Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

طارق عزیز به اعدام محکوم شد

طارق عزیز که بسیار روان به زبان انگلیسی صحبت می کند، سال ها به عنوان چهره بین المللی حکومت صدام حسین شناخته می شد.



دادگاهی در عراق طارق عزیز، معاون سابق نخست وزیر عراق و وزیر خارجه این کشور در زمان حکومت صدام حسین را به مرگ محکوم کرده است.

بر اساس حکم دادگاه، آقای عزیز در ارتباط با سرکوب و آزار و اذیت اعضای احزاب شیعه در دهه های هشتاد و نود میلادی و اعمال فشار بر احزاب مذهبی محکوم شده است.

طارق عزیز ۷۴ ساله که سال ها به عنوان چهره بین المللی حکومت سابق عراق شناخته می شد، علاوه بر تصدی پست های مهم دولتی، از مشاوران نزدیک صدام حسین هم محسوب می شد.

پیش از این دادگاه دیگری در عراق آقای عزیز را به جرم دست داشتن در اعدام ۴۲ بازرگان که متهم به سودجویی در زمان تحریم های اقتصادی بودند، به پانزده سال حبس محکوم کرده بود.

بر اساس بعضی از گزارش ها آقای عزیز به تازگی سکته کرده و به شدت بیمار است.

تلویزیون دولتی عراق در مورد حکم اعدام آقای عزیز اعلام کرد: "دادگاه عالی جنایی، طارق عزیز را به دلیل نقش او در حذف احزاب مذهبی به اعدام محکوم کرده است".

مقامات رسمی دولت عراق اعلام کرده اند که به غیر از طارق عزیز، سعدون شاکر، وزیر سابق کشور و عابد حمود، منشی مخصوص صدام حسین هم به مرگ محکوم شده اند.

صدام حسین که خود سنی مذهب بود، طی دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی تمامی تلاش ها از سوی گروههای رقیب سیاسی برای فعالیت در عراق را به شدت سرکوب کرد.

او به طور خاص با احزاب شیعه عراقی از جمله حزب الدعوه که نوری مالکی، نخست وزیر کنونی عراق از اعضای آن است، برخورد کرد.

جیم میور، خبرنگار بی بی سی در بغداد می گوید حاکمان کنونی در عراق نسبت به رژیم صدام حسین نفرت دارند.

محمد عبدالصاحب، سخنگوی دادگاه، زمان اجرای حکم اعدام را اعلام نکرد.


در مورد حکم اعدام طارق عزیز امکان درخواست تجدید نظر وجود دارد، و این حکم باید به تایید نهایی شورای ریاست جمهوری عراق برسد.

زیاد عزیز، پسر طارق عزیز به بی بی سی گفت انتظار صدور چنین حکمی را از سوی دادگاه داشته است. با این حال او تاکید کرد که پدرش بی گناه است.

او به بی بی سی گفت: "آنها می خواهند تمام کسانی را که به حکومت سابق عراق وابسته بوده اند، بکشند".

پسر طارق عزیز در مورد پدرش گفت: "او یک سیاستمدار بود و با رسانه ها سر و کار داشت. با مسایل امنیتی درگیر نبود".

طارق عزیز در سال ۲۰۰۳ و مدت کوتاهی پس از سقوط حکومت صدام حسین تسلیم نیروهای ارتش آمریکا شد.

در ماه مارس ۲۰۰۹، آقای عزیز به جرم دست داشتن در اعدام ۴۲ بازرگان عراقی به پانرده سال حبس محکوم شد.

پنج ماه بعد، دادگاه به دلیل نقش او در کوچ اجباری اقوام کرد عراقی ۷ سال به دوران حبس او اضافه کرد.

طارق عزیز در ماه اوت در مصاحبه با روزنامه گاردین بار دیگر از صدام حسین دفاع کرد و گفت: "تاریخ اثبات خواهد کرد که او به کشورش خدمت کرد".

آقای عزیز در این مصاحبه از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، به دلیل برنامه ارتش این کشور برای خروج از عراق انتقاد کرد و گفت او با این کار "عراق را به چنگال گرگ ها خواهد سپرد".

طارق عزیز در مصاحبه با روزنامه گاردین در ماه اوت، بار دیگر از صدام حسین دفاع کرد و گفت: "تاریخ اثبات خواهد کرد که او به کشورش خدمت کرد". آقای عزیز در این مصاحبه از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به دلیل برنامه ارتش این کشور برای خروج از عراق انتقاد کرد و گفت او با این کار "عراق را به چنگال گرگ ها خواهد سپرد".

BBC

No comments:

Post a Comment