Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

زیارتگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در بشاگرد و اسرار یک سنگ عجیب (سنگ راستی)

مردم بشاگرد محلی مناسب و پاک را به عنوان زیارتگاه امیر المومنین(ع) که به گویش محلی حضرت امیر گفته میشود انتخاب کرده اند تا نذر و نذورات و مراسمات از جمله اقامه نمازعید فطر و قربان و ذبح کردن گوسفند های نذری انجام میشود.

این زیارتگاه در روستای بشنو شهرستان بشاگرد واقع شده میباشد که اکثر روستاهای هم جوار برای زیارت و اهداء کردن نذورات خود به این زیارتگاه مراجعه می کنند.

مردم بشاگرد از زمان قدیم تا کنون اعتقاد خاصی نسبت به این زیارتگاه داشته اند و دارند از جمله کسانی که درآمد ماهانه ای دارند مثلا ماهانه از هر 2۰ هزار تومان 1 هزار تومان آن که به گویش محلی بیست یک گفته میشود جدا می کنند تا مبالغی بالا که جمع شود آن را با خریداری چندین گوسفند و در این زیارتگاه ذبح می کنند و گوشت آنرا بین تمام خانواده های روستا به طور مساوی تقسیم می کنند.

تمام خانواده های روستا گاهی مقداری آرد را نذری و در این مکان پخت می کنند و بین تمام خانواده های روستا تقسیم میکنند و نذورات دیگر مانند تقسیم کردن خرما و نوشیدن شربت در عید قربان یا فطر.

نکته قابل توجه (سنگ راستی):

سنگی در این مکان هست که به سنگ راستی حضرت امیر(ع) معروف است و شخصی به عنوان خادم که به گویش محلی مرید این زیارتگاه است کار قضاوت این سنگ را بر عهده دارد، چنان چه اگر شخصی مریض باشد و به این سنگ اعتقاد داشته باشد اولیای آن شخص با مراجعه به خادم این زیارتگاه از وی می خواهند سنگ راستی را بلند کند تا بدانند که مشکل آن مریض چیست.

طریقه بلند کردن سنگ از زمین :

اول : پرسیدن مشخصات ، نام و نام پدر، نام مادر و درآمد ماهانه آن شخص.

دوم : به عنوان مثال : خادم , انگشت خود را در زیر سنگ قرار می دهد و 3 مرتبه می گوید یا (امیر المومنین) اگر مشکل این مریض از سوی این زیارتگاه هست که نیاز به یک گوسفند و مقداری آرد و مبلغ 1500 تومان پول دارد پس این سنگ هیچ وزنی نداشته باشد و عین کاه از زمین بلند شود در غیر این صورت سنگ وزنش عین کوه باشد.

نکته بعدی : قضاوت با سنگ:

مثلا اگر دو نفر , چند متر زمین در زمان قدیم که جد آنها شراکت داشته اند و حالا بین آنها شک و تردید وجود دارد که نمیدانند زمین , مال کدام یکی از آنها است , به این خادم مراجعه و با همان سنگ قضاوت را انجام می دهند.

مثال:

اگر این زمین به فلان شخص تعلق دارد یا ندارد خادم با گذاشتن انگشت به زیر سنگ و با گفتن 3 مرتبه یا (امیر المؤمنین) و با نیتی که می کند سنگ را بلند می کند که اگر سبک بود و بلند شد حق است و اگر چنانچه سنگین بود و بلند نشد ناحق قضاوت می کند یعنی اگر بلند شد زمین مال اون آقا است و اگر بلند نشد زمین مال اون آقا نیست.

http://bashagard88.blogfa.com/post-104.aspx

No comments:

Post a Comment