Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

احتمال دست داشتن "موساد" در انفجارهای پایگاه "امام علی" سپاه در خرم آباد

دبی-العربیه.نت
روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" در شماره جمعه 24-10-2010 به حوادث اخیری که برنامه هسته ایران با آن دست به گریبان بود اشاره کرد و با تشریح موقعیت پایگاه "امام علی" سپاه پاسداران در خرم آباد، از احتمال دست داشتن سازمان اطلاعات اسرائیل در آن سخن گفت.

آدريان جالمس روزنامه نگار بخش خارجی و تحلیلگر مسائل نظامی "فیگارو" که این گزارش را نوشته است، در آغاز يادآوری کرده است که در ماه های اخير برنامه های هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی ايران با مشکلات و حوادث بسياری روبرو شده اند. حوادثی همچون ناپديد شدن يا کشته شدن دانشمندان و پژوهشگران فعال در برنامه های هسته ای و نظامی، مشکلات فنی و همچنين نفوذ ويروس رايانه ای اسرار آميز "استاکس نت" به قلب سيستم های کامپيوتری مراکز هسته ای و بسياری حوادث ديگر. این گزارش تاکید می کند: "بدين ترتيب با مرور تمام اين وقايع، بدون شک مي توان گفت که برنامه های هسته ای و نظامی ايران بر حسب اتفاق، دچار مشکل نمي شوند."

گزارش فیگارو در همين زمينه ادامه داده است: "سه انفجاری که روز ۱۲ اکتبر در يک پايگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران رخ داد، آخرين حادثه ای است که به دنبال ليست بلندی از حوادث ديگر در ايران به وقوع پيوسته که همگی وجه مشترکی دارند و آن هم ضربه وارد کردن به نقاط استراتژيک نظامی و همچنين برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران است."

این گزارش در ادامه با اشاره به انفجارهای اخير، که در پايگاه "امام علی" در نزديکی خرم آباد واقع در استان لرستان رخ داده مدعی شده است: "پايگاه نظامی امام علی، پايگاهی زيرزمينی است که در واقع، مرکز اصلی شليک و پرتاب موشک های شهاب ۳ به شمار مي آيد."

بنا به گفته کارشناسان، موشک های شهاب ۳ طوری طراحی شده اند که بتوانند همزمان چند کلاهک انفجاری را برای هدف های مختلف حمل کرده و احتمالا حمل کلاهک هسته ای را هم انجام دهند.

بنا بر این گزارش "اين پايگاه مخفی زيرزمينی از تونل های درازی تشکيل شده که زير رشته کوه های زاگرس ساخته شده اند تا موشکها در حساس ترين مرحله از پروسه پرتابشان، يعنی لحظاتی قبل از شليک شدن و هنگامی که در حال سوخت گيری هستند در برابر حملات هوايی احتمالی، در امنيت نسبی قرار گيرند."

فيگارو افزوده است: "پايگاه نظامی امام علی با در نظر گرفتن موقيعت جغرافيايی خود همچون واقع شدن در زمين های ناهموار، نزديکی به مرزهای غربی و عدم دسترسی افراد معمولی به آن، پايگاهی ايده آلی به حساب مي آيد. اين پايگاه نظامی، تحت فرماندهی گردان الحديد" از سپاه پاسداران است که مسئوليت تسليحات موشکی استراتژيک سپاه را به عهده دارد."

بنا بر این گزارش اين پايگاه مخفی با تعداد زيادی پدافند هوايی و موشک های "سام" حفاظت می شود. همچنین یاد آور شده است که اين پايگاه نظامی در تيرس کامل موشک های اسرائيل و پايگاه های نظامی آمریکا در خاک عراق قرار گرفته است.

حال به نوشته فيگارو، پايگاه اينترنتی "مناپرس" گزارشی منتشر کرده که حاکی از وقوع يک سری انفجارهای ديگر در پايگاه نظامی امام علی بوده است. بنا بر این گزارش این انفجارها توسط سکنه روستاهای اطراف اين پايگاه شنيده شده و حتی آنها گمان کرده اند که هواپيماهای اسرائيلی به اين پايگاه نظامی حمله کرده اند.

فيگارو تاکید کرده است که مقام های دولتی ایران احتمال هرگونه عمليات مخفی عليه اين پايگاه را تکذيب کرده اند و گفته اند که این انفجارها به دنبال يک آتش سوزی در يکی از انبارهای مهمات رخ داده است. در اين ميان آمار و ارقام دولتی از ۱۸ کشته و دهها زخمی ياد مي کنند که بدون شک اين آمار سنگين تر از آن چه که اعلام گردیده می باشد.

گزارشگر فیگارو ادامه داده است: "در اين زمينه مسئوليت سازمان جاسوسی اسرائيل "موساد" مطرح است در حالی که برخی ناظران حتی از يک حمله هوايی و آزمايشی اسرائيل سخن به ميان آورده اند. ولی طبق معمول، در اين جنگ مخفيانه ميان جمهوری اسلامی و اسرائيل، هيچ يک، مسئوليت يا اتهامی را بيان نکرده اند."

در پایان این گزارش آمده است: "به هر حال اين سری از انفجارها در يکی از سری ترين و امن ترين پايگاه های جمهوری اسلامی ایران، ضربه بزرگی به دولت تهران وارد کرده است و دليل آن هرچه باشد، امکانات واکنشی دوربرد جمهوری اسلامی را در برابر حملات احتمالی به پايگاه های هسته ای خود به مقدار بسياری تضعيف کرده است."


http://www.alarabiya.ne

No comments:

Post a Comment