوری تصاویرتوسط گوگل، اطلاعات شخصی کامپیوترهای مردم هم در برخی نقاط جمع آوری شده، که نقض مقررات حریم خصوصی اشخاص بشمار می رود.

ظاهرا گوگل در جریان جمع آوری تصاویر از خیابان ها برای برنامه "نمای خیابان" زیاده روی کرده است.

خودروها و دوچرخه های دوربین دار این شرکت به هنگام عبور از خیابان ها و کوچه ها در بریتانیا و برخی کشورهای دیگر اطلاعات خصوصی مانند ایمیل ها و رمز عبور کامپیوترهای شماری از افراد را هم جمع آوری و ذخیره کرده اند.

موسسات حمایت از حریم خصوصی مردم از این اقدام گوگل انتقاد کرده اند.

دانیل همیلتون از موسسه "بیگ برادر واچ" در این باره می گوید: "در ظرف چند سال گذشته بارها شنیده ایم که جمع آوری تصاویر و اطلاعات برای برنامه استریت ویو توسط گوگل در جریان بوده است. بر اساس این برنامه قرار بوده تا تصاویر خیابان ها و منازل تهیه شود تا مردم با مراجعه به استریت ویوی گوگل منطقه مورد نظرشان را ببینند."

وی می افزاید: "حالا مشخص شده که این برنامه اطلاعات خصوصی مردم را هم جمع آوری کرده که شامل ای میل ها و مشخصات کارت های اعتباری و موارد دیگر هم بوده است. در چنین وضعیتی این پرسش پیش آمده که بعد نوبت چیست؟"

خیلی از مردم هم از این بابت ناراحتند و به اقدام گوگل معترض هستند، زیرا بر این باورند که امنیت حریم خصوصی آنها به خطر افتاده است.

یکی از کاربران اینترنت در بریتانیا می گوید: "گوگل شرکت خیلی معتبری است. این کار حتی اگر از روی اشتباه هم بوده باشد، غیر قابل قبول است."

برخی هم معتقدند که انجام چنین کاری آن هم بدون اطلاع و اجازه، کار غلطی بوده است.

گوگل در واکنشی سریع از این اتفاق "اشتباهی" عذرخواهی کرده است.

پیتر بارون، مدیر ارتباطات شرکت گوگل به بی بی سی گفت: "ما بابت این مساله عذرخواهی می کنیم. ما خیلی متاسفیم. بی نهایت. ما مصمم هستیم که روش کار خود را بهبود ببخشیم تا از تکرار این اشتباه جلوگیری شود."

به گفته گوگل، جمع آوری اطلاعات بخاطر کدگذاری اشتباه انجام شده و تنها اطلاعات کامپیوترهایی کسب شده که سیستم هایشان فاقد رمز عبور بودند.

البته این مدیر گوگل اعلام کرده اند که از اطلاعات شخصی جمع آوری شده هیچ استفاده ای نشده و قرار است این اطلاعات نابود شود. با این وجود نگرانی هایی مانند نشت اطلاعات شخصی افراد توسط کارمندان شرکت گوگل مطرح شده است.

شاید در نظر داشتن همین احتمالات بوده که شماری از کشورها نظیر جمهوری چک جلوی عملیات گوگل در تصویر برداری از خیابان ها را گرفتند.

گوگل در ۳۰ کشور و در هر پنج قاره برای تکمیل "نمای خیابان" مشغول کار بوده است.

گوگل اعلام کرده که برای رعایت حساسیت ها اقداماتی مانند تار کردن صورت افراد یا پلاک اتومبیل ها انجام خواهد داد. با تمام اینها شماری از کشورها تحقیقات در مورد نقض احتمالی حریم خصوصی توسط گوگل را آغاز کرده اند.

به گفته مدیر ارتباطات گوگل، "در برخی کشورها اتفاقی که افتاده این است که مقام های مسئول در حوزه حفاظت از اطلاعات مشغول تحقیقاتی هستند که در مواردی هم تکمیل شده اند. ما در این زمینه با مراجع مربوطه بطور کامل همکاری می کنیم".

به هر حال به نظر می رسد ضربه ای که به وجهه گوگل وارد شده جدی باشد، هرچند گوگل دیگر فقط یک موتور جستجوگر اینترنتی نیست و در پروژه هایی مانند تلفن همراه، اتومبیل بدون راننده، کانال های تلویزیونی و حتی انرژی های جایگزین فعال شده است.


BBC

1 comment:

  1. salam
    www.daljan.blogspot.com

    muslimbaloch22@yahoo.com

    ReplyDelete