Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پترائوس:طالبان می توانند برای مذاکره وارد کابل شوند

ژنرال پترائوس قبلا گفته بود اگر احساس کند که زمان اعلام شده برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مناسب نیست، به اوباما یاد آوری خواهد کرد



ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای ائتلاف و ناتو در افغانستان گفته است مقامات ارشد طالبان اجازه خواهند داشت برای مذاکره با دولت این کشور وارد کابل شوند.

دیوید پترائوس که در لندن صحبت می کرد، همچنین گفت که استراتژی نظامی و عمرانی کنونی در افغانستان نتیجه خوبی داده است.

به گفته دیوید پترائوس پیشرفت هایی در افغانستان دیده می شود از جمله اینکه کابل برای زندگی امن تر شده است، سطح سواد و آموزش بالا رفته و مردم به کشورشان باز می گردند.

ژنرال پترائوس در مورد عملیات قندهار که سه هفته پیش شروع شده و هنوز ادامه دارد نیز توضیح داد و گفت هدف از انجام این عملیات در نهایت این بود که موانع امنیتی بین قندهار و مرکز ولایت هلمند را بر طرف کند.

این نخستین باری است که یک مقام ارشد جامعه بین المللی در افغانستان اعلام می کند که مقامات ارشد طالبان می توانند برای مذاکره با طالبان وارد کابل شوند.

اگرچه طالبان به صورت رسمی هرنوع مذاکره با دولت افغانستان را تا زمان خروج نیروهای خارجی از این کشور رد کرده اند، اما شماری از سیاستمداران بارها به طور ضمنی از عدم ضمانت امنیتی برای مقامات طالبان به عنوان یک مشکل بر سر راه مذاکرات یاد کرده اند.

وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه پیشین طالبان و ملا ضعیف، سفیر پیشین این گروه در اسلام آباد، که درحال حاضر در کابل به سر می برند، بارها گفته اند، چه کسی یا نهادی امنیت کسانی از طالبان را که بخواهند مذاکره کنند، ضمانت می کند؟

پیش از این نیز مقامات ناتو و ائتلاف در افغانستان، از طرح مذاکره دولت افغانستان با طالبان حمایت کرده بودند، اما همواره تاکید داشتند که مذاکره با آن عده از گروه طالبان که حاضرند دست از جنگ بردارند، انجام خواهد شد. و آنها در برابر کسانی که با سماجت می جنگند عقب نشینی نخواهند کرد.

مقامات دولت افغانستان نیز تا قبل از تشکیل شورای عالی صلح، تاکید داشتند که سعی می کنند از راه مذاکره، کسانی را که به دلیل ناراحتی از دولت به طالبان پیوسته اند و شمار آنها به صدها نفر می رسد مذاکره کرده و آنها را از بدنه گروه طالبان جدا کنند.

اما حالا ژنرال پترائوس می گوید مقامات ارشد گروه طالبان می توانند برای مذاکره با دولت وارد کابل شوند.

این سخنان آقای پترائوس نشان می دهد که ظاهرا مذاکره با طالبان فراتر از آن چیزی است که قبلا دولت افغانستان اعلام کرده بود.

این درحالیست که موضع رسمی دولت بعد از تشکیل شورای عالی صلح، این است که شورای صلح یک نهاد مستقل است و در مورد مذاکره با طالبان صلاحیت تصمیم گیری نهایی بر عهده اعضای آن است.

برهان الدین ربانی رئیس جمهوری پیشین که رئیس شورای عالی صلح است، روز گذشته 14 اکتبر اعلام کرد که شرایط مطرح شده از سوی طالبان و دولت افغانستان برای مذاکره، نهایی نیست و ممکن است در جریان مذاکرات تعدیل شوند.

طالبان اما هنوز بر موضع قبلی خود مبنی بر عدم مذاکره با دولت تاکید دارند.

در آخرین مورد ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفت و گویی که در سیزدهم اکتبر با بخش فارسی بی بی سی داشت گفت، تاکنون هیچ تماسی بین گروه طالبان و دولت افغانستان برقرار نشده است.

تازه ترین گزارشها از افغانستان نیز حاکی از ادامه حملات طالبان بر مواضع دولت افغانستان در ولایت شمالی سرپل است. حمله ای که به گفته مقامات محلی دست کم یک کشته و سه مجروح برای پلیس افغانستان به جا گذاشت.

BBC

No comments:

Post a Comment