Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید
noornama.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
daftarezard.com

سرخط‌ خبرها

مقام های ترکیه: ۲۲ نفر بر اثر انفجار بمب در استانبول زخمی شده اند
مقام های ترکیه می گویند تعداد مجروحان انفجار بمب در یک میدان اصلی شهر استانبول به ۲۲ نفر افزایش یافته است.در میان این مجروحان، شش پلیس هم دیده می شوند. همچنین حال دو تن از مجروحان وخیم گزارش شده است.بنا برگزارش ها، انفجار صبح روز یکشنبه، در نزدیکی محلی رخ داده است که پلیس ضد شورش برای مبارزه با تظاهرات احتمالی در حال آماده باش بود.شبکه ی تلویزیونی «ان تی وی» گزارش داد که جنازه ی فردی در محل انفجار دیده شده است که احتمال می رود فرد بمب گذار بوده باشد.هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است.

نخست وزیر اسراییل در روزهای آینده راهی آمریکا می شود
نخست وزیر اسراییل اعلام کرد: هفته ی آینده برای گفت و گو درباره ی روند صلح خاورمیانه راهی آمریکا خواهد شد.بنیامین نتانیاهو گفت: قرار است با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، در این مورد مذاکره کند. این اولین سفر نخست وزیر اسراییل به آمریکا، پس از آغاز گفت و گوی های صلح در ماه گذشته میلادی است. بنیامین نتانیاهو به اعضای دولتش گفت: وی در این دیدار، آخرین تحولات را درباره ی گفت و گوهای صلح، به اطلاع جو بایدن خواهد رساند. مذاکرات صلح همچنان به دلیل اصرار اسراییل بر عدم توقف شهرک سازی ها در شرق بیت المقدس، با بحران روبروست.

نخست وزیر لبنان از بغداد خواست دعوت ریاض برای حل بحران سیاسی در عراق را بپذیرد
سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز یکشنبه از سیاستمداران عراقی خواست تا دعوت پادشاه عربستان سعودی برای مذاکره و حل بحران سیاسی در آن کشور را بپذیرند.ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، احزاب عراقی را دعوت کرده است تا برای حل اختلاف شان بر سر تشکیل دولت جدید، پس از پایان مراسم حج، به ریاض بروند.با گذشت حدود ۸ ماه از انتخابات پارلمانی عراق، هنوز دولت جدید این کشور تشکیل نشده است.ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق، در این انتخابات پیروز شد، ولی میزان کرسی های این ائتلاف برای تشکیل دولت کافی نیست.

دانشجویان دانشگان علوم پزشکی ایران در اعتراض به انحلال این دانشگاه، تحصن کردند
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در اعتراض به خبر انحلال این دانشگاه در تهران تحصن کردند.خبرگزاری فارس تعداد دانشجویان متحصن را ۸۰۰ نفر اعلام کرده است. این درحالیست که خبرگزاری ایلنا به نقل از مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارش داد دلیل این انحلال و انتقال دانشجویان به دانشگاه های علوم پزشکی تهران و بهشتی، سکونت نیمی از پرسنل آن در کرج است.دانشگاه علوم پزشکی ایران با در اختیار داشتن ۱۶ بیمارستان و بیش از ۱۳ هزار نفر نیروی انسانی، یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران بود که با حکم روز جمعه خانم وحید دستجردی، در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، ادغام شد.هنوز از پذیرش این دانشجویان توسط دانشگاه تهران یا شهید بهشتی خبری مخابره نشده است.

مشاور محمود احمدی نژاد: ایران درباره برنامه هسته ای اش گفتگو نخواهد کرد
علی اکبرجوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد، می گوید: تهران در مذاکرات ماه آینده با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ «از انرژی هسته‌ای سخن نخواهد گفت»؛ چراکه به گفته ی او، « ایران در همه زمینه‌ها نسبت به این کشورها موضع انتقادی دارد». به گزارش خبرگزاری فارس، وی تنها راه مذاکره را پاسخ شفاف طرف مذاکره‌کننده به پرسش‌های محمود احمدی‌نژاد در باره اسرائیل، جنگ‌افزار هسته‌ای اسرائیل و هدف خود از مذاکره با ایران دانست. ایران روز جمعه گذشته گفته ‌بود آماده ‌است پس از دهم نوامبر(نوزده آبان)، گفت‌وگوهای خود با گروه ۱+۵، را آغاز کند، اما بر سر تاریخ دقیق، محل و دستور کار این گفت‌وگوها هنوز باید توافق شود.

یکی از اولین پرواز های مسافربری از غرب اروپا، در بغداد به زمین نشست
یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی فرانسه، صبح امروز، یکشنبه، در فرودگاه بغداد به زمین نشست.از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ این یکی از اولین پرواز های مسافربری مستقیم از غرب اروپاست که راهی عراق شده است.گروهی از بازرگانان فرانسوی، مسافران این هواپیما بودند.

مذاکره کارگران کارخانه لاستیک البرز تهران با مقام های دولتی بی نتیجه ماند
بنا بر گزارش های دریافتی از تهران، مذاکره کارگران کارخانه لاستیک البرز، با مقام های وزارت صنایع برای دریافت حقوق معوقه و مزایای خود، بی نتیجه مانده است.این کارگران، از بیش از دو هفته پیش دست به اعتارض و اعتصاب زده اند. آنگونه که منابع موثق به رادیوفردا گفته اند، کارگران کارخانه لاستیک البرز از جمله خواستار دریافت حقوق چهار ماه سال ۸۷ و عیدی و دو ماه حقوق سال گذشته خود و نیز فراهم آوردن مواد اولیه برای ادامه ی کار این واحد تولیدی هستند.بر اساس این گزارش، اعتصاب کارگران لاستیک البرز همچنان ادامه دارد.

روسیه و ویتنام توافقنامه ی ساخت یک نیروگاه هسته ای امضا کردند
روسیه و ویتنام، توافقنامه ای به ارزش بیش از ۵۰۵ میلیارد دلار را برای ساخت اولین تاسیسات هسته ای ویتنام امضا کردند.دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه، در هانوی، پایتخت ویتنام، ناظر این توافق بود.توافقنامه ی بین دو کشور، شامل نظارت بر ساخت دو رآکتور هسته ای خواهد بود که عملیات آن از سال ۲۰۱۴ آغاز می شود و ساخت آن بین سه تا ۵ سال به طول می انجامد.بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، ویتنام در نظر دارد تا دو دهه ی دیگر، ۸ تاسیسات هسته ای بسازد.

انفجار بمب در میدانی در استانبول ۱۵ مجروح بر جای گذاشت
شبکه تلویزیونی « ان تی وی» ترکیه گزارش داد، انفجار یک بمب در میدان تقسیم در استانبول، دستکم ۱۵ مجروح بر جای گذاشته است.این تلویزیون به نقل از مقام های پلیس گفت که این بمب گذاری که احتمالا انتحاری بوده است، یک خودروی پلیس را هدف قرار داده بود.هنوز اطلاعات بیشتری درباره ی این انفجار منتشر نشده است.

وزارت آموزش و پرورش دریافت شهریه به بهانۀ افزایش ساعات دروس را غیرقانونی خواند
یک مسئول وزارت آموزش و پرورش در ایران، دریافت شهریه از اولیا به بهانه افزایش ساعات دروس را غیر قانونی خوانده است.به گزارش ایرنا قاسم مستقیم، مسوول دفتر ارزیابی عملكرد و رسیدگی به شكایات وزارت و آموزش و پرورش اظهار داشته است، مدیران مدارس نباید ساعات كلاسهای تقویتی را بین ساعات درسی مجاز دانش آموزان قرار دهند.وی با اشاره به عدم اجباری بودن کلاسهای تقویتی و مشخص بودن ساعات آنها گفت دلیلی ندارد كه تعداد ساعات دروس افزایش یابد و بابت آن پولی از دانش آموزان دریافت شود.این مسوول وزارت آموزش و پرورش از والدین خواسته است موارد تخلف در این مورد را به دفتر وی اطلاع دهند.

محمود احمدی نژاد، ایران و آمریکا را دو قدرت جهانی امروز خواند
محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران، ايران و آمريكا را دو قدرت جهانى کنونی خوانده و پیش بینی کرده است «در افق سال ۱۴۰۴ دنيا تغيير خواهد كرد و زندگى ملت ايران در بالاترين سطح قرار خواهد گرفت». محمود احمدى نژاد شامگاه شنبه در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران تاریخ یاد شده را دنياى ديگرى خواند که در آن، ايران به توصیف وی، قابل مقايسه با هيچ كشورى نخواهد بود. وی همچنین اروپا و امریكا را بدون امید و اعتماد به نفس و در برابر، ایران را سرشار از امید، انگیزه و اعتماد به نفس دانست.سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بیان می شود که تورم اقتصادی در ایران فشار سنگینی بر اقشار جامعه می آورد و نارضایتی ها بخصوص به دلیل وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.

ده ها هزار اسراییلی در سالگرد قتل اسحاق رابین گرد هم آمدند
ده ها هزار اسراییلی شامگاه شنبه در میدان مرکزی تل آویو پایتخت این کشور گرد هم آمدند تا در سالگرد ترور اسحاق رابین Yitzhak Rabin یاد نخست وزیر اسبق اسراییل را گرامی دارند.این گردهمایی در میدان محل ترور آقای رابین به یک مراسم سالانه برای بسیاری از اسراییلی ها تبدیل شده است.اسحاق رابین پانزده سال پیش در یک گردهمایی صلح آمیز توسط یک یهودی ناسیونالیست افراطی به نام ایگال امیر Yigal Amir که مخالف سیاست «زمین در برابر صلح» وی بود ترور شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل امروز برگزار میشود
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل برای گزینش جانشین لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا Luiz Inacio Lula da Silva امروز (یکشنبه) برگزار میگردد.ديلما روسف Dilma Rousseff عضو حزب كارگران و رييس دفتر آقاى داسيلوا که ماه گذشته در دور اول انتخابات موفق به کسب ۴۷ درصد آرا شد، در نظرسنجیها پيشتاز است.رقيب وى خوزه سرا Jose Serra از حزب سوسيال دموكراسى است که در دور اول انتخابات ۳۳ درصد آرا را کسب کرد.برندۀ اين انتخابات روز اول ژانويه برابر با ۱۱ ديماه به عنوان رييس جمهورى جدید برزيل سوگند ياد خواهد كرد.برزیل هشتمین قدرت اقتصادی جهان به شمار می رود.با توجه به اين كه شركت در انتخابات در برزيل اجبارى است حدود ۱۳۶ ميليون نفر در اين انتخابات شركت خواهند كرد.

وزیر بازرگانی ایران تاثیر تحریم ها بر روابط تجاری را انکار کرد
مهدی غضنفری وزیر بازرگانی ایران تاثیر تحریم های بین المللی بر روابط تجاری ایران با سایر کشور ها را انکار کرد.این اقدام وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی در پی اظهارات هفته پیش محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت می گیرد که گفته بود تحریم ها در حال تاثیر گذاری بر اقتصاد کشور است.ایران به دلیل خودداری از توقف روند غنی سازی اورانیوم تحت چهار قطعنامه تحریمی سازمان ملل و برخی تحریم های ویژه از سوی ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا قرار دارد.

در پی کشف بسته های مشکوک، مراکز یهودی آمریکا به حال آماده باش درآمد
درپی کشف بسته‌های مشکوک در چند هواپيما به مقصد آمريکا که به آدرس کنيسه‌ها و موسسات يهوديان ايالات متحده ارسال شده بود، تمامی مراکز يهودی آمريکا به حال آماده باش درآمده و تدابير امنيتی در ساختمانهای اين موسسات و اطراف آن به شدت افزایش یافته است.بنا بر گزارشها به مراکز يهودی در آمريکا گفته شده است ساختمان اين موسسات و کنيسه‌ها را دقيقا بررسی، ورود افراد را به شدت کنترل و به ويژه ورود هر بسته پستی و ساير تحرکات در درون ساختمان‌ها و محوطه‌های اطراف را به دقت بازبینی کنند.کنيسه‌ها و مراکز يهودی در غرب، به ويژه در آمريکا اکنون مدتی است که پيوسته زير تدابير سختگيرانه و امنيتی بوده‌اند.

کروبی عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی را فاقد توجیه قانونی دانست
مهدی کروبی از سران مخالف دولت با بیان اینکه «وضع بسیار بد و نگران‌کننده است»، عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی را فاقد توجیه قانونی دانست و گفت: «متاسفانه قضات کاره‌ای نیستند و این بازجویان امنیتی هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند.»بگزارش سایت حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی، دبیرکل این حزب در دیدار با خانواده‌های علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی، از اعضای زندانی سازمان ادوار تحکیم وحدت، اظهار داشت اگر حاکمان جمهوری اسلامی معتقد بودند که جنبش اعتراضی مرده است، همچنان به دستگیری‌ها وبرخوردها ادامه نمی‌دادند.سحام نیوز افزوده، مهدی کروبی ادامه‌ دستگیریها و برخوردها را نشانه هراس حاکمیت از جنبش اعتراضی مردم خوانده است.

پادشاه عربستان احزاب عراقی را برای مذاکره بر سر تشکیل دولت جدید به ریاض دعوت کرد
ملک عبدالله، پادشاه عربستان، احزاب عراقی را دعوت کرد تا برای حل اختلاف شان بر سر تشکیل دولت جدید به ریاض بروند.پادشاه عربستان روز شنبه در بیانیه ای نوشت، از جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق و "تمام احزابی که در انتخابات شرکت کرده اند" برای سفر به ریاض پس از پایان مراسم حج امسال دعوت کرده است.با گذشت حدود 8 ماه از انتخابات پارلمانی عراق، هنوز دولت جدید این کشور تشکیل نشده است. ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق، در این انتخابات پیروز شد ولی میزان کرسی های این ائتلاف برای تشکیل دولت کافی نیست.

احمدی نژاد: ۸۱ هزار تومان یارانه واریز شده به حساب شهروندان برای دو ماه است
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، می گوید، ۸۱ هزار تومان یارانه واریز شده به حساب شهروندان برای دو ماه است.آقای احمدی نژاد روز شنبه در گفت و گو با شبکه اول صدا و سیما در عین حال گفت، دولت وی "تمام تلاش" خود را به کار می گیرد تا مبلغ واریز شده برای دو ماه باشد.رئیس جمهوری ایران همچنین گفت برای جلوگیری از احتکار کالا زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها فعلا اعلام نمی شود.

No comments:

Post a Comment