Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
noornama.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
sandaliehghermez.com

سرخط‌ خبرها

برج میلاد ماه آینده میزبان همایون خرم است
بر پایه گزارش های رسیده از ایران، استاد همایون خرم، یکی از نوابغ نوازندگی ویولون و موسیقی ایرانی، پس از ده سال دوری، قرار است روزهای یازدهم و دوازدهم آذزماه آینده بار دیگر در تهران به روی صحنه برود. استاد همایون خرم، متولد ۱۳۰۹، را در کنسرت دو روزه اش در «برج میلاد» تهران، «سامان احتشامی» با پیانو، و «امیرحسین رضا» با تنبک همراهی خواهند کرد. آستاد همایون خرم تا کنون صدها ترانه و قطعه جاودانه ، از جمله «سرگشته» معروف به (تو ای پری کجایی) با آوای قوامی (فاخته یی)، «غوغای ستارگان» معروف به (امشب در سر شوری دارم) با آوای «پروین»، و «ساقی» معروف به (ساغرم شکست ای ساقی) با آوای «مرضیه» آفریده است. شماری از ساخته های استاد خرم را محمد اصفهانی بازخوانی کرده است.

عراق برای مین روبی از جهان یاری خواست
عراق روز دوشنبه، امروز، در کنفرانسی دولتی در بغداد، برای پاکسازی آن کشور از مین درخواست یاری بین المللی کرد. نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با طرح این درخواست، در کنفرانس امروز گفت: "عراق برای مین روبی نیازمند یاری، فن آوری، و کارشناسان جامعه بین المللی است. بگفته آقای مالکی، نبود نقشه مشخص کننده محل کاشته شدن مین ها در عراق، مین روبی در آن کشور را دو چندان دشوارتر ساخته است. بسیاری از این مین ها به جنگ پر کشتار هشت ساله ۱۳۵۹ تا 1367میان عراق و ایران، درگیری بر سر اشغال کویت در سال ۱۳۷۰ و حمله هفت سال پیش نیروهای بین المللی برای سرنگونی صدام حسین دیکتاتور عراق، مربوط می شود. کارشناسان سازمان ملل می گویند: از نزدیک به بیست سال پیش تا کنون نزدیک به هشت هزار عراقی، از جمله دو هزار کودک بر اثر انفجار مین یا بمب های خوشه یی در آن کشور کشته یا معلول شده اند.

مددکار هلندی در افغانستان ناپدید شد
مسوولان دولتی افغانستان می گویند: امروز، دوشنبه، یک مددکار هلندی که با یکی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه یاری دادن به معلولان در استان «تَخار» همکاری داشته، ربوده شده است. «شاه جهان نوری»، رئیس شهربانی تخار می گوید: مردان مسلح ناشناس این مددکار هلندی را از خودرو حامل او بیرون کشیدند و با خود بردند. بگفته عبدالجبار تقوا، استاندار تخار، در این حادثه، راننده خودرو ِ حامل این مددکار نیز ربوده شده است. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این آدمربایی را بر عهده نگرفته است.

شرط پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا:دستگیری ملادیچ
دیپلمات ها می گویند: صربستان، امروز، دوشنبه، یک گام به گفت و گوهای رسمی برای پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیکتر شد اما پیشرفت بیشتر در این راه به همکاری تمام عیار آن کشور با دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی بستگی دارد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در گردهمایی امروزشان در لوکزامبورگ موافقت کردند که از «کمیسیون اجرائی» این تشکل بخواهند که بر سر آغاز گفت و گو با بلگراد بر سر عضویت صربستان در آن اتحادیه نظر بدهد. همزمان، اتحادیه اروپا خواستار به دام انداختن راتکو ملادیچ، رهبر نظامیان صرب های بُسنی است. راتکو ملادیچ متهم به نسل و کشی و کشتار جمعی نزدیک به هشت هزار مسلمان اهل بُسنی در شهر «سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ تحت تعقیب بین المللی و متواری است.

نخست وزیر ارمنستان وارد تهران شد
تیگران سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان، با هدف تقویت داد و ستد ایروان و تهران، وارد ایران شده است. آقای سرکیسیان در سفر دو روزه اش به ایران قرار است با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مسوولان ایرانی به گفت و گو بنشیند. سفر آقای سرکیسیان دو هفته پس از دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از ارمنستان انجام می گیرد. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران، اوو مورالس Evo Morales، رئیس جمهوری بولیوی، نیز شامگاه گذشته (یکشنبه)، به امید جلب سرمایه و گسترش داد و ستد با ایران، وارد تهران شده است. این دومین سفر آقای مورالس به ایران ظرف دو سال گذشته است. هدف از این سفر، تقویت روابط ایران و بولیوی اعلام شده است.

رحمن و کرزی در کابل دیدار کردند
امامعلی رحمن، رئیس جمهوری تاجیکستان، در آغاز سفری رسمی دو روزه یی به کابل، امروز، دوشنبه، با حامد کرزی، همتای افغانش دیدار و گفت و گو کرد. در پی این دیدار، آقای رحمن گفت: "تاجیکستان از تلاش در راه تقویت راهبرد ضد تروریسم بین المللی، نبرد با افراط گرایی، و مقابله با دیگر خطرها و تهدیدهای جهانی پشتیبانی می کند." رهبران کابل و دوشنبه قرار است درباره طرح های ساختمانی، از جمله درباره احداث شاهراه جدیدی که تاجیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان پیوند بزند، با یک دیگر رایزنی کنند. تاجیکستان، در دو ماه گذشته، دستخوش عملیات خشونتباری بوده است که دولت آن کشور اسلامگرایان تندرو را مسوول آن می داند. بگفته سران «دوشنبه»، این عملیات خشونتبار را گروه های مربوط با شبکه تروریستی «القاعده» که در افغانستان فعال اند، طراحی و اجراء کرده اند.

روند بهبودی اقتصادی در فرانسه به خطر افتاد
دولت فرانسه روز دوشنبه، امروز، اخطار کرد که اعتصابات در اعتراض به لایحه «اصلاح قانون بازنشستگی»، تا کنون سه میلیارد «یورو» هزینه برداشته و روند بهبودی اقتصادی در آن کشور رابه خطر انداخته است . بگفته «کریستین لاگارد»، وزیر اقتصاد فرانسه، اعتصابات چندین روزه در اعتراض به لایحه «اصلاح قانون بازنشستگی»، روزانه دویست میلیون تا چهارصد میلیون «یورو» برای اقتصاد آن کشور هزینه در بر دارد. خانم «لاگارد» همچنین می گوید: " تصویر نبردهای خیابانی میان نیروهای شهربانی و مردم که در سراسر جهان پخش می شود، برای حیثیت جهانی فرانسه به قیمت گرانی تمام شده است." روزنامه «فیگارو» هزینه هشت اعتصاب یک روزه در اعتراض به این لایحه را جمعاً یک میلیارد و ششصد میلیون تا سیصد میلیارد و دویست میلیون «یورو» برآورد کرده است. برپایه این لایحه، از جمله، حد اقل سن بازنشستگی در فرانسه از شصت سال به ۶۲ سال، و سن بازنشستگی کامل دولتی از ۶۵ سال به ۶۷ سال افزایش می یابد. اعتراضات گسترده به این لایحه، که دانشجویان نیز به آن پیوسته اند، میلیون ها فرانسوی را به تظاهرات در خیابان ها، اعتصاب، و محاصره پالایشگاه ها و انبارهای سوخت کشیده، تا حدی که فرانسه دچار کمبود سوخت، تعطیلی مدارس، و آشفتگی و هرج و مرج در برنامه های مسافرتی شده است. پیش بینی می شود که پارلمان فرانسه این لایحه را در هفته جاری تصویب کند، در حالی که اتحادیه های کارگری تهدید کرده اند که به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

شش سایت نمایشگاه خبرگزاری ها را تحریم کردند
بگزارش خبرگزاری فارس، شش سايت خبری «الف»، «رجا‌نيوز»، «عصر ايران»، «تابناك»، «جهان» و «فردا» شرکت در نمایشگاه خبرگزاری ها و مطبوعات در ایران را تحریم کرده اند. این شش پایگاه اینترنتی که همگی وابسته یا نزدیک به جناح حاکم بر جمهوری اسلامی اند، در بیانیه یی می نویسند: "با كمال شگفتی، عنوان رسانه یی خود يعنی پايگاه های اطلاع رسانی را در پوستر های رنگارنگ تبليغاتی نمايشگاه مشاهده نكرديم و جالب تر آن كه غرفه هاي تحويل داده شده (به ما را) را در پرت ترين مكان نمايشگاه (طبقه دوم و در يك راهروی غير اصلی) يافتيم ." در این بیانیه با انتقاد از محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، افزوده شده است: "مشكل را با معاون محترم مطبوعاتي مطرح كرديم، همان طور كه انتظار داشتيم، اتفاقی نيفتاد. با نوشتن نامه یی شكايت نزد وزير ارشاد برديم، اما باز طرفی برنبستيم."

شمار حوادث مرگبار رانندگی در ایران افزایش یافت
عبدالرزاق برزگر معاون پزشكی و آزمايشگاهی سازمان پزشكی قانونی ایران می گوید: "در نيمه اول سال جاری ۱۲ هزار و ۸۱۲ تن در تصادفات رانندگی در ایران كشته شده‌اند كه اين شمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۳ درصد افزايش يافته‌است." به گزارش «ايلنا»، آقای برزگر افزوده است: "بيشترين افزايش در شماركشته‌های ناشی از حوادث رانندگي در شش ماه اول امسال در ماه فروردينماه با ۱۰.۲ درصد و شهريورماه با ۸.۹ درصد گزارش شده‌است. بگفته آقای برزگر: "بيشترين تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ایران، در استان‌های لرستان با ۴۱.۱ درصد و مركزی با ۳۹.۴ درصد رخ داده‌است،

معلولان از مترو تهران راضی نیستند
سهيل معينی، نویسنده، روزنامه نگار و رئیس انجمن «باور» با اشاره به ورودی های نامناسب ايستگاه‌های مترو، «گيت‌های‌ كارت خوان» و حضور ماموران مترو در برخي از ايستگاه‌های متروی تهران، می گوید: "ماموران مترو حداقل می ‌توانند يك معلول را تا مرحله سوار شدن به قطار هدايت كنند." اخیراً کشته شدن یک بانوی نابینا در زیر چرخ های قطار زیرزمینی در ایستگاه «خزانه» بحث گسترده یی را درباره آمادگی متروی تهران برای دادن خدمات ویژه به معلولان بر انگیخته است.آقای معينی، که خود از نابینایان است، در ادامه گفت و گویی با «ایلنا»، خبرگزاری کار ایران، یادآور شده است: "مديرعامل مترو تهران اعلام می ‌كند كه براي نصب شيشه‌های محافظ يك مناقصه ۱۰۰ ميليارد تومانی برگزار كرده است اما جای بررسی دارد كه اين هزينه نجومی را چه گونه برآورد كرده است چرا كه چنين رقمی برای تمام ايستگاه مترو يك رقم غيرواقعی و درشت است."

در افغانستان پنج تن کشته و ده تن مجروح شدند
مسوولان دولتی افغان می گویند: روز دوشنبه، امروز، بمبگذاری در کنار جاده، و حمله انتحاری پنج تن را کشته و ده تن را درآن کشور مجروح کرده است. بگفته شهربانی محلی: یک عامل انتحاری با خوردویی انباشته با مواد منفجره به نزدیکی یک ایست بازرسی در منطقه «تَنَی» Tanai در استان خوست در جنوب شرقی افغانستان حمله کرد. بر پایه گزارش وزارت کشور افغانستان: حادثه بمبگذاری امروز در منطقه علیزَی در استان جنوبی هلمند روی داد. از سوی دیگر، در حمله یی نافرجام به ستونی از نیروهای «ناتو» در استان «بَغلان»، خود بمبگذار انتحاری کشته شد. نیروی «یاری های امنیتی افغانستان»، برهبری «ناتو»، نیز می گوید: روز گذشته، یکشنبه، یکی از سربازانش در حمله ستیزه جویان مسلح در شرق افغانستان کشته شده است. نام و نشان و هویت این سرباز فاش نشده است. بر پایه گزارش وبسایت مستقل « کژوالتیز دات اُرگ»، Casualties. Org یا (تلفات خال اُرگ) در سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ششصد سرباز نیروهای «ائتلاف» در افغانستان کشته شده اند. این رقم از اواخر سال ۲۰۰۱ ، همزمان با حمله نیروهای بین المللی به افغانستان و سقوط حکومت طالبان، نمایشگر مرگبارترین سال برای نیروهای خارجی در آن کشور است.

احمدی نژاد خواستار رهایی از برخی قالب های موسوم به الهی شد
بگزارش ايرنا، خبرگزاری دولتی ایران، محمود احمدی ‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، روز دو‌شنبه، امروز، در گشایش آن چه در تهران رسماً «همايش ملی جنگ نرم» خوانده شده، گفته است که "حتی از برخی قالب‌هايی كه به نام «احكام الهی و دينی» است بايد نجات يافت و به «حقيقت دين» رسيد." آقای احمدی نژاد در این گفته ها، که یکی از موارد نادر از اشارات او به مسائل دینی و فقهی است، درباره «قالب های احکام الهی و دینی»، و «حقیقت دینی » مورد نظرش، توضیحی نداده است. . بگزارش ایرنا، رئيس‌جمهوری اسلامی، با اشاره به اين كه هدف از این گفته ها خودستايی نيست، افزوده است: "هدف از طرح اين مباحث بازتعريف يك «ماموريت» است." «ایرنا» می افزاید: رئيس‌جمهوری اسلامی همچنين تاكيد كرده است که بايد به نقطه ‌یی رسید كه ايران به كانون تئوری ‌پردازی و مرجعیت انديشه مندان جهان بدل شود.

حامد کرزی دریافت پول ار ایران را تایید کرد
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، اذعان کرده که رئیس دفتر او از جمهوری اسلامی سالانه مبالغی پول دریافت کرده است. آقای کرزی همزمان یادآور شده که این کار با شفافیت کامل انجام گرفته و جنبه کمک رسمی داشته است. گفته های آقای کرزی در این زمینه، امروز، دوشنبه، در واکنش به گزارشی در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» انتشار یافت که در آن گفته شده است: جمهوری اسلامی به «عمر داوودزَی»، سفیر پیشین کابل در تهران، و رئیس کنونی دفتر حامد کرزی، «کیسه، کیسه پول نقد» داده است تا تعهد او به تبلیغ منافع ایران در افغانستان را تضمین کند. نیویورک تایمز در شماره روز شنبه گذشته خود از قول ایرانیان و افغان هایی که نام آن ها را محفوظ نگاه داشته است، نوشته بود: مبالغی که جمهوری اسلامی به «عمر داوودزی» داده، برای پرداخت به نمایندگان مجلس قانونگذاری، رهبران قبیله یی و حتی «طالبان» افغان بوده است تا وفاداریشان به حکومت تهران خریداری شود. حامد کرزی امروز گفت که جمهوری اسلامی سالانه ۷۰۰ هزار تا ۹۷۵ هزار دلار، برای هزینه های رسمی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، به او کمک می کرده است. آقای کرزی که در کنفرانسی خبری شرکت داشت، همچنین گفت که چون افغانستان درآمدی ندارد، بسیاری از دولت های دوست کابل به او یاری های مالی میر سانند.

یکی از سربازان «ناتو» در افغانستان کشته شد
نیروی «یاری های امنیتی افغانستان»، برهبری «ناتو»، می گوید: روز گذشته، یکشنبه، یکی از سربازانش در حمله ستیزه جویان مسلح در شرق افغانستان کشته شده است. نام و نشان و هویت این سرباز فاش نشده است. بر پایه گزارش وبسایت مستقل « کژوالتیز دات اُرگ»، Casualties. Org یا (تلفات خال اُرگ) در سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ششصد سرباز نیروهای «ائتلاف» در افغانستان کشته شده اند. این رقم از اواخر سال ۲۰۰۱ ، حمله نیروهای بین المللی به افغانستان و سقوط حکومت طالبان، نمایشگر مرگبارترین سال برای نیروهای خارجی در آن کشور است.

صادرات ژاپن نزدیک به ۱۵ در صد افزایش یافت
ژاپن اعلام کرده که صادرات آن کشور در ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه مشابه آن در سال گذشته، چهارده و چهار دهم در صد افزایش داشته است. با این حال، رقم یاد شده نشان دهنده کندترین روند رشد صادرات ژاپن در سال جاریست. اقتصاد ژاپن، اخیراً، بر اثر ارزش بالای «ین» که از قدرت رقابتی اقتصاد آن کشور در بازارهای جهانی می کاهد و محصولات را برای تولید کنندگان کم سودتر می کند، فروکش کرده است. بگفته وزارت دارایی ژاپن، صادرات توکیو به چین، بزرگترین بازار صادراتی ژاپن، در ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه مشابه آن در سال گذشته، ده و سه دهم در صد افزایش نشان می دهد. همزمان، صادرات ژاپن به آمریکا ده و چهار دهم، و به اتحادیه اروپا یازده و دو دهم در صد افزایش داشته است. بگفته وزارت دارایی ژاپن، ارزش ین در برابر دلار آمریکا، نسبت به سال گذشته، نه در صد بالا رفته است.

هزینه اعتصابات فرانسه: روزی ۴۰۰ میلیون یورو
بگفته «کریستین لاگارد»، وزیر اقتصاد فرانسه، اعتصابات چندین روزه در اعتراض به لایحه «اصلاح قانون بازنشستگی»، روزانه دویست میلیون تا چهارصد میلیون «یورو» برای اقتصاد آن کشور هزینه در بر دارد. خانم «لاگارد» همچنین می گوید: " تصویر نبردهای خیابانی میان نیروهای شهربانی و مردم که در سراسر جهان پخش می شود، برای سیمای فرانسه به قیمت گرانی تمام شده است." برپایه این لایحه، از جمله، حد اقل سن بازنشستگی در فرانسه از شصت سال به ۶۲ سال، و سن بازنشستگی کامل دولتی از ۶۵ سال به ۶۷ سال افزایش می یابد. اعتراضات گسترده به این لایحه، که دانشجویان نیز به آن پیوسته اند، میلیون ها فرانسوی را به تظاهرات در خیابان ها، اعتصاب، و محاصره پالایشگاه ها و انبارهای سوخت کشیده، تا حدی که فرانسه دچار کمبود سوخت، تعطیلی مدارس، و آشفتگی و هرج و مرج در برنامه های مسافرتی شده است. پیش بینی می شود که پارلمان فرانسه این لایحه را در هفته جاری تصویب کند، در حالی که اتحادیه های کارگری تهدید کرده اند که به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

امامعلی رحمن امروز میهمان حامد کرزی است
امامعلی رحمن، رئیس جمهوری تاجیکستان، امروز، دوشنبه، برای گفت و گوهایی دو روزه با همتای افغانش، حامد کرزی، رهسپار کابل می شود. بگفته یکی از سخنگویان دفتر آقای «رحمن»، که نام او منتشر نشده، محور این گفت و گوها مسائل امنیتی در مرزهای مشترک تاجیکستان و افغانستان خواهد بود. رهبران کابل و دوشنبه همچنین قرار است درباره طرح های ساختمانی، از جمله درباره احداث شاهراه جدیدی که تاجیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان پیوند بزند، با یک دیگر رایزنی کنند. تاجیکستان، در دو ماه گذشته، دستخوش عملیات خشونتباری بوده است که دولت آن کشور اسلامگرایان تندرو را مسوول آن می داند. بگفته سران «دوشنبه»، این عملیات خشونتبار را گروه های مربوط با شبکه تروریستی «القاعده» که در افغانستان فعال اند، طراحی و اجراء کرده اند.

آیت الله خامنه یی: علوم انسانی اسلامی تدوین شود
آیت الله علی خامنه یی، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با عده یی که رسانه های دولتی ایران از آن ها به عنوان «طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» یاد کرده اند، خواستار پرهیز از تضعیف «شورای عالی مدیریت حوزه» شده است. آیت الله خامنه یی در گفته های شب گذشته اش، همزمان با دفاع از این شورا، که بگفته هواداران استقلال روحانیت، نماینده حرکت حکومت جمهوری اسلامی به سوی «دولتی» کردن مطلق حوزه قم است، از نبود «علوم انسانی» بر پایه آن چه «بینش اسلامی» از این علوم خواند، انتقاد کرد و به مخاطبانش دستور داد که «علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی و تقکرات اسلامی» را تدوین کنند. رهبر جمهوری اسلامی درباره علل فقدان این علوم در جهان اسلام و بر پایه های مورد نظرش توضیحی نداد.تدریس «علوم انسانی» در دانشگاه های ایران از چندی پیش هدف حملات سنگین دولت محمود احمدی نژاد و جناح حاکم بر ایران قرار گرفته و عملاً دچار بن بست شده است.

همایون خرم بار دیگر به صحنه می رود
بر پایه گزارش های رسیده از ایران، استاد همایون خرم، یکی از نوابغ نوازندگی ویولون و موسیقی ایرانی، پس از ده سال دوری، بار دیگر به روی صحنه می رود. استاد همایون خرم را در کنسرت دو روزه اش در «برج میلاد» تهران، «سامان احتشامی» با پیانو، و «امیرحسین رضا» با تنبک همراهی خواهند کرد. آستاد همایون خرم ((متولد ۱۳۰۹) تا کنون صدها ترانه و قطعه جاودانه، از جمله ترانه های به یادماندنی «سرگشته» معروف به (تو ای پری کجایی)، «غوغای سترگان» معروف به (امشب در سر شوری دارم)، و «ساقی» معروف به (ساغرم شکست ای ساقی) را آفریده است. رسانه های گروهی ایران تاریخ برگزاری این کنسرت را هنوز اعلام نکرده اند.

ایران ادعا کرد با رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین به صدور این محصول دست زده است
ایران ادعا کرد با رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین به صدور این محصول دست زده است.به گزارش ایرنا،خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، تازه‌ترین آمارهای گمرك نشان می‌دهد در نيمسال اول سال جارى ۳۷ ميليارد تومان بنزين به خارج از كشور صادر شده و عراق عمده‌ترين واردكننده بنزين از ايران بوده است.بر اساس اين گزارش كه هنوز به تاييد منابع مستقل خبرى نرسيده ، ايران ادعا مى كند ۳۲ ميليون ليتر بنزين به عراق، افغانستان و ارمنستان صادر كرده است.آمریکا و کشورهای غربی با آگاهی بر توان محدود جمهوری اسلامی در پالایش و تولید بنزین، در راستای تحریم های سازمان ملل و به دلیل خودداری ایران از توقف روند غنی سازی اورانیوم مجازات هایی برای شرکت های صادر کنندۀ بنزین به ایران در نظر گرفته اند.

ایران خودرو در نظر دارد خودرو ِ « رانا » را در سوریه نیز تولید کند
یک عضو هیات مدیره شركت ایران خودرو در سوریه (سیامكو) از برنامه این شركت برای تولید همزمان خودرو ِ رانا در ایران و سوریه خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، از سال آینده با تولید خودرو ِ رانا در ایران، با فاصله زمانی اندك، این خودرو در سوریه نیز تولید خواهد شد.به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی حسین مغیث با تاكید بر اینكه باید همسو با بازار و تقاضای مشتری حركت كرد، گفت: هرچند مردم سوریه از خودرو ِ سمند راضی هستند، اما ایران خودرو با تولید خودرو ِ رانا بازار سوریه را هدف گذاری كرده تا بتواند براساس قیمت آن كه نسبت به سمند كمتر است، حضور فعال تری در این كشور داشته باشد.

روسای جمهوری ایران و عراق به طور تلفنی گفت و گو کردند
رؤسای جمهوری ایران و عراق در گفتگویی تلفنی، روابط دوجانبه و چندجانبه بین دو كشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی محمود احمدی‌نژاد شامگاه یكشنبه در گفتگو با جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق، روابط بین تهران و بغداد را بسیار مطلوب خواند و ابراز امیدواری کرد با تشكیل دولت عراق، روابط بین دو كشور در زمینه‌های مختلف بخصوص سیاسی و اقتصادی گسترش یابد.بنا بر این گزارش، جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق نیز در این گفتگو با تاكید بر گسترش روابط بین دو كشور در زمینه های مختلف، ابراز امیدواری کرد پس از تشكیل دولت عراق به تهران سفر كند.

بر اثر انفجار بمبى در يك زيارتگاه صوفيان در پاكستان دستكم ۴ نفر كشته شدند
انفجار بمبی در یک زیارتگاه صوفیان در پاکستان، دستکم چهار کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت.این انفجار روز دوشنبه در شهر پاکپاتان Pak Pattan واقع در استان پنجاب به وقوع پیوست.در گزارش پلیس قید شده است این بمب در موتورسیکلتی جاسازی شده بود که رو به روی در ورودی این زیارتگاه قرار داشت.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.پیروان صوفیگری در پاکستان، پیشتر نیز مورد حملۀ شبه نظامیان طالبان قرار گرفته اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملۀ شبه نظامیان به هرات را محکوم کرد
شورای امنیت سازمان ملل حمله اخیر به یک محوطه سازمان ملل در افغانستان را محکوم کرده است.در حمله روز شنبه به دفتر سازمان ملل در هرات، چهار شبه نظامی کشته شدند ولی هیچ آسیبی به کارمندان سازمان ملل وارد نشد.در بیانیۀ شورای امنیت آمده است :« کشورهای عضو این شورا بر حمایت قاطع خود از نقش سازمان ملل در افغانستان تاکید میکنند و خواهان محاکمه عاملان، سازماندهندگان و حامیان مالی اعمال تروریستی هستند ».

کمیتۀ حقیقت یاب از رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل در مورد حمله به کشتی ترکیه بازجویی کرد
کميته حقيقت ياب اسرائيلی برای بررسی ماجرای مرگبار در کشتی امدادرسانی ترکيه‌، روز يکشنبه از ژنرال گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل بازجويی کرد.طی دو ماه اخیر اين دومين بار است که کميته تحقيق از ژنرال اشکنازی بازجويی می‌کند.این بازجویی پس از آن صورت گرفت که ژنرال اشکنازی حاضر نشد ژنرال ماروم، فرمانده نيروی دريايی ارتش اسرائیل تحت بازجویی قرار گیرد.در برخورد نیروهای اسرائیلی با کشتی امدادرسانی ترکیه به نوار غزه که پنج ماه پیش روی داد، ۹ نفر از شهروندان ترکيه کشته و حدود چهل نفر زخمی شدند.

هیاتی از اتحادیۀ اروپا برای بررسی مشکل مهاجران غیر قانونی به یونان می رود
اتحادیۀ اروپا می گوید گروهی از مقام های مرزی خود را برای کمک به حل مسالۀ افزایش تعداد مهاجران به یونان می فرستد.دولت یونان با مشکل افزایش مهاجرانی رو به روست که بیشترشان از کشورهای آفریقایی و افغانستان هستند و می کوشند از طریق ترکیه بطور غیرقانونی وارد اتحادیۀ اروپا شوند.در همین حال کمیسیون اروپا نیز در اعلامیه ای گفت در پاسخ به درخواست یونان یک گروه «مداخلۀ سریع» از آژانس مرزی اتحادیۀ اروپا موسوم به فرانتکس FRONTEX در مرز با ترکیه مستقر خواهد شد.از سال ۲۰۰۷ ميلادى (سه سال پیش) که تیم مداخلۀ سریع مرزی اتحادیۀ اروپا تاسیس شده است این نخستین بار است که این تیم به ماموریتی اعزام می شود.کمیسر امور داخلی اتحادیۀ اروپا، سسیلیا مالمستروم Cecilia Malmstrom در بیانیه ای اعلام کرد سیل مهاجرانی که از طریق ترکیه به یونان می روند به حد هشدار دهنده ای رسیده و یونان به تنهایی قادر به مقابله با این وضعیت نیست.بر اساس گزارش سازمان ملل، روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مهاجر وارد خاك يونان مى شوند.

جبهۀ مشارکت از رییس مجلس خبرگان خواست کمیتۀ حقیقت یاب تشکیل دهد
جبهه مشارکت، از تشکلهای اصلاح طلب در ایران که فعالیت آن ممنوع اعلام شده، در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، تشکیل کمیته ای برای تحقیق و تفحص در انتخابات، رویداد‌های پس از آن و نحوه اداره کشور را خواستار شده است.اين تشكل كه از آن به عنوان عمده ترين حزب اصلاح طلب در ايران ياد ميشود در نامه خود خواسته است به روشن شدن مسالۀ انتخابات رياست جمهورى سال ۸۸، بررسى كشته و زخمى شدن صدها تن در وقايع پس از انتخابات و آنچه ناكارآمدى در ادارۀ كشور و يافتن مسببان تحريم اقتصادى و تهديد نظامى خوانده است رسيدگى شود.

تلفات بیماری وبا در هائیتی به بیش از ۲۵۰ نفر رسید
تلفات بیماری وبا در هائیتی به ۲۵۳ نفر رسید و حدود سه هزار نفر دیگر در این کشور به این بیماری مبتلا هستند، اما به گفته وزارت بهداری هائیتی، به نظر می رسد سرعت شیوع بیماری کاهش یافته باشد.وزیر خارجه هائیتی روز یکشنبه گفت: شیوع وبا تنها محدود به منطقه مشخصی درشمال این کشوراست.احتمال سرایت این بیماری به پایتخت هائیتی نگرانی فراوانی ایجاد کرده است زیرا پس از زلزلۀ ده ماه قبل، صدها هزارنفر در « پورت او پرنس »، پایتخت این کشور، همچنان در زیر چادر و بدون امکانات بهداشتی زندگی می کنند. جزیره هائیتی فقیر ترین کشور قارۀ آمریکا است و در دریای کارائیب قرار دارد.

روز یکشنبه سه خمپاره از غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد
روز یکشنبه سه خمپاره از غزه به سوی اسراییل پرتاب شد اما خساراتی به بار نیاورد.دو خمپاره در خود غزه فرود آمد و خمپاره دیگر به مزرعه ای در جنوب اسراییل خورد.به گفته مقامات اسراییلی از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۲۰ خمپاره و راکت از غزه به سوی اسراییل پرتاب شده است. نوار غزه توسط سازمان حماس اداره و کنترل می شود.

No comments:

Post a Comment