Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا


برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید

noornama.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا

daftareghermez.com

سرخط‌ خبرها

واگن سازان ایرانی از توافق با چین ناخشنودند
احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربايجان شرقی از انعقاد تفاهم نامه جديد میان وزارت كشور جمهوری اسلامی و یکی از شرکت های واگن سازی در چين برای ساخت ۳۱۵ واگن قطار شهری تبريز، اصفهان و شيراز خبر داده است. کارخانه های واگن سازی در ایران از اعلام این خبر ناخشنودند. پیشتر، مسوولان وزارتخانه‏های صنايع و معادن جمهوری اسلامی، به دلیل تعلل دو سال و نیمه این شرکت در ساخت واگن، تصميم گرفته بودند که اين سفارش را به واگن‏سازان داخلی دهند. بگزارش خبرگزاری «فارس»، احمد طاهری، مديرعامل واگن سازی «پلورسبز» کرمان، در پی بازديد از این شرکت چينی گفت: "آنان فقط قسمتي از توانايی هايشان را نشان دادند و اعلام كردند تا زمانی كه پيش پرداخت واريز نشود، كار طراحی و اجرا را شروع نمی ‏كنند». به گفته وی: « مشخصات فنی اين واگن‌های قطار شهری هنوز مشخص نشده است. بنابراین معلوم نیست چگونه چينی ها طراحي را انجام داده‏اند؟» سازندگان واگن در ایران امیدوارند با توجه به تعلل چینی ها در اجرای تفاهم نامه شان با جمهوری اسلامی، مناقصه ساخت واگن های مورد نظر به آن ها واگذار شود

حمله هوایی ناتو بیست شورشی را در افغانستان کشت
«ناتو» می گوید: در پی هدف گلوله قرار گرفتن یکی از هلیکوپترهای این پیمان نظامی در جنوب افغانستان، خدمه هلیکوپتر یاد شده متقابلاً آتش گشودند و بیش از بیست شورشی را کشتند. بگفته همین «پیمان نظامی»، گروهی از ستیزه جویان در منطقه «اسپین بولداک» در استان قندهار، با یک مسلسل و سلاح های سبک به این هلیکوپتر تیراندازی کرده بودند. «ناتو» می افزاید: سپس، گروهی مستقر در زمین، بیست بمب، اسلحه و چندین خودرو را کشف و ضبط کردند. گزارش های اولیه «ناتو» حاکی از آن است که در این حادثه به غیر نظامیان آسیبی نرسده است.

مرز های کره شمالی و جنوبی به رگبار گلوله بسته شد
منابع نظامی سئول تایید کرده اند که روز جمعه، امروز، نیروهای کره شمالی قلمرو کره جنوبی را دو بار به رگبار گلوله بسته اند. آماج این تیراندازی ها پاسگاهی در خطوط مقدم مرزی میان این دو کشور در «هواچئون» Hwacheon در حدود نود کیلومتری شمال شرقی سئول، پایتخت کره جنوبی، بود. بگفته همین منابع، هنوز روشن نیست که این تیراندازی ها تصادفی بوده یا با عمد انجام گرفته است. نیروهای کره جنوبی، در واکنش به این تیراندازی، خاک کره شمالی را بی درنگ به رگبار گلوله بستند. کره های شمالی و جنوبی از جنگشان با یک دیگر در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ که با اعلان «ترک مخاصمه» متوقف شد، تا امروز رسماً در حالت جنگ بسر می برند.

وظیفه عمده سپاه پاسداران، کمک به پلیس خوانده شد
سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی «تهاجم فرهنگی» را از هر تهديدی برای حکومت ایران خطرناك تر توصيف كرده و گفته است: تهاجم فرهنگی هويت و معنويت را نشانه گرفته است كه برای مقابله با این «تهاجم» بايد آماده بود. بگزارش ايسنا، اسماعیل احمدی مقدم، همزمان، بر نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسائل انتظامی در ایران صریحاً تاکید کرده و گفته است: "سپاه پاسداران در عرصه امنيتی وظايفی دارد كه عمده اين وظايف كمك به نيروی انتظامي است به طوری كه در جاهايی كه پليس دچار نقص است، و در برخی از مناطق جغرافيايی و يا در يك مقطع زمانی مانند تامين امنيت ايام نوروز، راه‌پيمايی‌ها و مناسبت ‌هايي كه نيروی وسيعی را می ‌طلبد، سپاه و بسيج به كمك پليس مي‌آيند."

روسیه در بخش نفت به ۳۰۰ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، می گوید: بخش نفت در آن کشور، برای به روز شدن در طول دهه آینده، به حدود دویست میلیارد «یورو» سرمایه نیاز دارد. بگفته آقای پوتین، روسیه تا سال ۲۰۲۰ نُه میلیارد و پانصد میلیون «یورو» برای نوسازی و توسعه شبکه لوله های نفتی اش، هزینه خواهد کرد. همزمان، برای گشایش و بهره برداری میدان های جدید نفتی در روسیه، برنامه ریزی هایی شده است. در حالی که مسکو در پی بهسازی تولید انرژی، مهمترین صادرات آن کشور است، ولادیمیر پوتین اتکاء بیش از حد کرملین به تولید مواد خام را پرسش انگیز خواند.

آخرین روز کنفرانس اکوسیستم جهانی آغاز شد
گفت و گوهای سازمان ملل، بر سر امضاء پیمانی که «اکوسیستم» یا «نظام تعامل موجودات و محیط زیست» جهانی را پاسداری کند، امروز، جمعه، وارد روز نهائی خود شد. این گفت و گوها برای تنظیم نقشه راه دستیابی به بیست هدف مشخص در طول دو دهه آینده، برنامه ریزی شده است تا از تنوع بشدت رو به کاهش موجودات زنده، و نیز ویرانگری های انسان در طبیعت جلوگیری کند. در حالی که بیش از ۱۹۰ دولت شرکت کننده در این گفت و گوها با ضرورت رسیدن به بیشترینِ هدف های یاد شده موافقت کرده اند، اختلاف بر سر «تسهیم و تقسیم عادلانه و منصفانه» منابع «ژنتیک»، که عمدتاً در کشورهای در حال توسعه جای دارد، همچنان باید حل و فصل شود. شامگاه گذشته، بسیاری از نمایندگان در این گردهمایی از رفع این اختلاف با خوشبینی یاد کرده بودند اما مذاکرات در این زمینه ناگهان، و بدون نتیجه گیری، متوقف، و به امروز موکول شد.

آب در یارانه های دولتی در ابهام است
رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از ابهام در آن چه رسماً «هدفمند سازی یارانه» ها خوانده شده است، بخصوص در ارتباط آن با آب، خبر می دهند. از جمله، خبرگزاری فارس، می نویسد: "اطلاع رسانی انحصاری و قطره چكانی درباره هدفمند سازی يارانه ها همچنان موجب تناقض گويی دراين باره می شود و در تازه ترين اظهارات، محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو از افزايش قيمت آب در سال جاری خبر داد، در حالی كه «فرزين» سخنگوی طرح تحول اقتصادی تصريح كرده بود كه امسال دولت قصد هدفمندی يارانه آب را ندارد."

اوباما و مدودیف ماه آینده در ژاپن با یک دیگر دیدار می کنند
ماه آینده، در حاشیه اجلاس «اِیپِک» AIPEC یا سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای خاور دور و کرانه های اقیانوس آرام (آسیارام)، در ژاپن، باراک اوباما و دمیتری مدودیف، روساء جمهوری آمریکا و روسیه، با یک دیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد. بر پایه بیانیه «کرملین»، این دیدار در روزهای سیزدهم و چهاردهم نوامبر آینده، ۲۲ و ۲۳ آبانماه جاری، در «یوکوهاما» انجام خواهد گرفت. بیانیه یاد شده اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست نداده است. رهبران آمریکا و روسیه، در پی شرکت در اجلاس سران دولت های عضو گروه بیست (بیست کشور ثروتمند جهان) در روزهای یازدهم و دوازدهم نوامبر ( بیستم و بیست و یکم آبانماه آینده) در سئول، پایتخت کره جنوبی، رهسپار ژاپن خواهند شد. «بن رودس» Ben Rhodes معاون شورای امنیت کاخ سفید آمریکا، روابط باراک اوباما با دمیتری مدودیف را یکی از "نزدیکترین و پویا ترین" روابط او با رهبران خارجی دانسته است.

ایران برای گفت و گوهای هسته یی آماده شده است
بگفته «کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی برای گفت و گوهای هسته یی با شش قدرت جهانی، در «هر زمانی پس از بیستم آبانماه» جاری آماده شده است. خانم «اشتون» این خبر را روز جمعه، امروز، در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، اعلام کرد و تصمیم ایران به از سرگیری این گفت و گوها را «اقدامی بسیار چشمگیر» خواند. جمهوری اسلامی برنامه هسته یی خود را یکسره صلح آمیز می داند اما در پی افشاء نزدیک به دو دهه فعالیت های پنهانیِ هسته یی در ایران، و بی خبر گذاشتن آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن، آمریکا و متحدانش به این برنامه ظنین شده اند و از تهران خواسته اند تا برای جلب اعتماد جامعه بین المللی به صلح آمیز بودن برنامه یاد شده، فعالیت های حساس هسته یی در ایران را به حال تعلیق در آورند. شورای امنیت سازمان ملل، در پی بی اعتنائی جمهوری اسلامی به این خواست جامعه جهانی، چندین قطعنامه در تحریم و مجازات تهران صادر کرده است.

شماری از شبه نظامیان افغان در استرالیا آموزش نظامی دیده اند
فرمانده «نیروی دفاعی استرالیا» تایید کرد که شماری از شبه نظامیان افغان پنهانی به آن کشور آورده شده اند تا همراه نیروهای ویژه استرالیایی آموزش ببینند. انگس هیوستون Angus Houston، مارشال نیروی هوایی ارتش استرالیا گفت که در هفته گذشته، شش تن از شبه نظامیان متحد «مطیع الله خان» از جنگسالاران افغانستان، برای تقویت عملیات بر ضد «طالبان» در پایگاه های نظامی استرالیا آموزش دیده اند. بگفته مارشال «هیوستون»، این شبه نظامیان دوشادوش نیروهای ویژه استرالیا در نبرد آینده شان با طالبان در افغانستان خواهند جنگید. خبر آموزش شبه نظامیان در استرالیا برای نخستین بار در روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» منتشر شد. اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

شمار قربانیان آتش فشانی و سونامی در اندونزی از ۴۳۰ تن گذشت
شمار قربانیان فاجعه آتش فشانی و سونامی در اندونزی از ۴۳۰ تن گذشته است. مسوولان، روز جمعه، امروز، گفتند: در این دو فاجعه، بیش از چهارصد تن کشته و صدها تن ناپدید گشته اند. روز دوشنبه گذشته، سونامی و کولاکی ویرانگر، در پی زمین لرزه یی با شدت ۷.۵ درجه ریشتر، جزایر دورافتاده «مِنتاوای» Mentawai را در هم کوبید و ده ها روستا را روبید و با خود برد. روز بعد از آن، آتشفانی کوه «مِراپی» Merapi در حدود ۱۳۰۰ کیلومتری شرق محل بروز این سونامی در «جاوه مرکزی»، به کشته شدن ۳۳ تن انجامید.

اتحادیه اروپا «صندوق ذخیره دایمی» تشکیل می دهد
سران اتحادیه اروپا، در گردهماییشان در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر آن اتحادیه، بر سر برنامه یی برای تشدید انضباط در تدوین بودجه دولت های عضو موافقت کرده اند. بگفته دیپلمات ها، سران یاد شده، همچنین، بر سر تشکیل یک «صندوق ذخیره دایمی» برای مقاله با بحران هایی مشابه بحران بدهکاری های یونان موافقت کردند. بحران بدهکاری یونان، در اوائل سال جاری میلادی، ثبات اتحادیه اروپا را به خطر انداخت. همزمان، آلمان و فرانسه خواستار تغییراتی در پیمان اصلی اتحادیه اروپا شده اند که، در پی سال ها رایزنی و گفت و گو، از تصویب آن یازده ماه بیشتر نمی گذرد. از سوی دیگر، در گردهمایی در بروکسل، بریتانیا در رد پیشنهاد ۵.۹ در صد افزایش بودجه سال آینده اتحادیه اروپا از پشتیبانی ده کشور عضو آن اتحادیه برخوردار شد. بگفته بریتانیا، هر گونه پیشنهادی برای افزایش این بودجه تا بیش از ۲.۹ در صد پذیرفتنی نیست.

دبیرکل ناتو بر حفظ حقوق زنان افغان تاکید کرد
«آندِش فو راسموسن» Anders Fogh Rasmussen ، دبیر کل «ناتو» می گوید: این اتحادیه نظامی از گفت و گوهای سیاسی میان دولت افغانستان و «طالبان» پشتیبانی می کند، مشروط بر این که «طالبان» به حقوق زنان در قانون اساسی آن کشوراحترام بگذارد. آقای «راسموسن» خِطاب به کنفزانسی درباره زنان و امنیت در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، گفت: "حقوق زنان افغان در قانون اساسی افغانستان تقدیس شده است، و این حقوق قربانی نخواهد شد." دبیر کل «ناتو» حضور زنان در شورای آشتی و سازش با «طالبان» را نشانی مطلوب توصیف کرد. بگفته آقای «راسموسن، با حضور شمار بیشتری از دختران در مدارس، و بانوان در پارلمان و خدمات بازرگانی، و نیز پیوستن زنان به شهربانی، حقوق زنان در افغانستان پیشروی داشته است.

برخی شبه نظاميان مخالف طالبان در استراليا آموزش نظامی ديده اند
يکی از فرماندهان ارتش استراليا تاييد کرد که تعدادی از شبه نظاميان افغان در آموزشهای نيروهای ويژه ارتش اين کشور شرکت کرده اند.انگوس هيوستون فرمانده نيروی هوايی ارتش استراليا گفت که شش تن از شبه نظاميان مطيع الله خان، هفته گذشته در استراليا بوده اند.به گفته وی قرار است اين شبه نظاميان در کنار نيروهای ائتلاف در نبرد با طالبان در افغانستان مشارکت کنند.خبر آموزش شبه نظاميان در استراليا برای نخستين بار در روزنامه «سيدنی مورنينگ هرالد» منتشر شد.

فيلم زيرزمينی «عرق سگی» در جشنواره رم به نمايش درآمد
فيلم «عرق سگی» نخستين ساخته حسين کشاورز، کارگردان ايرانی ساکن آمريکا، در اولين روز جشنواره فيلم رم به نمايش درآمد.اين فيلم که به شکل زيرزمينی در تهران ساخته شده، روايت شش جوان ايرانی است که با مشکلات جامعه امروز ايران دست و پنجه نرم می کنند.پنجمين دوره جشنواره رم، روز پنج شنبه با نمايش فيلم «شب آخر» افتتاح شد.«شب آخر» ساخته مسيح تاج الدين، يک کارگردان آمريکايی ايرانی تبار است که با بازی کيرا نايتلی، نظر بسياری از منتقدان را به خود جلب کرده است.

يکی از مقامهای ناتو می گويد گرجستان حتما عضو ناتو خواهد شد
رئيس کميته نظامی ناتو ضمن ستايش از اصلاحات نظامی در گرجستان ابراز اطمينان کرد که اين کشور به عضويت ناتو درمی آيد.به گزارش خبرگزاری اينترفکس، گيامپالودی دی پائولا که روز پنج شنبه وارد تفليس پايتخت گرجستان شد، گفت که ناتو کماکان به همکاری اش با اين کشور برای انجام اصلاحات ادامه می دهد.اين مقام ناتو روز پنج شنبه بعد از ديدار با وزير دفاع گرجستان گفت که توانايی های نظامی اين کشور در حال افزايش است.

در پی حمله پليس تاجيکستان سه شبه نظامی در اين کشور کشته شدند
مقامهای تاجيکستان اعلام کردند که در حمله روز پنج شنبه پليس اين کشور به گروهی که «تروريست» خوانده شده اند، دستکم سه شبه نظامی کشته شده اند.نعمت عالم‌اف، از مقامهای محلی به بخش تاجيک راديو اروپای آزاد – راديو آزادی گفت در جريان اين درگيری يکی از شبه نظاميان تسليم شد و يک شبه نظامی ديگر نيز گريخت.اين حمله در شهر اسفره در استان سغد در شمال تاجيکستان رخ داد.اين در حالی است که کماکان عمليات نيروهای امنيتی اين کشور عليه شبه نظاميان اسلامگرا در «ناحيه رشت» که در همسايگی استان سغد است، ادامه دارد.

هيلاری کلينتون فهرستی از موارد اختلاف نظر آمريکا و چين را برشمرد
هيلاری کلينتون در آستانه سفر دو هفته ای خود به شرق آسيا و اقيانوسيه، فهرستی از موارد اختلافات آمريکا با چين را برشمرد.به گفته خانم کلينتون، رويکرد چين در برابر برنامه هسته ای ايران يکی از موارد اين اختلافات است.برنامه هسته ای کره شمالی، وضعيت بازار ارز در جهان و حقوق بشر در چين، از ديگر موارد اختلاف نظر بودند که وزير امور خارجه آمريکا به آنها اشاره کرد.وی با اين حال گفت که آمريکا کماکان به دنبال رابطه نزديکتر با چين است.هيلاری کلينتون افزود: «اينکه آمريکا و چين همديگر را دشمن بپندارند، به نفع هيچ کس نيست.»

اسرائيل می گويد محموله تسليحاتی کشف شده در نيجريه از سوی ايران ارسال شده است
اسرائيل می گويد تسليحات نظامی توقيف شده در نيجريه، از سوی ايران ارسال شده بود تا به دست حماس در نوار غزه برسد.مقامهای ارتش اسرائيل به دليل آنچه «ملاحظات امنيتی» خواندند، هيچ سندی برای اثبات اين ادعا ارائه نکردند.اما اسماعيل ردوان، از رهبران حماس، اين ادعا که مقصد تسليحات، نوار غزه بوده است را تکذيب کرد.روز سه‌شنبه ماموران امنيتی نيجريه يک محموله قاچاق اسلحه را در ۱۳ کانتينر در يکی از بنادر پرتردد لاگوس کشف کردند.

آمريکا هشدار داد که سخت گيری در مذاکرات هسته ای با ايران افزايش می يابد
آمريکا روز پنج شنبه هشدار داد که پافشاری ايران بر غنی سازی اورانيوم موجب می شود تا قدرتهای جهان با سخت گيری بيشتری بر سر ميز مذاکره با تهران بنشينند.رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، گفت که سطح انتظارات از ايران، برای هرگونه با توافق بر سر برنامه هسته ای، افزايش يافته است.به گفته وی، علت اين موضوع افزايش ميزان اورانيوم غنی شده در ايران است.روزنامه نيويورک تايمز روز پنج شنبه گزارش داد که آمريکا و متحدانش اروپاييش در حال تهيه پيشنهادی تازه برای ايران هستند که نسبت به پيشنهاد سال گذشته، سخت گيرانه تر است.آخرين پيشنهاد قدرتهای جهان به تهران برای حل مناشقه هسته ای، سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی رد شد.

حسن نصرالله از لبنانی ها خواست در تحقيقات درباره ترور رفيق حريری با سازمان ملل همکاری نکنند
شيخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، روز پنج شنبه از تمامی لبنانی ها خواست تا در تحقيقات قضايی درباره ترور رفيق حريری، با سازمان ملل همکاری نکنند.يک روز پيش از اين اظهارات، گروهی از زنان به دو تن از اعضای گروه تحقيق سازمان ملل در بيروت حمله کردند.اين دو نفر در حال جمع آوری اطلاعات درباره ترور رفيق حريری در يک کلينيک خصوصی در بيروت بودند.به گفته سخنگوی سازمان ملل، بان کی مون دبير کل اين سازمان اين حمله را محکوم کرد و هرگونه اخلال در روند تحقيقات را غيرقابل قبول خواند.در پی کشته شدن رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ ميلادی، شورای امنيت خواهان تحقيقات مستقل و برگزاری دادگاه عاملان اين ترور شد.

صربستان برای یافتن متهم پرونده جنایات جنگی، ۱۴ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
دولت صربستان روز پنجشنبه، از تعیین پاداش ۱۴ میلیون دلاری برای یافتن راتکو ملادیچ خبر داد. ملادیچ، که در زمان جنگ بوسنی، از فرماندهان جنگ بود، توسط دادگاه بین المللی، به برنامه ریزی برای کشتار موسوم به صربنیتسا متهم شده است.در جریان این رخداد، بیش از هشت هزار مرد و پسر بچه ی مسلمان کشته شدند.دولت صربستان می گوید برای یافتن وی بین یک ونیم میلیون تا ۱۴ میلیون دلارخواهد پرداخت.

هنگامه شهیدی،روزنامه نگار، به صورت موقت آزاد شد
به گزارش سحام نیوز، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، هنگامه شهیدی روزنامه نگار، برای درمان به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. هنگامه شهیدی که از روزنامه نگاران بازداشتی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته است، به اتهام هایی چون‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به شش سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

No comments:

Post a Comment